۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶
فواید و عوارض شنا در آب سرد | در آب یخ شنا کنیم

فواید و عوارض شنا در آب سرد | در آب یخ شنا کنیم

در بسیاری از پارک آبی‌ها و استخرها شاهد حوضچه آب یخ هستیم که بسیاری از سالمندان از آن استفاده می‌کنند.

به گزارش بازار، در بسیاری از پارک آبی‌ها و استخرها شاهد حوضچه آب یخ هستیم  که بسیاری از سالمندان از آن استفاده می‌کنند؛ حال شاید برای شما هم سوال پیش آید که این کار چه فایده ومزیتی دارد؟  آیا ماندن و شنا در آب یخ خطرناک نیست؟

شنا در آب سرد یکی از شاخه های آب درمانی است که فرد در آب سرد یا یخ برای مدتی می‌نشیند. شنا در آب سرد دارای مزیت‌های فراوانی است که قصد داریم در این مطلب به صورت تخصصی به آن بپردازیم. شنا در آب یخ در حوزه پزشکی بسیار مورد ستایش قرار گرفته است و بسیاری از پزشکان برای بهبود عملکرد بدن براساس شرایط جسمی فرد شنا در آب سرد را پیشنهاد می‌کنند. در ادامه به صورت کامل به فواید و عوارض شنا در آب سرد می‌پردازیم و به صورت دقیق بررسی می‌کنیم که در آب یخ شنا کنیم یا خیر.

۱۴ فایده شنا در آب سرد  

 ابتدا قصد داریم مزیت ها و فواید شنا در آب سرد را ویژه استخرها و پارک آبی‌ ها را با هم بررسی کنیم و بعد از آن به فواید و عوارض شنا در آب‌های آزاد می پردازیم.

  • شنا در آب سرد و تقویت سیستم ایمنی بدن

شنا در آب سرد به دلیل تغییر ناگهانی دمای بدن باعث می‌شود سلول‌ها و گلبول‌های سفید خون به اشتباه فرض کنند که میکروب وارد بدن شده  و شروع به مقاومت و تولید گلبول سفید کرده تا دمای بدن را کنترل کنند؛ همین اشتباه گلبول سفید باعث افزایش تعداد گلبول‌های سفید در خون شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

  • شنا در آب سرد و بهبود گردش خون

 احتمالا هنگام شنا در آب سرد متوجه تغییر رنگ پوست بدن به رنگ سفید شده‌اید علت این امر این است که هنگام شنا در آب یخ فوکوس بدن به اندام‌های داخلی‌تر است و مویرگ‌ها و رگ‌های خونی باز شده و باعث عملکرد بهتر خون‌رسانی می‌شود و همچنین جلوگیری از بیماری ها و نارسایی قلبی می کند.

  • شنا در آب سرد و کاهش استرس

 شنا در آب سرد باعث روحیه و کاهش استرس و افسردگی خواهد شد. طبق مطالعات انجام شده شنا در آب سرد باعث حس نشاط و شادابی خواهد شد و افسردگی و استرس را کم می‌کند.

  • افزایش سوخت و ساز بدن

 برای دوام آوردن در آب سرد بدن انرژی بسیار زیادی را صرف می کنند تا دمای بدن را حفظ کند و همچنین قلب به خون رسانی خود ادامه دهد به همین دلیل شروع به سوخت ساز می کنند و با سوزاندن یا مصرف چربی و کالری های موجود در بدن انرژی خود را بدست میاورد.

  • درمان افسردگی

جلوتر به این نکته اشاره کوتاهی شد که با شنا در آب سرد و ایجاد شور و نشاط فرد می شود این کار به دلیل ترشح دوپامین در بدن است که باعث افزایش سطح شادی در بدن می شود  و فرد برای مدتی ریلکس کرده و افکار منفی را دور ریخته اگر این روند را ادامه دهد  در دراز مدت موجب درمان کامل افسردگی میشود.

  • کاهش وزن

با افزایش سوخت و ساز بدن کالری ها اضافی بدن سوخته درواقع بدن برای تامین انرژی خود در آب سرد شروع به سوخت ساز کرده تا دمای بدن را مدیریت کند و این کار نیاز به سوختن چربی ها دارد.

  • درمان مشکلات تنفسی

 با ورود به استخر آب سرد نفس های عمیق تری نیز می کشید که همین امر موجب تقویت ریه ها و عضلات تنفسی خواهد شد همچنین آب سرد دارای حجم بسیار زیادی املاح است؛ با ورود آب به سیستم تنفسی مژک های داخل مخاط شستشو داده شده و باعث تسکین سینوس ها خواهد شد.

  • بهبود خواب

ماندن در آب یخ باعث کاهش دمای بدن می شود و بدن در حالت ریلکس قرار می گیرد همین امر موجب خواب آلودگی می شود. همچنین به دلیل اینکه فعالیت بدن برای ماندن در آب سرد زیاد می شود باعث خستگی شده و شرایط را برای یک خواب خوب و عمیق فراهم می کند.

  • بهبود سیستم گوارشی

یکی از مزیت های مهم شنا در آب سرد که میل به تجربه کردن آن را زیاد می کند بهبود سیستم گوارش است  به صورت کلی شنا باعث  درمان یبوست می شود؛ شنا در آب سرد نیز باعث افزایش تحرکات روده شده که موجب جذب راحت تر مواد غذایی می شود. عموما بعد از شنا در آب سرد بسیار گرسنه خواهید شد و میلتان به غذا بسیار بیشتر می‌شود.

  • بهبود تعادل و کنترل بدن

 با شنا در آب سرد بدن سعی بر حفظ تعادل در مقابل جریان آب  را دارد و فشار زیادی  روی عضلات استقامتی وارد میکند تا تعادل خود را حفظ کند. همین روندی که طی می کند تا تعادل بدن را حفظ شود موجب بهبود وضعیت و عملکرد بدن خواهد شد.

  • تقویت عضلات

همانطور که در بالا گفته شد با شنا در آب سرد فشار زیادی برای ایجاد تعادل در بدن می آید که همین امر موجب می شود  به عضلات استقامتی بدن فشار وارد شده و باعث تقویت عضلات و ماهیچه ها شود در واقع  به معنای تقویت عضلات است. بسیاری از دکتران ارتوپد برای افرادی که مبتلا به زانو درد هستند شنا را پیشنهاد می‌دهند تا دردشان تسکین پیدا کند.

  • افزایش انعطاف پذیری

فواید شنا در آب سرد مانند یک دومینو به دنبال یک دیگرند و به صورت زنجیروار به یکدگر مرتبط‌ند شنا در آب سرد مانند یک تمرین هوازی به شما رفته و می تواند باعث افزایش انعطاف پذیری بدن شود.

  • افزایش زیبایی پوست

 همانطور که گفته شد آب سرد رودخانه ها و دریا ها املاح  طبیعی بسیار زیادی هستند که باعث افزایش سرعت عبور خون در رگ ها شده و موجب کشیدگی و زیبایی پوست می شود. با نگاهی به پوست شناگران مختلف متوجه صحت این حرف خواهید شد. در استخرها و پارک آبی ها حجم املاح طبیعی موجود در آب کم است و دارای املاح غیرطبیعی زیادی هستند اما هستند استخرهایی که باز املاح کمی در آب استفاده  کنند.

  • بهبود شرایط جنسی

شنا در آب سرد یا ماندن در آب سرد تاثیر بسیار خوبی روی شرایط جنسی زن و مرد دارد.  شنا در حوضچه آب یخ موجب افزایش تولید استروژن و تستوسترون خواهد شد دو هورمونی که تاثیر مستقیم روی قابلیت های جنسی در زنان و مردان را دارد.

خواص شنا در آب سرد برای زنان 

یکی دیگر از خواص شنا در آب سرد کاهش عوارض یائسگی و دردهای پریودی است. طبق مطالعات انجام شده متوجه شده اند با ماندن در آب سرد تا حد قابل توجهی دردها و بدخلقی هایی که در زمان پریود یا یائسگی به سراغ بانوان میاید کاهش پیدا می کند. البته منظور از شنا در زمان عادت ماهیانه نیست بعد و یا قبل از شروع عادت ماهیانه تایم خوبی برای شنا در آب سرد است.

عوارض شنا در آب سرد

شنا در آب سرد علاوه بر خواص متعددی که دارد دارای عوارض نیز است.  متداول ترین عوارض شنا در آب سرد که در صورت رعایت نکردن می تواند منجر به آسیب بسیار جدی شود را در ادامه آورده ایم. بهتر است فواید و عوارض شنا در آب سرد را به طور دقیق بررسی کنید و بعد از آن یک تصمیم بگیرید از سری عوارض شنا در آب سرد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

فواید و عوارض شنا در آب سرد | در آب یخ شنا کنیم

  • زمزمه زدن قلب

یکی از عوارض بسیار جدی که باید به آن توجه شود زمزمه زدن قلب است این اتفاق به دلیل تنگی عروق ایجاد می‌شود. لذا افرادی که دچار بیماری‌های قلبی هستند از شنا در آب سرد باید اکیدا خودداری کنند. مگر به دستور پزشک که قطعا تجویز نخواهند کرد.

  • دیابت

افراد مبتلا به دیابت به دلیل تغییر ناگهانی دما باعث افزایش قند خون می‌شود که لازم است حتما قبل از شنا در آب سرد با پزشک خود مشورت کنند.

  • فشار خون

شنا در آب سرد با انقباض عروق باعث افزایش فشار خون شده و توصیه می‌شود افرادی که سابقه فشار خون دارند حتما قبل از شنا در آب سرد با پزشک مشورت کنند.

  • مشکلات تنفسی

هنگام ورود به حوضچه یا استخر آب سرد اگر به طور ناگهانی وارد شوید بدن از این حرکت ناگهانی شوکه می‌شود و امکان بند آمدن نفس فرد بسیار زیاد است.

علاوه بر تنگی نفس، سرفه و آسم موارد دیگری هستند که با شنا در آب سرد احتمال مبتلا شدن را بیشتر می کند.

  • تنش عضلانی

توصیه می‌شود افرادی که مبتلا به بیماری‌های استخوانی یا مفصلی هستند از ماندن در آب سرد خودداری کنند تا دچار استخوان درد یا درد مفاصل نشوند.

  • بیماری پوستی

افرادی که پوست‌های بسیار حساسی دارند ممکن است با شنای در آب سرد و تماس پوست با مواد شیمیایی محلول در آب دچار ایجاد مشکلات پوستی شوند.

  • کمر درد، زانو درد

شنای زیاد در آب سرد علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی، باعث بروز کمر درد و زانو نیز می‌شود مخصوصا در برخی حرکات شنا مانند پروانه احتمال ایجاد کمر درد و زانو درد بیشتر از دیگر موارد است.

  •  لرز در بدن

افرادی که با ضعف بدن روبه رو هستند توصیه می‌شود قبل از ورود به استخر آب سرد، حتما با یک پزشک مشورت نمایند.

  • عفونت گوش

با ورود باکتری‌های موجود در آب استخر، احتمال عفونت گوش افزایش پیدا می‌کند؛ در ابتدا با خارش  و درد شدید در گوش شروع می‌شود و بعد از مدتی عفونت زیاد شده و به مراتب درد نیز زیاد می‌شود.

  • آسیب به مو

یکی از مشکلاتی که در استخرها و پارک‌های با آن مواجه هستیم  آسیب به مو و ایجاد موهای خشک و شکننده‌ است. کلر موجود در آب استخرها باعث تغییر رنگ مو و آسیب پذیر کردن مو می‌شود به همین منظور توصیه اکید به استفاده از کلاه شنا پیش از ورود به استخر می‌شود.

  • سرطان

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته، پژوهشگران متوجه شدند با چهل دقیقه شنا کردن در آب سرد، کلر موجود در آب استخر باعث افزایش جهش‌های ژنی در افراد خواهد شد و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

  • بیماری کلیوی

طبق گفته یکی از پژوهشگران شنا در آب سرد به طور مکرر باعث ایجاد مشکلات کلیوی خواهد شد.اکثر مشکلات و عوارض گفته شده متوجه افرادیست که دچار بیماری هستند. به همین منظور حتما باید با پزشکشان قبل از انجام شنا در آب سرد مشورت نمایند. افرادی که دچار بیماری خاصی نیستند می توانند با رعایت یکسری نکات به شنا در آب یخ بپردازند.

مواردی که هنگام شنا در آب سرد باید رعایت کنید!

با رعایت برخی نکات هنگام شنا در آب سرد از ابتلا به خیلی از بیماری ها و مشکلات جلوگیری کنید.

  1. هنگام شنا از کلاه استفاده کنید
  2. از کلاهی که گرمای سر را بهتر نگه می‌دارد استفاده کنید
  3. داخل گوش‌ها گوشی بگذارید تا مانع ورد آب شود
  4. پیش از ورود به آب چند بار نفس عمیق بکشید

شنا در دریا آب یخ (آب های آزاد) 

تا به حال تمام نکات را ویژه شنا در استخر آب یخ بیان کردیم اما در ادامه می‌خواهیم به شنا در دریا آب یخ و به‌صورت کل آب‌های آزاد بپردازیم.

فواید و عوارض شنا در آب سرد | در آب یخ شنا کنیم

شنا در رودخانه آب یخ یا دریای آب یخ فوایدش بسیار بیشتر از استخرهای آب یخ است به دلیل وجود املاح طبیعی در آب رودخانه و همچنین نداشتن کلر، خواص بیان شده در بالا بسیار بیشتر است.

 یکی از تهدیدهایی که برای آب‌های آزاد مانند دریاها و رودخانه ها است اما در مورد استخرها نیست غرق شدن در آن است، که توصیه می‌شود در آب‌های یخ آزاد به هیچ وجه شنا نکنید و نهایتا غوطه‌ور شوید؛ چرا که زنده ماندن در آن چیزی شبیه یک معجزه است.

اگر به دنبال شنا در فضایی شبیه به رودخانه و دریاهای آزاد هستید اما از خطرات آن میترسید؛ می‌توانید از استخرها و پارک‌های آبی که شبیه سازی شده‌اند استفاده کنید؛ خوشبخانه در ایران تعداد این استخرها زیاد است از بزرگترین آنها بلیت‌های موج‌های خروشان است که با رودخانه بزرگی که دارد تجربه یک شنا در آب سرد بینظیر را خواهید داشت.

چگونه در آب سرد شنا کنیم؟

شنا در آب سرد به طور کل با شنا در دیگر استخرها و حوضچه ها تفاوت دارد. برای شنا در آب سرد علاوه بر نکاتی که در بالا ذکر شد باید به برخی نکات دیگر نیز توجه کنید: 

برای شروع شنا در آب سرد نباید در آب شیرجه بزنید با این کار نفس به ناگهانی در درون ریه پیچیده و عواقب جبران ناپذیری دارد باید کم کم بدن را وارد استخر آب یخ کنید در ابتدا مچ پا و همینطور آرام آرام تمام بدن را در درون آب قرار دهید با رعایت تمام این نکات ممکن است چند دقیقه ابتدایی که در حوضچه آب سرد هستید نفستان به سختی بالا بیاید اما به مرور بدن شروع به یکسان سازی دمای بدن با دمای آب میکند و عادت می کنید.(به همین خاطر افراد مبتلا به بیماری های تنفسی نباید از استخر آب سرد استفاده کنند)

فواید و عوارض شنا در آب سرد | در آب یخ شنا کنیم

نکته بعدی که باید در هنگام شنا در آب سرد به آن توجه کنید، شنا نکردن در آب است شاید برایتان کمی عجیب باشد اما وقتی شنا در آب سرد میگوییم به معنای نشستن در آب سرد است اگر قصد شنا کردن در آب سرد را داشته باشید به دلیل برخوردی که آب سرد به صورت و بدن دارد نفس حبس کردن و بازدم نفس درون سینه  بسیار سخت می شود. برخی استخرها مانند استخر کارگران قم به این نکته توجه کرده و مدام تذکر می‌دهند و شنا در حوضچه آب یخ را ممنوع کردند. اما به هر حال استخرهایی هستند که به این نکته توجه نکرده و شنا را آزاد بگذارند در نتیجه خودتان حواستان به این مورد باید باشد.

شنا در فصل زمستان یا شنا آب سرد؟

یکی از سوال‌هایی که شاید برای شما هم پیش بیاید اینکه شنا در فصل زمستان، شنا در آب سرد محسوب می‌شود؟ این سوال را براساس شرایطی که وجود دارد باید جواب داد اگر منظورتان شنا در یک استخر فضای باز است که تقریبا می‌شود گفت بله اما باز باید نکات دیگری را مانند ساعتی که استخر می‌روید یا شرایط جویی که در آن زندگی می کنید را نیز بررسی کنید. برای درک  بهتر این موضوع می توانید پایتان را  تقریبا تا ساق پا درون آب یخ بگذارید اگر تحمل آن برایتان غیر ممکن بود نتیجه استخر آب یخ است و اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید از شنا در آن بپرهیزید یا با پزشک خود مشورت کنید.

فواید و عوارض شنا در آب سرد | در آب یخ شنا کنیم

چطور یک استخر آب یخ بسازیم؟

با دانستن فوایدی که در بالا ذکر شد شاید دلتان بخواهد یک استخر آب یخ برای خودتان ایجاد کنید که در صورت نداشتن استخر با وان حمام هم می شود ساخت. برای سرد کردن آب استخر یا ساخت استخر آب یخ می‌توانید از دستگاه چیلر استفاده کنید، دستگاه چیلر مانند یک آب سردکن عمل کرده و با سپری کردن یک سیکل زمانی آب استخر را به طور کامل یخ می‌کند. 

اگر استخر ندارید و به دنبال یک شنا یا ماندن در آب یخ هستید. نیاز به یک وان دارید تا با درپوش گذاشتن روی چاه تخلیه آب آن به راحتی تبدیل به یک استخر کنید. وان آب یخ گرفتن به نسیت ساخت استخر آب یخ خیلی راحت‌تر است چرا که فقط نیاز به باز کردن شیر آب سرد و پرکردن وان دارید برای سردتر شدن می توانید از چند تکه یخ استفاده کنید تا تجربه یک استخر آب سرد را داشته باشید.

کد خبر: ۳۰۰٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha