۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶
لیست ۷ تولیدکننده بزرگ مبدل‌های حرارتی در جهان

لیست ۷ تولیدکننده بزرگ مبدل‌های حرارتی در جهان

مبدل‌های حرارتی به عنوان تجهیزات حیاتی در بسیاری از صنایع، وظیفه انتقال حرارتی بین دو سیال را بر عهده دارند.

به گزارش بازار، مبدل‌های حرارتی به عنوان تجهیزات حیاتی در بسیاری از صنایع، وظیفه انتقال حرارتی بین دو سیال را بر عهده دارند. این تجهیزات از نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها تا سیستم‌های تهویه مطبوع و کارخانجات صنایع غذایی، انتقال حرارت موثر و عملکرد بهینه خطوط تولید را تضمین می‌کنند. مبدل‌های حرارتی انواع مختلفی دارند که رایج‌ترین آنها شامل مبدل‌های حرارتی پوسته و لوله، مبدل حرارتی صفحه‌ای و مبدل‌های حرارتی هواخنک است. شرکت‌های زیادی در سراسر جهان و همچنین ایران به عنوان تولید کننده مبدل حرارتی فعالیت دارند اما صنعت مبدل حرارتی با نام برخی شرکت‌های بزرگ شناخته میشود که در ادامه به معرفی اجمالی این شرکتها می‌پردازیم. این شرکت‌ها چه از نظر میزان تولید و سهم بازار و چه به لحاظ نوآوری و ارائه محصولات و خدمات با کیفیت و پیشرفته، زبانزد هستند. لازم به ذکر است که بازار مبدل‌های حرارتی در حال حاضر یک بازار ۲۳ میلیارد دلاری است که تا سال ۲۰۲۹ به حدود ۳۲ میلیارد دلار میرسد.

۱.آلفالاوال (Alfalaval)

آلفالاوال یک شرکت چندملیتی اصالتاً سوئدی است که در زمینه‌های فناوریهای انتقال حرارت، جداسازی و انتقال سیالات تخصص دارد. این شرکت در سال ۱۸۸۳ توسط گوستاو دلاوال (Gustaf de Laval) در استکهلم سوئد تأسیس شد. در آن زمان تمرکز این شرکت بیشتر بر صنایع لبنی و سپراتور شیر بود و در سال ۱۹۳۸ بود که آلفالاول (در آن زمان AB SEPERATOR) اولین مبدل حرارتی خود را تولید کرد. نام آلفالاوال در سال ۱۹۶۳ به این شرکت داده شد. بر اساس آمار سال ۲۰۲۱، آلفالاوال در حدود ۱۹۰۰۰ کارمند دارد که در اقصی‌نقاط جهان شامل سوئد، دانمارک، هند، ایتالیا، چین، ژاپن، ایالات متحده و ... مشغول فعالیت هستند.

لیست ۷ تولیدکننده بزرگ مبدل‌های حرارتی در جهان

آلفالاول بزرگترین تولید کننده مبدلهای حرارتی در جهان با تنوع گسترده‌ای از محصولات

بخش انتقال حرارت این شرکت در زمینه طراحی، ساخت و تأمین مبدل‌های حرارتی در سراسر جهان پیشرو است. محصولات آن شامل انواع مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای، مبدل‌های حرارتی پوسته و لوله و مبدل‌های حرارتی اسپیرال یا حلزونی میشود که در صنایع مختلف از نفت، گاز و پتروشیمی گرفته تا صنایع غذایی، تهویه مطبوع و ... شناخته شده ترین برند به حساب می‌آید. از جمله مدل‌های شناخته شده مبدلهای حرارتی صفحه‌ای این شرکت میتوان به سری M مثل M۳، M۶ و M۳۰ و سری جدیدتر T نظیر T۵۰ که بزرگترین سایز مبدل حرارتی ساخت آلفالاوال است اشاره کرد.

۲.کلویون (Kelvion)

کلویون به صورت تخصصی در زمینه انواع طراحی، ساخت و تأمین انواع مبدل‌های حرارتی فعالیت دارد. این شرکت که سابقاً با نام GEA شناخته میشد، از سال ۲۰۱۵ با برند کلیون (Kelvion) شناخته می‌شود. اما در واقع سابقه آن به سال ۱۹۲۰ برمی‌گردد که توسط اتو هپل (Otto Happel) تحت نام GEA تأسیس شد. محصولات این شرکت شامل مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای، مبدل‌های حرارتی پوسته و لوله، مبدل‌های حرارتی فیندار و مبدل حرارتی سیستم‌های تبرید می‌شود. کلویون همچنین در زمینه ارائه محصولات و خدمات سفارشی به مشتریان خود تخصص دارد. سری VT و NT مدل‌های شناخته شده مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای این برند در صنایع به ویژه صنایع غذایی و لبنی هستند.

لیست ۷ تولیدکننده بزرگ مبدل‌های حرارتی در جهان

مبدل حرارتی صفحه‌ای جوشی بلاک شرکت کلویون

۳.API Heat Transfer

این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مبدل‌های حرارتی و سیستم‌های انتقال حرارت در جهان است. کارخانجات تولیدی مدرن این شرکت در ایالات متحده، انگلستان، آلمان و چین قرار دارد و به مشتریان خود در سراسر جهان محصولات و سرویس تعمیر مبدل حرارتی ارائه می‌دهند.

لیست ۷ تولیدکننده بزرگ مبدل‌های حرارتی در جهان

شرکت API HEAT TRANSFER یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های انواع مبدلهای حرارتی

بخش مبدل حرارتی صفحه‌ای با عنوان API Schmidt-Bretten برای اولین بار در سال ۱۹۴۸ این نوع مبدل‌های حرارتی را توسعه داد. با تولید سالانه بیش از ۱۰۰ هزار مبدل حرارتی صفحه‌ای، API Schmidt-Bretten یکی از جدی ترین رقبا در صنعت مبدل حرارتی به حساب می‌آید. صفحات حرارتی تولیدی این شرکت که با نام SIGMA شناخته میشود با تنوع گسترده‌ای از اندازه، پترن، جنس و ... تقریباً پاسخگوی نیاز تقاضای همه انواع صنایع است.

API Shell & Tube Group گستره وسیعی از مبدلهای حرارتی پوسته و لوله سفارشی را طبق استاندارد TEMA ارائه میدهد. به علاوه یک سری مدل‌های روتین نیز با زمان تحویل کوتاه جزو محصولات این شرکت به حساب می‌آید.

API Air Cooled Group تولید کننده مبدل‌های حرارتی آلومینیوم بریز لوله‌ای و صفحه‌ای است. این نوع مبدلها برای خنک‌کاری موثر در روغن موتور، روغن هیدرولیک، هوای فشرده، روغن گیربکس، سوخت، رادیاتورها و خشک‌کن‌های هوا در خودروهای صنعتی، نظامی و ... کاربرد دارند.

۴.APV

شرکت APV تولید کننده مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای و زیرمجموعه شرکت SPXFLOW است. مؤسس این شرکت، دکتر ریچارد سلیگمن (Richard Seligman) به عنوان مخترع اولین نمونه مبدل حرارتی صفحه‌ای در سال ۱۹۲۳ شناخته میشود. این برند به ویژه در زمینه صنایع غذایی و دستگاه‌های پاستور در جهان و در ایران به خوبی شناخته میشود.

لیست ۷ تولیدکننده بزرگ مبدل‌های حرارتی در جهان

ریچارد سلیگمن، اولین سازنده رسمی مبدل حرارتی صفحه‌ای و مؤسس شرکت APV

۵.دانفوس (Danfoss)

دانفوس یک مجموعه مهندسی بین‌المللی اصالتاً دانمارکی است که در زمینه راهکارهای انرژی-کارآمد پیشرو است. این شرکت در سال ۱۹۳۳ توسط مدز کلاسن (Mads Clausen) تاسیس شده و امروزه به یک بازیگر اصلی در بسیاری از صنایع از جمله صنعت تبرید، تهویه مطبوع، گرمایش و اتوماسیون صنعتی تبدیل شده است. مرکز اصلی دانفوس در نوردبرگ دانمارک (Nordberg) واقع شده است اما این شرکت در بیش از ۱۷۰ کشور جهان، کارخانه تولیدی، مراکز تحقیق و توسعه و دفاتر فروش و خدمات پس از فروش دارد.

لیست ۷ تولیدکننده بزرگ مبدل‌های حرارتی در جهان

دانفوس یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مبدلهای حرارتی صفحه‌ای بریز و نیمه‌جوشی (SWPHE) و واشردار

دانفوس با خرید ساندکس (Sondex – تاسیس ۱۹۶۸) سبد محصولات خود را در زمینه مبدل‌های حرارتی متنوع‌تر و گسترده‌تر کرد. محصولات دانفوس در زمینه مبدل‌های حرارتی شامل مبدل‌ حرارتی صفحه‌ای واشردار، مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای بریز و مبدل‌های حرارتی پوسته و لوله است. این شرکت اخیراً با توسعه مبدل‌های حرارتی نیمه‌جوشی (SWPHE) سعی دارد سهم قابل توجهی از بازار این مبدل‌ها را در صنعت تبرید (به عنوان اواپراتور و کندانسور) به دست آورد.

۶.هیساکا (HISAKA WORKS)

هیساکا یک شرکت ژاپنی فعال در زمینه طراحی و ساخت مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای است. ریشه‌های تاریخی این شرکت به سال ۱۹۴۲ برمی‌گردد اما توسعه مبدل‌های حرارتی را برای اولین بار در سال ۱۹۵۳ انجام داده است. تعداد پرسنل آن در حدود ۱۰۰۰ نفر است و حضور فعال آن بیشتر در کشورهای آسیای شرقی و خاورمیانه است. مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای سایز بزرگ ساخت این شرکت در بسیاری از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های جنوب ایران در حال کار هستند و برندی شناخته شده و قابل اطمینان به حساب می‌آید.

لیست ۷ تولیدکننده بزرگ مبدل‌های حرارتی در جهان

مبدلهای حرارتی صفحه‌ای غول‌پیکر شرکت هیساکا (سری UX)

۷.ترنتر (TRANTER)

ترنتر یک شرکت آمریکایی با سابقه حدود ۹۰ ساله در زمینه مبدل‌های حرارتی است. محصولات این شرکت شامل مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای واشردار و مبدلهای حرارتی جوشی میشود. این شرکت در آمریکا، برزیل، سوئد، چین، هند و کره مراکز استراتژیک دارد.

لیست ۷ تولیدکننده بزرگ مبدل‌های حرارتی در جهان

شرکت TRANTER تولید کننده مبدلهای حرارتی صفحه‌ای واشردار و جوشی

نتیجه‌گیری

شرکت‌های بزرگ تولید کننده مبدل‌های حرارتی هر سال با توسعه محصولات جدید و یا خرید و ادغام با سایر شرکت‌ها سعی میکنند تا سهم خود رو در بازار حفظ کرده یا افزایش دهند. با پیشروی جهان به سمت کاهش آلاینده‌ها و کاهش مصرف انرژی مبدل‌های حرارتی، هر روز اهمیت بیشتری در صنایع پیدا می‌کنند. افزایش صنعتی‌سازی در کشورهای در حال توسعه، گسترش استفاده از پمپ‌های حرارتی (Heat pumps) برای گرمایش و همچنین اهمیت بازیافت حرارت در صنایع مختلف به دلیل قوانین سختگیرانه جدید، از جمله عوامل توسعه دهنده این بازار در سال‌های آتی است.

کد خبر: ۳۰۱٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha