۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰
تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی در گرو افزایش بهره وری

تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی در گرو افزایش بهره وری

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع چرم ایران گفت: هدف‌گذاری برای افزایش بهره وری با نرخ متوسط ۵ تا ۶ درصد، امکان رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه هفتم پیشرفت را محقق می‌سازد.

به گزارش بازار، آقای علی حسن زاده دلیر افزود: رشد اقتصادی ۸ درصدی مستلزم سرمایه گذاری‌های جدید، حداقل تا ۳ برابر نرخ رشد مورد هدف، بازسازی و نوسازی ماشین آلات و سرمایه گذاری در ارتقای مهارت نیروی انسانی و ورود محصولات ایران به بازارهای جدید صادراتی است.

وی اضافه کرد: براساس منطق جدید توسعه صنعتی، باید زنجیره ارزش صنعت را در هر کجا که دارای مزیت است با تعمیق ساخت داخل، تکمیل کنیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع چرم ایران گفت: در حال حاضر پوست سبک با حداقل ارزش افزوده به شکل خام صادر می‌شود و سهم قابل توجهی از بازارهای کفش، کیف، کمربند و پوشاک در بازارهای جهانی نداریم؛ بنابراین به شرط هدف‌گذاری و تمهید افزایش بهره وری با نرخ متوسط ۶-۵ درصد، امکان رسیدن به رشد ۸ درصدی تولید ناخالص داخلی قابل تحقق و دستیابی است.

حسن زاده دلیر افزود: برای رسیدن به رشد ۸ درصدی تولید ناخالص ملی، قبل از هر چیز باید موانع سرمایه گذاری در کشور اعم از سرمایه گذاری مستقیم خارجی و امنیت سرمایه گذاری داخلی در یک محیط کسب و کار آرام و رو به رشد بر طرف شود؛ بنابراین سیاست خارجی کشور باید مبتنی بر دوستی با همسایگان و دیگر کشورهای جهان پایه گذاری شود تا در کنار سرمایه گذاری‌های داخلی ورود سرمایه‌های خارجی به داخل تسهیل شود ضمن اینکه مبارزه با فساد و رانت خواری از موارد دیگر لازم برای تحقق این مهم است.

وی درباره راه‌های رفع ناترازی انرژی هم گفت: ناترازی‌های کنونی زاییده عدم سرمایه گذاری به موقع دولت‌های قبلی در ۲ دهه در تولید برق و گاز و بی توجهی به زیر ساخت‌های لازم برای توسعه کشور بوده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع چرم ایران اضافه کرد: فربه شدن بدون منطق دولت‌ها و هزینه کردن‌های جاری بدون توجه به کوچک سازی و افزایش بهره وری نیروی کار دولتی، ما را به این وضعیت خطرناک هدایت کرده است؛ بنابراین دولت باید در یک دوره ۵ ساله نه تنها بزرگ نشود بلکه با جابجایی نیروهای تحت استخدام خود از هر گونه استخدام جدید خودداری کند و توجه خود را فقط به آموزش، بهداشت دفاع و تامین زیر ساخت ها، آنهم به دست بخش خصوصی، معطوف کند تا با فراغت بال به توسعه کشور برسد.

حسین زاده دلیر گفت: متاسفانه در کشور ما تاوان اشتباهات سیاست گذار را برعکس همه جا، بخش تولید می‌پردازد و این یک اشتباه راهبردی است، زیرا در صورت توجیه مردم و دادن اولویت به تولید و حفظ اشتغال و به دنبال آن فعال نگهداشتن نان آوران خانه ها، در شرایط ناترازی‌های برق و گاز، مردم آماده هرگونه فداکاری تا به ثمر نشستن سرمایه‌گذاری‌های لازم در برق و گاز و به نتیجه رسیدن آنها هستند.

وی درباره راهکارهای جبران عقب ماندگی رشد اقتصادی در صنعت چرم هم افزود: سرمایه گذاری، رفع موانع تولید و حذف دیوان‌سالاری‌های مزاحم با اهرم شایسته سالاری، می‌تواند راهکاری برای این مسئله باشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع چرم ایران درباره تفاوت سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم با برنامه‌های قبلی هم گفت: بنظر می‌رسد وجه تمایز این برنامه با دیگر برنامه‌های قبلی، توافق و تفاهم دو نهاد قانونگذار و دولت باشد؛ این مهم دارای اهمیتی راهبردی است تا همه نیروهای کشور برای تحقق اهداف مندرج در برنامه یکدل، یک صدا و هم قسم همه توان خویش را معطوف به آن کنند.

کد خبر: ۳۰۱٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha