۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
کاخ توپکاپی؛ از جاذبه های زیبای استانبول

کاخ توپکاپی؛ از جاذبه های زیبای استانبول

شهر استانبول نه‌تنها یادگار امپراطوری‌های یونانیان و رومیان باستان است، بلکه از دوران سلطنت عثمانیان هم روایات بسیاری دارد.

شهر استانبول نه‌تنها یادگار امپراطوری‌های یونانیان و رومیان باستان است، بلکه از دوران سلطنت عثمانیان هم روایات بسیاری دارد. یکی از این راویان تاریخی کاخ توپکاپی است که به سکونت سلطان و خانوادۀ او اختصاص داشته است. اگر برنامه سفر با تور استانبول را دارید و می‌خواهید از این جاذبه تاریخی بازدید کنید، بهتر است قبل از ورود، اطلاعات کاملی درباره آن به دست آورید.

معرفی کاخ موزه توپکاپی

موزه توپکاپی یکی از عمارت‌های باشکوه ترکیه است که در بخش اروپایی شهر استانبول و در بافت قدیمی آن قرار دارد. این موزه به مدت ۴ قرن محل اصلی اقامت سلاطین عثمانی و درباریان جاه‌طلب آن دوران بوده است. حدود یک قرن پیش این کاخ سلطنتی به موزه‌ای با گنجینه‌های باستانی بی‌شمار و دست‌نوشته‌های تاریخی مهم تبدیل شد.

درحال‌حاضر توپکاپی یکی از مهم‌ترین آثار ملی ترکیه به شمار می‌رود و ایرانیان با خرید بلیط تهران استانبول از آن دیدن می‌کنند. این بنای باستانی روی بلندترین نقطۀ کوهپایه‌ای مشرف به دریای مرمره واقع شده و فاصله بسیار کمی با جاذبه‌های مهمی مانند ایاصوفیه و مسجد سلطان احمد دارد.

کاخ توپکاپی در گذر زمان

کاخ توپکاپی استانبول یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کاخ‌های جهان است که در سال ۱۴۷۸ میلادی به دستور سلطان محمد دوم، نخستین پادشاه عثمانی، ساخته شد. این بنای باستانی در طول امپراتوری ۶۰۰ ساله عثمانیان میزبان ۳۰ پادشاه و هزاران نگهبان و پیاده‌نظام سلطنتی بوده است.

نکته جالب‌توجه در مورد این بنا این است که با آمدن هر پادشاه تغییرات شگرفی در سبک معماری و وسعت آن انجام می‌شد. به همین دلیل اگر از تالارها و کاخ‌های بی‌شمار این سازه تاریخی دیدن کنید، می‌توانید به راحتی نظاره‌گر ترکیبی باشکوه از سبک معماری ایرانی، عثمانی و اروپایی باشید.

نام این بنا در سال‌های اولیه «سرای جدید عامره» بود که بعدها با گذشت زمان به کاخ توپکاپی به‌معنی «دروازه توپ‌ها» تغییر پیدا کرد. از دلایل اصلی انتخاب این عنوان جدید می‌توان به توپ‌های جنگی اشاره کرد که در دوره امپراتوری عثمانی مقابل دروازه این کاخ به نمایش گذاشته می‌شد.

کاخ توپکاپی؛ از جاذبه های زیبای استانبول

مساحت و بنای کاخ توپکاپی

کاخ موزه توپکاپی در زمان ساخت خود مساحتی بالغ بر ۷۰۰ هزار مترمربع داشت که در هر دوره از پادشاهی عثمانی بر وسعت آن افزوده شد. این کاخ مجلل و زیبا صاحب ۴ حیاط با دروازه‌ها و دیوارهای بلند است. کاخ‌ها و عمارت‌های بی‌شماری هم در دل این سازۀ تاریخی جا خوش کرده‌اند که هرکدام بخشی از جلال و شوکت امپراتوری عثمانی را به نمایش می‌گذارند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در ساخت تمام کاخ‌های پادشاهی جهان از جمله توپکاپی، حریم سلطنتی یک اصل کلیدی محسوب می‌شده است. به همین دلیل هم برخی از تالارها، کاخ‌ها و حیاط‌های این عمارت فضایی محرمانه‌تر و خصوصی‌تر دارند. البته در بنای بزرگ توپکاپی سازه‌هایی با کاربری نامعلوم هم دیده می‌شود که گویا در سال‌های آخر امپراتوری عثمانی به این عمارت افزوده شده است.

در تمام بخش‌های بیرونی و اندرونی کاخ موزه توپکاپی سبکی زیبا و خیره‌کننده از معماری عثمانی دیده می‌شود. این بنا ملاتی از سنگ و چوب دارد و با الهام از کاخ ادیرنه، کاخ سابق امپراتوری عثمانی، ساخته شده است.

هزینه بلیط ورودی و ساعت فعالیت کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی در تمام ایام سال به‌جز سه‌شنبه‌ها، از ساعت ۹ تا ۱۸ میزبان گردشگران از سراسر دنیاست. البته ناگفته نماند این موزه در اولین روز ماه مبارک رمضان، عید قربان و اولین روز ماه می نیز تعطیل است.

بازدید از هر بخش قصر سلطنتی توپکاپی به پرداخت هزینه جداگانه نیاز دارد؛ اما به‌طورکلی، باید برای ورود به محوطه قصر ۱۵۰۰ لیر و برای بازدید از حرمسرا، نفری۵۰۰ لیر پرداخت کنید.

بهترین زمان سفر به استانبول و تماشای کاخ توپکاپی

هسته اصلی کاخ موزه توپکاپی را باغ‌های پر از گل تشکیل می‌دهند. پس اگر می‌خواهید نظاره‌گر زیباترین چهره از این عمارت باشید، بهتر است در فصل بهار به استانبول سفر کنید. در این فصل آب و هوای استانبول بسیار مطبوع است و مناظر سرسبز موجود در کاخ، تازگی و طراوت خاصی خواهند داشت. البته اگر قصد سفری اقتصادی را دارید تا هم قیمت بلیط هواپیما ارزان تر شود و هم قیمت بازدید از جاذبه‌های گردشگری کاهش یابد، می‌توانید سفر خود را به فصل‌های سرد سال جابه‌جا کنید.

داخل قصر توپکاپی چه خبر است؟

در کاخ توپقاپی هزارتویی از ایوان‌ها، تالارها، حرمسراها و اتاق‌های مجلل دیده می‌شود که بازدید از ظرافت‌ها و زیبایی‌های نهفته در هرکدام از آن‌ها، زمانی بیش از ۲۴ ساعت را می‌طلبد. در ادامه، سری به بخش‌های متنوع این عمارت می‌زنیم و از داستان‌های پشت‌پردۀ آن برایتان می‌گوییم.

  • ورودی سلطان: محل ورود پادشاهان عثمانی به کاخ سلطنتی طوپقاپو از دروازه پادشاهی آن عبور می‌کرده است. این دروازه که تنها یکی از دروازه‌های توپکاپی به شمار می‌رود، از یک طرف مشرف به آبشاری زیباست و از طرف دیگر به ایاصوفیه راه پیدا می‌کند.
  • حیاط اول تا چهارم: از ورود به کاخ توپکاپی تا خصوصی‌ترین مکان آن برای خانوادۀ پادشاه را ۴ حیاط تشکیل می‌دهد. این حیاط‌ها از معماری و تزئینات هنری برخوردار است و توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.
  • دروازه میانی: دروازه میانی یا باب السلام، ورودی اختصاصی سلطان و ملکه مادر بوده و تقریبا هیچ‌کسی حتی وزیر اعظم اجازه عبور از آن را نداشته است. آنچه سبب تمایز دروازه میانی از سایر دروازه‌های این کاخ می‌شود، قلعه‌های شکوهمند اروپایی با برج‌های نوک‌تیز و دیوارهای تاج‌دار است.
  • موزه اسلامی: در این موزه اشیای قدیمی و گرانبهای متعلق به پیامبر و مکه نگهداری می‌شود. این اشیای ارزشمند در نتیجۀ سفرهای سلطان سلیم به قاهره، مکه، مدینه و بغداد جمع‌آوری شده است. در کاخ توپکاپی موزه اسلامی به «تالار یادگاری‌های مقدس» هم شهرت دارد.
  • مسجد آغاس: در کاخ موزه توپکاپی مساجد متعددی به چشم می‌خورد که بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین آن مسجد آغاس است. عمر تاسیس این مسجد به قرن ۱۵ میلادی بازمی‌گردد. این بنای مذهبی منبری رو به مکه دارد و در گذشته محلی اصلی عبادت شاهان و سلاطین عثمانی بوده است.
  • قصر مجیدیه: از پرماجراترین قصرهای توپکاپی که پیشکشی از والی مصر به سلطان عبدالمجید عثمانی بود و جز برای قرارهای شاهانه و شکار، کاربرد دیگری نداشت. این بنا بعد از جنگ جهانی، به یتیم‌خانه و سپس به محل سکونت آوارگان تبدیل شد. در نهایت نیز با انجام بازسازی‌ها و مرمت‌های فراوان به هویت اصلی خود بازگشت.
  • راهروی طلایی: از راهرویی که اتاق سلطان را به حرم‌سرا این کاخ متصل می‌کرده است، به عنوان راهروی طلایی یاد می‌کنند. دلیل این نامگذاری هم احتمالا اختصاصی‌بودن این فضا برای شخص سلطان بوده است.
  • حرمسرای شاهی: این حرمسرا به دستور شاه مراد سوم و به دست معمار سنان ساخته شد. هدف از ساخت این بنا ایجاد فضایی امن و محرمانه برای سکونت و خوشگذرانی شاهان عثمانی و همسران اصلی و موقت آن‌ها بود.
  • دروازه سعادت: از دیگر دروازه‌های ورودی کاخ موزه توپکاپی دروازه سعادت است که حیاط دوم را به حیاط سوم وصل می‌کند. این دروازه به عبورومرور چاکران و مخلصان دربار و ادای احترام به جسدهای سلاطین اختصاص داشته است. البته در روزهای خاصی از سال هم تاج‌وتخت پادشاهی را درست در جایی مقابل دروازه سعادت قرار می‌دادند.
  • کتابخانه اندرونی: کتابخانه اندرونی را به نام کتابخانه سلطان احمد سوم هم می‌شناسند. در فضای قدیمی این کتابخانه چیزی حدود ۱۸ هزار نسخه از کتاب‌های قدیمی با زبان کوفی، عربی، فارسی و ترکی عثمانی نگهداری می‌شود. عمر تاسیس این بنا به سال ۱۹۱۷ و قدمت برخی از کتاب‌های آن به قرن هشتم، سیزدهم، چهاردهم، شانزدهم و هفدهم میلادی بازمی‌گردد.
  • گنجینه امپراطوری: گنجینه امپراطوری همان‌طور که از نامش پیداست، محلی برای نگهداری از غنائم جنگی، جواهرات قیمتی و هدایای ارزشمند سلطنتی بوده است. کمربند شاه اسماعیل صفوی و الماس کشیکچی دو شی گرانبها و باارزش این گنجینه محسوب می‌شود.
  • نمایشگاه ظروف سلطنتی: در کاخ موزه توپکاپی بخشی هم به نگهداری از ظروف قدیمی اختصاص دارد. ظروف مسی و ظروف سرامیکی متعلق به کشورهای اروپایی، چین و ژاپن اصلی‌ترین گنجینه‌های قیمتی این نمایشگاه را تشکیل می‌دهند.

کاخ توپکاپی؛ از جاذبه های زیبای استانبول

موزه توپکاپی ترکیه؛ نمایشگاه آثار تاریخی و مذهبی

کاخ توپکاپی سلطان سلیمان فقط یک شاهکار معماری یا تاریخی نیست؛ در دل این عمارت بزرگ گنجینه‌های تاریخی و باستانی بی‌شماری نهفته است که لوازم منسوب به پیامبر اکرم و عصای حضرت موسی مهم‌ترین آن‌هاست. دیگر اشیای ارزشمند این موزه عبارتند از:

  • نسخه‌های خطی و کتاب‌های نفیس تاریخی
  • تاج‌های پادشاهان عثمانی
  • شمشیرهای مرصع و لباس‌های جنگی
  • جواهرات قیمتی
  • غنائم جنگی
  • شمشیر حضرت داود
  • شمشیر یاران پیامبر
  • ردپای حضرت یوسف
  • پرده‌ها، قفل‌ها و کلیدهای قدیمی کعبه
  • شمشیر حضرت علی
  • لباس حضرت فاطمه
  • لباس امام حسین بعد از عاشورا
  • زره و استخوان دست حضرت یحیی
  • عمامه حضرت یوسف
  • و ...

امکانات کاخ توپکاپی استانبول برای گردشگران

کاخ موزه توپکاپی امکانات و خدمات رفاهی ایده‌آلی را در اختیار افراد می‌گذارد تا بازدیدی راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر را تجربه کنند. در بسیاری از نقاط این قصر مجلل بخش‌هایی به استراحت بازدیدکنندگان اختصاص پیدا کرده است. بنابراین، هرجای این کاخ که خستگی بر شما غالب شد، می‌توانید با مراجعه به استراحتگاه‌ها نفسی تازه کنید و از یک نوشیدنی خنک در فضای سرسبز آن لذت ببرید.

در فضای خارج از قصر، پارکینگی بزرگ و وسیع وجود دارد که گردشگران می‌توانند با پارک خودرو در آن بدون هیچ‌دغدغه‌ای از قصر توپکاپی دیدن کنند. شایان ‌ذکر است که این کاخ خدمات قابل‌قبولی را هم به بازدیدکنندگان معلول و ناتوان جسمی ارائه می‌دهد.

واقعیت‌های تاریخی کاخ توپقاپی ترکیه

کاخ توپکاپی در استانبول ترکیه گل سرسبد تمام جاذبه‌های دیدنی این شهر است. این عمارت باشکوه یکی از مهم‌ترین میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود. جالب است بدانید که توپکاپی اولین و کهن‌ترین قصر سلطنتی امپراتوری عثمانی است. این کاخ به دلیل نگهداری از اشیای قدیمی و یادگاری‌های منسوب به پیامبر اسلام برای مسلمان هم جایگاه والا و ارزشمندی دارد.

نشانی کاخ توپکاپی و نحوه دسترسی به آن از میدان تکسیم

کاخ موزه توپکاپی در ضلع شرقی منطقه فاتح و در محله معروف سلطان محمد قرار دارد. این قصر سلطنتی تا میدان تکسیم ۹ کیلومتر و تا فرودگاه آتاتورک استانبول حدود ۱۹ کیلومتر فاصله دارد. شما می‌توانید با خرید استانبول کارت ترکیه از وسایل نقلیه عمومی این شهر استفاده کنید و خود را به راحتی به این جاذبه گردشگری برسانید.

موقعیت مکانی مطلوب کاخ توپکاپی دسترسی به این جاذبه را برای تمام گردشگران آسان کرده است. برای رفتن به این کاخ کافی است در هر نقطه‌ای از شهر که هستید، با استفاده از اتوبوس یا مترو استانبول خودتان را به ایستگاه سلطان احمد یا پارک گلخانه برسید. مسافت بین این دو ایستگاه تا قصر توپکاپی به اندازه چند دقیقه پیاده‌روی است.

جاهای دیدنی اطراف قصر توپکاپی در استانبول

در سفرتان به استانبول زمان زیادی را باید به گشت‌وگذار در بافت تاریخی و قدیمی آن اختصاص دهید؛ چراکه در این محله علاوه بر کاخ موزه توپکاپی جاذبه‌های دیگری هم جا خوش کرده‌اند که ارزش بارها دیدن را دارند. برخی از معروفترین جاهای دیدنی استانبول در اطراف این کاخ موزه سلطنتی عبارتند از:

  • مسجد ایاصوفیه: از درخشان‌ترین سازه‌های باستانی شهر استانبول است که با نام کلیسای حکمت مقدس هم شناخته می‌شود. قدمت این بنا به قرن ۶ بعد از میلاد می‌رسد.
  • آب انبار باسیلیکا: بنایی باشکوه با معماری متقارن و حکاکی‌های خیره‌کننده در دل زمین است. از این سازه به عنوان بزرگ‌ترین آب‌انبار بیزانسی به‌جامانده در استانبول یاد می‌شود.
  • موزه باستان شناسی استانبول: موزه‌ای تماشایی در ضلع جنوبی قصر توپکاپی است که در آن گنجینه‌ای ارزشمند از تمدن‌های یونان، بیزانس و روم نگهداری می‌شود.
  • پارک گلخانه: این پارک ضمن داشتن مناظر سرسبز و زیبا دارای سازه‌های تاریخی مشهوری مانند مجسمه آتاتورک است.
  • مسجد سلطان احمد: آخرین یادگاری از دولت عثمانی محسوب می‌شود. در معماری و تزئینات این بنا رنگ آبی حرف اول را می‌زند؛ به همین دلیل به آن مسجد آبی هم می‌گویند.

سفر به استانبول با تور استانبول تریپ

کاخ موزه توپکاپی از زیباترین بناهای تاریخی استانبول است که هرساله، گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند. البته اگر قصد ندارید هزینه زیادی برای گشت‌وگذار در این شهر صرف کنید، می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری رایگان استانبول دیدن کنید و با ارزانترین بلیط استانبول به تهران به کشور خود برگردید.

آژانس مسافرتی تریپ با ۲ دهه تجربه در زمینه فروش بلیط هواپیما و برگزاری تورهای داخلی و خارجی، خیال شما را از بابت قیمت‌های رقابتی پرواز تهران استانبول راحت می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت www.trip.ir از قیمت بلیط هواپیما در تمام مسیرها مطلع شده و آن را با دیگر سایت‌های فروش بلیط مقایسه کنید. همچنین می‌توانید به‌جای خرید بلیط هواپیما، تور استانبول را رزرو کنید تا علاوه بر بلیط چارتری، هزینه هتل محل اقامت نیز برایتان کاهش یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو تلفنی بلیط با شماره‌تلفن ۰۲۱۷۵۱۳۴۰۰۰ تماس بگیرید.

کد خبر: ۳۰۱٬۴۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha