۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳
هیمنه پوشالی زنجیره های طیور در گلستان| امنیت شغلی ۱۵ هزار نفر در خطر است
متخصص و محقق امور دامی:

هیمنه پوشالی زنجیره های طیور در گلستان| امنیت شغلی ۱۵ هزار نفر در خطر است

گرگان - متخصص و محقق امور دامی گفت: از سال ۸۵ زنجیره های تولید شکل گرفته است و اگر چه این زنجیره ها از دور هیمنه بزرگی دارند اما در فروش مرغ در ضرر هستند که امیدواریم بحث اصلاح قیمت مرغ انجام شود. 

به گزارش خبرنگار بازار، غلامعلی هلاکو ظهر پنجشنبه در پنجمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان اظهار کرد: این جلسات ظرفیت خوبی دارد تا بتوانیم مشکلات و چالش ها را احصا و به تبع آن استان از این تصمیمات و حمایت ها بهره مند شود.

متخصص و محقق امور دامی با اشاره به انتقاداتی که به بخش تحقیقات کشاورزی وارد شده، افزود: تحقیقات در علوفه کم آب بر پاییزه کامل است و در بخش تولیدات زراعی تحقیقات خوبی انجام شده که اکنون در فاز ترویج نیز ۱۲ کارگاه آموزشی برگزار کردیم اما در بخش اجرا کوتاهی وجود دارد و در این حوزه همراه ما نیستند.

وی با اشاره به اینکه گلستان مانند دیگر نقاط دنیا دچار چالش اقلیمی است، خاطرنشان کرد: این تغییر اقلیم در گلستان مخصوصا در حوزه مراتع به شدت به شکل ریزگرد ها دیده شده است.

وی ادامه داد: آخرین آمار منتشر شده از مساحت مراتع گلستان ۸۶۲ هزار هکتار است که متاسفانه هر سال شاهد کاهش این مساحت هستیم و ارزیابی ها نشان می دهد که مراتع در بسیاری از نقاط استان تخریب شده است.

وی گفت: در حوزه جنگل، مبارزه با قاچاق چوب و پروژه های آبخیزداری و حوزه حفاظت جنگل منابع مالی خوبی وجود دارد، اما احیا و حفظ مراتع بدون حمایت است.

گلستان ظرفیت تولیدی توسعه گاوهای شیری هلشتاین را ندارد

هلاکو گفت: در گذشته تعاونی خوبی در حوزه مرتع وجود داشته اما اکنون با چالش مواجه شده است و عدم رعایت ظرفیت مراتع سبب شده دام سبک به شدت کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به عدم شناخت از ظرفیت های دامپروری استان یادآور شد: گلستان ظرفیت تولیدی توسعه گاوهای شیری هلشتاین را ندارد و در مرکز تحقیقات قرار شد توسعه دام دو منظوره داشته باشیم.

متخصص و محقق امور دامی گلستان در بخش دیگر به ظرفیت مرغداری های گلستان اشاره کرد و گفت: متاسفانه سالن های مرغداری ها فرسوده شده و به دلیل فرسوده بودن تجهیزات شاهد تلفات بسیاری هستیم.

هلاکو با بیان اینکه بخش طیور نیازمند کمک است، خاطرنشان کرد: مرغداران در موضوع پرورش به نقطه خوبی رسیده اند که امیدواریم با تسهیلات بانکی به بخش طیور کمک شود چرا که اکثر زنجیره ها در ضرر هستند و قیمت ها سرکوب می شود.

هیمنه زنجیره های مرغ از دور بزرگ است

وی ادامه داد: از سال ۸۵ زنجیره های تولید شکل گرفته است و اگر چه این زنجیره ها از دور هیمنه بزرگی دارند اما در فروش مرغ در ضرر هستند که امیدواریم بحث اصلاح قیمت مرغ انجام شود.

وی تاکید کرد: ۱۵ زنجیره تولید در گلستان شکل گرفته که برخی خیلی قوی بوده اما ید واحد نیستند و باید کنسرسیوم صادراتی را تشکیل دهیم تا بتوانیم این زنجیره ها را حفظ کنیم و تا زمانی که این زنجیره جدا باشند نمی توان موفق بود.

هلاکو با اشاره به این مساله که صادرات افراد خاص خود را می خواهد، گفت: بایستی کنسرسیوم صادراتی زنجیره طیور تشکیل شود زیرا در پایداری تولید می تواند به ما کمک کند.

وی یادآور شد: زنجیره های بزرگ استان در معرض خطر هستند و تعدیل نیرو دارند و باید برای ماندگاری امنیت شغلی ۱۵ هزار خانواده و امنیت غذایی به این بخش کمک شود.

کد خبر: ۳۰۰٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha