۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
بررسی ممنوعیت فعالیت اقتصادی اتباع مجاز و غیرمجاز در ایران
دبیر کل اتاق اصناف ایران عنوان کرد؛

بررسی ممنوعیت فعالیت اقتصادی اتباع مجاز و غیرمجاز در ایران

توسطی، دبیر کل اتاق اصناف ایران در خصوص موضوع ممنوعیت اجاره مغازه به اتباع بیگانه بیان کرد: بی‌تردید هر تصمیمی در خصوص فعالیت اقتصادی اتباع در ایران باید در سایه قانون بوده تا قابل رصد و پایش باشد.

به گزارش بازار، علی توسطی، دبیر کل اتاق اصناف ایران در خصوص موضوع ممنوعیت اجاره مغازه به اتباع بیگانه در گفتگو با رادیو گفت‌وگو بیان کرد: بی‌تردید هر تصمیمی در خصوص فعالیت اقتصادی اتباع در ایران باید در سایه قانون بوده تا قابل رصد و پایش باشد.

وی افزود: در ماده ۱۲۱ قانون کار و امور اجتماعی صراحتا عنوان شده است که هر تبعه خارجی که قصد فعالیت اقتصادی در ایران را داشته باشد باید ویزای کار و سپس پروانه کار دریافت کند.

به گفته توسطی، طبق ماده ۱۲ قانون نظام صنفی در حوزه تنظیم و کنترل بازار، شرط دریافت پروانه کسب برای اتباع خارجی داشتن گذرنامه و پروانه کار (اقامت قانونی) است؛ به عبارت دیگر، در زمینه فعالیت اقتصادی اتباع خارجی در ایران، نه تنها در قانون وزارت کار و امور اجتماعی بلکه در قانون نظام صنفی نیز صراحتا به شرط مذکور اشاره شده است.

دبیر کل اتاق اصناف ایران ادامه داد: با توجه به سیاست‌های کلان اقتصادی کشور در خصوص جذب سرمایه‌گذاری خارجی، بی‌تردید در ایران نیز همانند سایر کشورهای جهان، از سرمایه‌گذاری خارجی، تولید، اشتغالزایی، بومی‌سازی و ورود تکنولوژی استقبال می‌شود اما در بخش توزیع و اجاره مغازه، فعالیت اقتصادی اتباع، حداقل در تهران قابل پذیرش نیست.

وی اضافه کرد: به تازگی و با توجه به اقتضائات منطقه‌ایی کشور و شرایط حاکم بر فضای اقتصادی برخی استان‌ها، بعضی از اتاق‌های اصناف اعلام کرده‌اند که هیچگونه پروانه کسب تولیدی و توزیعی به اتباع بیگانه تعلق نمی‌گیرد؛ در این خصوص بدیهی است که شورای تأمین و فرمانداری هر شهرسستان، با توجه به ازدحام مهاجران تصمیم نهایی را برای ارائه مجوز فعالیت خواهد گرفت.

توسطی تأکید کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر با مهاجرت بی‌رویه مهاجران روبرو شده‌ایم که حدود ۱۰ درصد از افراد جامعه را تشکیل می‌دهند؛ مضاف بر این که این افراد دارای هیچگونه تخصصی نیستند و لذا درصورت عدم کنترل و نظارت بر ورود اتباع، در آینده با مشکلات عدیده‌ای در حوزه‌های مختلفی از جمله اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و غیره در کشور روبرو خواهیم شد.

دبیر کل اتاق اصناف ایران در پایان عنوان کرد: اتاق اصناف ایران آمادگی لازم را دارد تا برای مهاجرانی که صاحب تخصص بوده و قصد سرمایه‌گذاری و وارد کردن تکنولوژی و فناوری به ایران را دارند، بسترهای لازم را فراهم کند.

کد خبر: ۳۰۱٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha