۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۵
نقش اربعین در توسعه اقتصادی ایلام| فروش صنایع دستی رونق گرفت
بازار گزارش می دهد؛

نقش اربعین در توسعه اقتصادی ایلام| فروش صنایع دستی رونق گرفت

ایلام- مهران به عنوان مرز اول انتخاب زوار اربعین حسینی، فرصت های بی نظیری در حوزه اقتصادی به خصوص فروش صنایع دستی برای استان ایلام فراهم کرده است.

بازار-گروه استان ها: پیاده روی اربعین به عنوان میراث سنتی شیعیان در سال‌های اخیر به پدیده منحصر به فردی تبدیل شده است، به گونه‌ای که سالانه میلیون‌ها زائر از اقصی نقاط دنیا برای بیعت با امام خود و زیارت عتبات عالیات بار سفر بسته و راهی کربلا می‌شوند؛ امسال نیز این سنت با شکوه و نظم خاصی برگزار شد.

پتانسیل های عظیم مرز مهران

یقیناً هدف اصلی در این سفر زیارتی رسیدن به ثواب تعالی روحی و معنوی، زیارت کردن و زدودن گناهان می‌باشد؛ اما با این حال مطالعات نشان می‌دهد که پیاده‌روی اربعین به ویژه در مناطق مرزی از ظرفیت‌های اقتصادی خوبی نیز برخوردار است.

مرز مهران از توابع استان ایلام به علت نزدیکی به عتبات در کشور عراق و امنیت بسیار بالا؛ سالانه میزبان میلیون‌ها زائر از سراسر ایران و حتی سایر کشورها برای عزیمت به کربلای معلی است؛ به گونه‌ای که از مرز مهران به عنوان دروازه عتبات عالیات یاد می‌شود.

از این رو استان ایلام از جمله استان‌هایی در کشور به شمار می‌رود که به یمن برکت اربعین می‌تواند به مزیت‌های اقتصادی بسیاری از قبیل توسعه زیرساخت‌ها از جمله شبکه‌های حمل و نقل، توسعه در اقتصاد بازاری و راه اندازی بازارچه های مرزی، افزایش درآمدهای مالیاتی، ایجاد فرصت دستفروشی برای افراد کم درآمد با سرمایه پایین، ایجاد فعالیت‌های درآمدزا مانند تأسیسات اقامتی، رستوران‌ها، عرضه و فروش مناسب صنایع دستی و توسعه شرکت‌ها و مؤسسات حمل و نقل دست یابد.

شایان ذکر است به رغم اینکه توسعه بخش‌های اقتصادی اربعین برای استان محروم ایلام از اهمیت بالایی برخوردار بوده و متاسفانه تاکنون به این حوزه آنگونه که باید توجه نشده است.

نقش پیاده روی اربعین در توسعه مناطق مرزی

محمود غلامی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: توسعه اقتصادی فرایندی است که طی آن، شالوده‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه دگرگون می‌شود، به طوری که حاصل این دگرگونی و تحول، کاهش نابرابری‌های اقتصادی و تغییر در زمینه‌های تولید، توزیع و الگوهای مصرف جامعه است.

وی با بیان اینکه پیاده‌روی بزرگ اربعین یکی از قلمروهایی به شمار می‌رود که توان جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و توسعه اقتصادی را دارد، افزود: شرایط اربعین نه تنها فرصت‌های اقتصادی قابل ملاحظه ای را برای جبران عقب‌ماندگی‌های اقتصادی استان‌های مرزی از جمله ایلام فراهم آورده، بلکه نقش مهمی نیز در سرعت رسیدگی به پروژه‌های زیرساختی مرتبط با اربعین و بهبود وضعیت اقتصادی مرزنشینان داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام: به منظور رونق فروش صنایع دستی در ایام اربعین بیش از ۱۲۰ غرفه در استان ایلام ایجاد شده است

غلامی تصریح کرد: از دیگر مزایای اقتصادی گردشگری زیارتی اربعین حسینی می‌توان به ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری در منطقه، افزایش سرمایه‌گذاری در استان‌های مرزی، توسعه زیرساخت‌ها از جمله شبکه‌های حمل‌ونقل و راه های مواصلاتی، توسعه در اقتصاد بازاری استان‌های مرزی، افزایش درآمدهای مالیاتی، ایجاد تنوع در فعالیت‌های اقتصادی، توسعه صنعت گردشگری و... اشاره کرد.

نقش اربعین در توسعه اقتصادی ایلام| فروش صنایع دستی رونق گرفت

این کارشناس ادامه داد: با این حال یکی از وجوه کمتر پرداخته شده اربعین، مبحث اقتصاد اربعین است که موضوعی بسیار مهم و قابل پردازش به عنوان یک الگوی توسعه اقتصادی در سطح ملی و حتی منطقه‌ای است و باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

ایجاد غرفه های صنایع دستی در مسیر بازگشت زائران

فرزاد شریفی مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: برگزاری کنگره عظیم اربعین حسین (ع) برکات بی شماری از قبیل گسترش فضای معنوی، اقتدار، هم‌گرایی جامعه اسلامی در سطح جهان و همچنین پیشرفت‌های عمرانی و زیرساختی در استان‌های میزبان از جمله استان ایلام به همراه دارد.

وی افزود: از این رو یکی از مسائلی که می‌تواند در ایام اربعین مورد توجه قرار گیرد بحث رونق اقتصادی است که با استفاده از ظرفیت صنایع‌دستی و گردشگری و همچنین معرفی این ظرفیت به زائران، زمینه فروش صنایع‌دستی تولیدی و توسعه اقتصادی را در استان فراهم کرد.

شریفی تصریح کرد: در این خصوص اقداماتی از قبیل احداث ۱۲۰ غرفه صنایع دستی در مسیر بازگشت شهرستان های مهران، دهلران، آبدانان، بدره، سیروان و چرداول در ۳۳ رشته صنایع دستی، احداث ۵۵ خانه مسافر، ۱۲۰ بوم گردی، ۱۰ هتل و ۱۰ مجتمع خدمات رفاهی بین راهی و توزیع بروشور جهت معرفی جاذبه های گردشگری استان در بین زائرین لحاظ گردیده است.

لزوم بهره گیری از طرفیت های کنگره عظیم اربعین در ایلام

ایلام سال هاست به علت عوارض ناشی از جنگ تحمیلی، پائین بودن نرخ بازدهی سرمایه گذاری های انجام شده، نبود زیر ساخت های مناسب، مشکلات مدیریتی و مهمتر از همه فقدان برنامه جامع، زخم کهنه محرومیت و توسعه نیافتگی را با خود یدک می کشد؛ از این رو لازم است از برکت های عظیم کنگره بزرگ اربعین در استان ایلام در راستای توسعه این استان و رفع مشکلات موجود بهره برد.

کد خبر: ۳۰۱٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha