۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵
آغاز مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی ارس با ۱۰۵ میلیارد ریال اعتبار
قلعه عباس میرزا و پل ضیاء الملک مرمت می شوند؛

آغاز مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی ارس با ۱۰۵ میلیارد ریال اعتبار

تبریز-در راستای حفاظت از بناهای تاریخی محدوده و استمرار بهره‌مندی گردشگران از جاذبه‌های طبیعی ارس، توافق‌نامه مرمت و ساماندهی ۵ اثر تاریخی منطقه در محدوده‌های جلفا و نوردوز خبر داد.

به گزارش بازار، بر اساس این توافق‌نامه‌ها سازمان منطقه آزاد ارس متعهد به پرداخت منابع مورد نیاز اجرای این پروژه‌ها شد و باتوجه به تخصص اداره‌کل میراث فرهنگی استان در مرمت آثار تاریخی، این اداره‌کل عملیات مرمت قلعه عباس میرزا، حمام کردشت، پل ضیاءالملک و کاروانسرای خواجه‌نظر و عملیات تعیین عرصه و حریم ثبتی تپه سرباز شجاع را با پشتیبانی سازمان آغاز کرد.‌

مرمت و ساماندهی قلعه عباس میرزا کردشت، مرمت برج و باروری قلعه، ساخت دیواره‌های تخریب شده، تسطیح و ایجاد مسیر بازدید، تکمیل دیوارهای چینه‌ای، ساماندهی ابنیه‌های داخل قلعه برای بازدید، نورپردازی و ایجاد محوطه برای پارکینگ و... را با اعتبار ۴۵ میلیارد ریال شامل می‌شود.‌

مرمت و ساماندهی پل ضیاء الملک جلفا نیز شامل آواربرداری و پی‌گردی پیرامون دیوارهای پل، استحکام بخشی نمادهای سنگی و آجری به همراه کلاف‌بندی چوبی، خاکبرداری، ایجاد مسیر بازدید و گردشگری با اجرای پی و دیوار سنگی، کف فرش سنگی و بندکشی و... با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال است.

همچنین مرمت و بازسازی مجموعه حمام تاریخی کردشت با اختصاص اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال اجرا خواهد شد که در این پروژه اجرای نورگیرهای سقفی سنتی، تکمیل کف‌سازی داخل حمام و اصلاح اندود گچی سنتی، اصلاح و تعمیر سرویس بهداشتی، اجرای تاسیسات مکانیکی و برقی و تهیه و نصب درب چوبی و نرده فلزی در نظر گرفته شده است.

در مرمت و بازسازی کاروانسرای خواجه‌نظر با اعتبار ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نیز اصلاح عایق رطوبتی و سنگ فرش پشت بام ظلع شمال شرقی، تراشیدن اندودهای گچی فرسوده داخل دو حجره، اندودکاری سنتی داخل دو حجره و رنگ آمیزی دیوار و سقف و کف‌سازی داخل حجره، تکمیل تاسیسات برقی و رنگ زدایی و ... مدنظر است.

تعیین عرصه و حریم ثبتی سرباز شجاع و تهیه پرونده ثبتی غیر منقول و ناملموس ۱۰ اثر با اختصاص ۵ میلیارد ریال اعتبار پروژه مهم دیگری است که اجرایی می‌شود.

کد خبر: ۳۰۰٬۶۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha