۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰
شرکت فارسیت اهواز با ارزش بازار ۱۹۵ میلیاردی در یک قدمی انحلال!
تحلیل جامع سهام سفاسی

شرکت فارسیت اهواز با ارزش بازار ۱۹۵ میلیاردی در یک قدمی انحلال!

شرکت سیمانی فارسیت اهواز اصلا وضعیت بنیادی جالبی ندارد و با ارزش بازار ۱۹۵ میلیارد تومانی، سهامداران را نابود کرده است و مدیران و سهامداران عمده شرکت همچنان خوابند ...!

هادی بهرامی؛ بازار: سیمان یا بتن پس از آب پر مصرف ترین ماده در جهان است و سرانه مصرف سیمان در هر کشور رابطه مستقیمی با نرخ رشد اقتصادی آن کشور دارد. برای ایجاد یک میلیون تن ظرفیت تولید سیمان در دنیا به طور متوسط به ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری و حدود سه سال زمان نیاز است. قبول داریم که صنعت سیمان یکی از گروه های تولیدی کوچک در اقتصاد کشور است؛ اما در ارتباط زنجیره ای میان شرکت ها دخالت مستقیم و اثر گذاری دارد که میتواند گردش نقدینگی را در برهه زمانی های مختلف به سمت خود سوق دهد. با تغییر شرایط اقتصادی، صنعت سیمان و نرخ محصولات سیمانی به سهام شرکت های سیمانی اهمیت بیشتری داده میشود که در این بلاگ از خبرگزاری بازار به تحلیل تکنیکال و بنیادی سهام سفاسی میپردازیم.


معرفی شرکت
شرکت فارسیت اهواز در سال ۱۳۵۳ تاسیس شده است و یکی از پیشگامان در تولید سازه های بتنی با کیفیت بالا در ایران بود که در حال حاضر نیست! این شرکت در ابتدا با تولید لوله و ورق آزبست فعالیت خود را آغاز کرد اما الان تمرکز خود را بر روی تولید دیوار و لوله‌ های بتنی گذاشته است؛ البته اگر با وضعیت فعلی بتواند دوام بیاورد. محصولات باکیفیت و قیمت مناسب فارسیت اهواز، این شرکت را به انتخابی محبوب در بین انبوه‌ سازان و پیمانکاران در سراسر ایران تبدیل کرده بود و در آینده نیز، فقط با شرط رشد فروش و تقویت مالی شرکت میتوان به محبوبیت آن امیدوار شد. ارزش بازار شرکت فارسیت اهواز در بورس، مبلغ ۱۹۵ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۷۱ میلیون تومان ارزش معاملات دارد و این یعنی یک شرکت سیمانی با ارزش بازار و معاملات ناچیز ...!

شرکت فارسیت اهواز با ارزش بازار ۱۹۵ میلیاردی در یک قدمی انحلال!


ترکیب سهامداران
شرکت سیمان فارس و خوزستان (سهامی عام) تعداد ۳۵۱ میلیون سهم به ارزش ۱۰۲ میلیارد تومان و با ۵۳.۳ درصد مالکیت، بزرگ ترین سهامدار شرکت سیمان فارسیت اهواز میباشد. پس از آن، سه شخص حقیقی تعداد ۶۶ میلیون سهم به ارزش ۱۹ میلیارد تومان و با ۱۰ درصد مالکیت، در جایگاه دو تا چهار قرار دارند. نکته حائز اهمیت این است که شرکت سیمان فارس و خوزستان یکی از بزرگ ترین شرکت های سیمانی بورس است و بهترین شرکت های فعال در این صنعت را نیز تحت مالکیت خود دارد. ثانیا، سه شخص حقیقی سهامدار بزرگ بعدی هستند که نشان میدهد سهم پروژه ای میباشد و با رانت اطلاعاتی و عرضه تقاضای فیک میتوان قیمت سهم را بالا و پایین کرد.

ارزش بازار شرکت فارسیت اهواز در بورس، مبلغ ۱۹۵ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۷۱ میلیون تومان ارزش معاملات دارد و این یعنی یک شرکت سیمانی با ارزش بازار و معاملات ناچیز ...! سه شخص حقیقی سهامدار بزرگ فارسیت اهواز هستند که نشان میدهد سهم پروژه ای میباشد و با رانت اطلاعاتی و عرضه تقاضای فیک میتوان قیمت سهم را بالا و پایین کرد.


تحلیل سود و زیان
جمع درآمد های عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۵۷ میلیارد تومان به ثبت رسیده است که نسبت به سال گذشته به میزان ۹۰ درصد و دو سال گذشته ۲۹ درصد افزایش یافته است و این نشان میدهد مبلغ فروش شرکت رو به رشد میباشد. شرکت طی دو سال اخیر، فروش محصولات سمنت پلاست را به میزان قابل توجه ۳۶۷ درصد افزایش داده است و پس از آن، آجر و کفپوش سیمانی با رشد ۷۸ درصدی بیشترین تاثیر مثبت را در نرخ رشد مبلغ فروش گذاشته اند. حاشیه سود ناخالص شرکت در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۹ درصد محاسبه شده است که نسبت به سال های گذشته وضعیت بهتری دارد؛ اما کافی نیست و باید رو به رشد باشد.

بهای تمام شده محصولات فروش رفته شرکت به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان میباشد که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ به یمزان ۱۰۰ درصد افزایش یافته و نسبت به دو سال گذشته تغییری نکرده است. بهای تمام شده را باید جدی گرفت؛ زیرا به ما نشان میدهد که هزینه های مستقیم تولید شرکت در مقایسه با فروش چقدر رشد یا افت داشته است. فروش و هزینه های مستقیم در تولید شرکت امسال وضعیت بهتری نسبت به دو سال قبل پیدا کرده است؛ البته که کافی نیست و باید رو به رشد باشد ولی با کمی افزایش فروش و خنثی نگه داشتن بهای تمام شده تولیدات از وضعیت اضطراری خارج شده است.

هزینه های اداری، عمومی و فروش در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۸.۵ میلیارد تومان شناسایی شده است که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش و نسبت به دو سال گذشته ۱۰۷ درصد افزایش یافته است. طبق محاسبات، میانگین هزینه های اداری و عمومی شرکت طی سه سال اخیر به میزان ۷.۵ میلیارد تومان میباشد که رقم فعلی از مبالغ اوریج گرفته شده بیشتر است. طبیعتا شرکتی که در مقایسه با سایر رقبای صنعت، فروش و سود ناخالص کمی دارد، باید هزینه های اداری و عمومی کمی هم داشته باشد؛ اما در این شرکت ۸.۵ میلیارد تومان صرف حقوق و دستمزد و سایر هزینه های اداری شده است. خالص درآمدها و هزینه‌های عملیاتی هم به مبلغ ۶.۴ میلیارد تومان به ثبت رسیده است و اگر بخواهیم با هزینه های اداری جمع کنیم، ۲۶ درصد مبلغ کل فروش سالانه شرکت میشود!

طبیعتا شرکتی که در مقایسه با سایر رقبای صنعت، فروش و سود ناخالص کمی دارد، باید هزینه های اداری و عمومی کمی هم داشته باشد؛ اما در این شرکت ۸.۵ میلیارد تومان صرف حقوق و دستمزد و سایر هزینه های اداری شده است. خالص درآمدها و هزینه‌های عملیاتی هم به مبلغ ۶.۴ میلیارد تومان به ثبت رسیده است و اگر بخواهیم با هزینه های اداری جمع کنیم، ۲۶ درصد مبلغ کل فروش سالانه شرکت میشود!


زیان خالص شرکت در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۶.۲ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۳.۷ میلیارد تومان میباشد که دو سال ضرر و زیان پی در پی را نشان میدهد. شرکت در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱.۱ میلیارد تومان سود ناچیز را ثبت کرده است که برای یک شرکت سیمانی با تبلیغات و تعاریف فراوان چیزی جز خجالت و شرمندگی ندارد. حاشیه سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲ درصد است که نسبت به آخرین باری که شرکت در سال ۱۳۹۹ سود ساخته بود، سقوط ۸۳ درصدی را تجربه کرده است.


تحلیل نسبت های مالی
وضعیت سودسازی شرکت آنقدر بد است که محاسبه شاخص بازده دارایی های آن (ROA) برای ما تحلیلگران هم خجالت آور است و اصلا در حد مقایسه با سایر رقبا نیست!! جمع دارایی های جاری شرکت فارسیت اهواز به مبلغ ۳۵ میلیارد تومان و جمع بدهی های جاری نیز به مبلغ ۵۴ میلیارد تومان میباشد که نشان میدهد وضعیت نقدینگی بسیار بحرانی است و شرکت در قبال بدهی ها، تعهد و توانایی پرداخت در بازه کوتاه مدت را ندارد. نسبت گردش کالای شرکت در آخرین سال مالی ۲.۶۶ بار میباشد که نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد رشد داشته است اما مسئله این است که شرکت بهای تمام شده ای بیش از اندازه در مقایسه با مبلغ فروش دارد و هزینه های مالی و اداری هم منجر به آب شدن سودسازی میشوند؛ یعنی در واقع مشکل شرکت فروش نیست بلکه هزینه ها گرداب تضعیف و سقوط آن هستند. نسبت گردش مطالبات هم ۳.۷۵ محاسبه شده که نسبت به سال قبل به میزان ۸۷ درصد رشد را تجربه کرده و نشان دهنده رشد شرکت از لحاظ عملیات فروش است.

مسئله این است که شرکت فارسیت اهواز بهای تمام شده ای بیش از اندازه در مقایسه با مبلغ فروش دارد و هزینه های مالی و اداری هم منجر به آب شدن سودسازی میشوند؛ یعنی در واقع مشکل شرکت فروش نیست بلکه هزینه ها گرداب تضعیف و سقوط آن هستند. وضعیت سودسازی شرکت آنقدر بد است که محاسبه شاخص بازده دارایی های آن (ROA) برای ما تحلیلگران هم خجالت آور است و اصلا در حد مقایسه با سایر رقبا نیست!!


تحلیل تکنیکال سهام
قیمت سهام سفاسی در حال حاضر حمایت ۳۷۰ تومان خود را از دست داده است و بنظر میرسد میل به ریزش بیشتری تا کف ۲۲۰ تومان دارد. محدوده ۲۲۰ تومان را میتوان آخرین ایستگاه روند نزولی قیمت در نظر گرفت؛ زیرا قبلا در پیوت ماژور و فاز انباشت در آن جا شکل گرفته است و این محدوده حمایتی را قابل اتکا کرده است. قیمت با حفظ حمایت استاتیک ماژور و معتبر ۲۲۰ تومان میتواند تا اهداف ۷۸۰ و ۱۹۳۰ تومان رشد داشته باشد که یک بازدهی ۷۲۵ درصدی را در دل خود دارد ولی به دلیل شریط بازار بورس و وضعیت مالی شرکت، تارگت های بالا را حتی تا چند سال آینده هم نبینیم! شکست مقاومت ۷۸۰ تومان، تاییدیه ای جهت رشد بیشتر تا هدف اصلی ۱۹۳۰ تومان خواهد بود که در صورت عبور از این مقاومت هم، اهداف بزرگ تری در دسترس خواهند بود.

شرکت فارسیت اهواز با ارزش بازار ۱۹۵ میلیاردی در یک قدمی انحلال!


نتیجه تحلیل ها
شرکت اصلا وضعیت مالی خوبی ندارد و مثل اینکه سهامداران بزرگ آن در این چند سال خوابیده اند ... یک مدیر خوب و سهامداران بزرگی که مسئولیت پذیر باشند، به فکر طرح های توسعه ای جهت فروش بیشتر، کاهش هزینه های اداری و جلوگیری از ریخت و پاش، سرمایه گذاری بر روی سایر شرکت ها، افزایش ارزش بازار سهام جهت جلب اعتماد سهامداران خرد و در نهایت تقویت وضعیت مالی و نقدینگی شرکت می افتند. قیمت سهام در محدوده ۲۲۰ تومان جذابیت های خود را دارد؛ اما از طرفی دیگر، وضعیت بنیادی شرکت بدون برآورد سود و زیان و فقط با بررسی ارقام گذشته نگر اصلا جالب نیست. به سرمایه گذاران پیشنهاد میشود که اگر این سهم را دارند، دیگر نه میانگین بزنند و نه بفروشند؛ اگر هم قصد سرمایه گذاری بر روی سهام شرکت های فعال در صنعت سیمان دارند، از این شرکت تا میتوانند دوری کنند و به دنبال شرکت های مطمئن تر باشند.

شرکت فارسیت اهواز با ارزش بازار ۱۹۵ میلیاردی در یک قدمی انحلال!


کد خبر: ۳۰۱٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha