۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳
زیان انباشته ۷۰۰ میلیون دلاری «ایران ایر»| حمایت مادی دولت را نمی خواهیم!
مدیر عامل ایران ایر در گفتگو با بازار اعلام کرد

زیان انباشته ۷۰۰ میلیون دلاری «ایران ایر»| حمایت مادی دولت را نمی خواهیم!

فرزادی پور مدیر عامل ایران ایر با بیان اینکه از دولت هیچ حمایت مادی نمی خواهد و فقط نیازمند این هستیم که درگیر بروکراسی های اداری نباشیم گفت: ایران ایر با یک زیان انباشته ۷۰۰ میلیون دلاری مواجه است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مهرداد بذرپاش وزیر سابق راه و شهرسازی بارها و بارها در دوره وزارت خود به این نکته اشاره کرد که ایرلاین ها زیانده نیستند و حتی این اظهارات را در هفته پایانی وزارت خود تاکید کرده و اعلام کرد که هیچکدام از ایرلاین های داخلی زیانده نیستند و میزان سود هر کدام از آنها متفاوت است.

اما بر خلاف این اظهارات، اکثر ایرلاین ها و انجمن شرکتهای هواپیمایی مدعی هستند که شرکتهای هواپیمایی زیانده هستند و سود چندانی از این سرمایه گذاری نمی برند.

یکی از شرکتهایی که به هر حال سابقه دیرینه ای در حمل و نقل هوایی دارد و اولین و بزرگترین شرکت هواپیمایی ایران که اتفاقا دولتی هم محسوب می شود و سالیانه بیش از ۷ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند با یک زیان انباشته قابل ملاحظه ای مواجه است.

اگر چه در دو سال اخیر مدیران ارشد این شرکت هواپیمایی تاکید دارند که اعلام کنند زیانده نیستند اما گویا زیان انباشته را جزو زیان خود محاسبه نکرده و اتفاقا تاکید دارند که سودده هم هستند.

زیان انباشته ۷۰۰ میلیون دلاری «ایران ایر»| حمایات مادی دولت را نمی خواهیم

اما مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی معتقد است که ایرلاین ها زیانده هستند و اظهارات بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مورد سودده بودن را قبول نداریم.

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این پرسش که وزیر راه و شهرسازی معتقد است ایرلاین ها زیانده نیستند و بر عکس سودده هم هستند گفته است که در پاسخ به این اظهارات وزیر سابق راه و شهرسازی باید عنوان کنم که شرکتهای داخلی بر خلاف این گفته ها با قیمت های دستوری زیانده شده اند. گواه این ادعا این است که «ایران ایر» که از شرکت های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است صورتهای مالی آن به خوبی نشان می دهد که زیانده است.

اما مدیر عامل ایران ایر تاکید می کند که نه تنها زیانده نیست بلکه سودده هم هست.

زیان انباشته ۷۰۰ میلیون دلاری «ایران ایر»| حمایات مادی دولت را نمی خواهیم

شمس الدین فرزادی پور مدیر عامل «ایران ایر» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا ایرلاین ها و ایران ایر طبق گفته وزیر سابق راه و شهرسازی که اعلام کرده است ایرلاین ها نه تنها زیانده نیستند بلکه شرکتهای کوچکتر سودده هم هستند چه نظری دارد؟ گفت: وقتی موضوع ایران ایر مطرح می شود به هر حال این شرکت هواپیمایی یک گذشته ای و یک حال و یک آینده ای دارد. در گذشته و به دلایل خاص خود، طبیعتا ایران ایر یک زیان انباشته از گذشته داشته است. اما ایران ایر در جاری زیان ندارد.

در حال حاضر ایران ایر با زیان انباشته حدود ۷۰۰ میلیون دلاری مواجه است. اما این همان پولی است که صرف خرید هواپیماهای برجامی بود

مدیر عامل ایران ایر در پاسخ به این پرسش که زیان انباشته ایران ایر چقدر است؟ گفت: در حال حاضر ایران ایر با زیان انباشته حدود ۷۰۰ میلیون دلاری مواجه است. اما این همان پولی است که صرف خرید هواپیماهای برجامی بود که با احتساب تاخیرات در حال حاضر این زیان انباشته به ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است.

او تاکید کرد: طبیعتا در آن روزها دلار با نرخ ۳۸۰۰ تومان بوده اما امروز دلار نیمایی به ۴۸ هزار تومان رسیده است. اگر با همان نرخ محاسبه شود که قابلیت تسویه را دارد و چندان سنگین نیست اما وقتی این مبلغ چند برابر می شود طبیعتا تسویه آن کار سختی خواهد بود.

فرزادی پور تصریح کرد: ایران ایر زیان جاری ندارد اما زیان انباشته ۷۰۰ میلیون دلاری همچنان پا برجا است.

دولت باید زیان انباشته ایران ایر را مرتفع کند. امسال به سود رسیده ایم و نه تنها زیان نداریم بلکه به سود هم رسیده ایم

مدیر عامل ایران ایر در پاسخ به این پرسش که هر مدیر عاملی که در «ایران ایر» حضور داشته باشد این زیان انباشته او را درگیر خواهد کرد و این زیان را با خود به مدیر بعدی منتقل خواهد کرد. به هر حال باید تکلیف این زیان انباشته مشخص شود گفت: دولت باید این زیان انباشته ایران ایر را مرتفع کند. امسال به سود رسیده ایم و نه تنها زیان نداریم بلکه به سود هم رسیده ایم.

نیاز به حمایت مادی دولت نداریم. اگر در بروکراسی های اداری درگیر نباشیم بزرگترین حمایت دولت از ایرلاین ها و به خصوص ایران ایر خواهد بود

او در پاسخ به این پرسش که معمولا دولت ها از ایرلاین هایی که به نوعی دولتی محسوب می شوند به عنوان مثال ترکیش ایرلاین حمایتهایی انجام می دهند اما اگر دقت کنیم دولت و یا وزارت میراث و گردشگری حمایتی از ایرلاین ها برای افزایش پروازها و جذب گردشگر نمی کند؟ گفت: «ایران ایر» هیچ حمایتی از سوی دولت نمی خواهد. اعتقاد ما هم این است که نیاز به حمایت مادی دولت نداریم. اگر در بروکراسی های اداری درگیر نباشیم بزرگترین حمایت دولت از ایرلاین ها و به خصوص ایران ایر خواهد بود.

فرزادی پور پیشتر گفته بود که فعلا «ایران ایر» مشکلی از بابت زیانده بودن ندارد. به هر حال هما پیشانی ناوگان هوایی کشور است و همانند سایر کشورها که دولت ها از آن ها حمایت می کنند از ما نیز حمایت شود.

کد خبر: ۳۰۱٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha