۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲
چگونه خودروسازان بزرگ قدرت خود را در چین از دست می دهند؟
سردرگمی غول های خودروسازی در سرزمین اژدها

چگونه خودروسازان بزرگ قدرت خود را در چین از دست می دهند؟

غول های بزرگ صنعت خودرو دچار سردرگمی شده اند و در حال از دست دادن سهم خود در بزرگترین بازار جهان هستند.

محمد رضا هادیلو؛ بازار: زمانی در خیابان های چین بیش از همه خودروهای فولکس واگن، تویوتا و بعضا جنرال موتور جولان می دادند و در برج معروف شانگهای روند تحول خودروهای بی ریخت چینی به نمایش گذاشته می شد اما به تدریج خودرهای چینی نه فقط به لحاظ طراحی زیبا شدند که خیابان های کشورهای دیگر را درنوردیدند. با این حال همچنان جاده ها و اتوبان های چین بهشت غول های خودرو سازی بود تااین که جنگ تعرفه ای جدی شد و در مقابل قیمت تمام شده و تکنولوژی خودوهای چینی رقابت پذیرتر شدند. حالا اما رقابت به داخل چین هم کشیده شده و غول های قدیمی صنعت خودرو را با چالش های جدی برای تجارت مواجه کرده است.

آمارها نشان می دهد که خودروسازان خارجی سهم ۵۰ درصدی از فروش را در بازار چین در جولای ۲۰۲۲ داشتند، این درصد در ماه مشابه سال جاری به ۳۳ درصد کاهش یافته است.

چین بزرگترین بازار خودرو در جهان را دارد و ابتکار عمل جهانی را در توسعه وسایل نقلیه جدید انرژی از جمله خودروهای الکتریکی و هیبریدی به عهده گرفته است.

خودروهای جدید اکنون بیش از ۵۰ درصد از خودروهای فروخته شده در چین را تشکیل می دهند که در راس آنها شرکت های داخلی هستند، در حالی که همتایان خارجی آنها عقب مانده اند و برخی از شرکت های خارجی در تلاش هستند تا با مشارکت با برندهای داخلی وارد بازار چین شوند.

خودروسازان چینی، از جمله نیو Nio و بی وای دی BYD، صادرات خودرو به اروپا و سایر بازارهای خارج از کشور را آغاز کرده‌اند و این امر باعث شده تا ایالات متحده تعرفه خودروها را از ۲۵ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش دهد.

در ماه ژوئن، اتحادیه اروپا اعلام کرد که تا ۳۸ درصد بر واردات خودروهای برقی چینی تعرفه وضع خواهد کرد و چین نیز پاسخ داد که در حال مذاکره برای راه حل قابل قبول دوجانبه با کمیسیون اروپا قبل از اجرای تعرفه ها در ماه نوامبر است.

برای بزرگی اندازه بازار چین بد نیست بدانید که این کشور بیش از ۳۰ درصد از فروش فولکس واگن در نیمه اول سال جاری، ۲۹ درصد برای جنرال موتورز و ۱۸.۵ درصد از فروش جهانی تویوتا در سال گذشته را به خود اختصاص داده است

شرکت های بزرگ چگونه تحت تاثیر قرار گرفتند؟

برای خودروسازان بزرگ در سراسر جهان، سود آنها در چین تحت تأثیر کاهش فروش قرار گرفته است زیرا مشتریان به خودروهای الکتریکی تولید شده توسط شرکت های محلی مانند BYD روی می آورند.

برند لوکس آلمانی پورشه گزارش داد که فروش آن در چین در نیمه اول سال جاری حدود یک سوم کاهش یافته است.

اولیور بلوم، مدیرعامل فولکس واگن - که برای بازیابی موقعیت خود با تمرکز بر مشارکت های محلی هزینه های زیادی را صرف می کند - چین را به عنوان یک چالش بزرگ برای این شرکت توصیف کرد، زیرا فروش آن در نیمه اول سال جاری به میزان ۶ درصد کاهش یافت و با همین کاهش این شرکت آلمانی جایگاه خود را به عنوان پرفروش ترین شرکت خودروسازی در چین در سال گذشته به BYD واگذار کرد.

تویوتای ژاپنی هم اعلام کرد که سود پروژه هایش در چین به دلیل کاهش حجم فروش و افزایش هزینه ها، ۷۳ درصد کاهش یافته است.

چگونه خودروسازان بزرگ قدرت خود را در چین از دست می دهند؟

با این حال برای بزرگی اندازه بازار چین بد نیست بدانید که این کشور بیش از ۳۰ درصد از فروش فولکس واگن در نیمه اول سال جاری، ۲۹ درصد برای جنرال موتورز و ۱۸.۵ درصد از فروش جهانی تویوتا در سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

مری بارا، مدیر عامل جنرال موتورز، به تازگی اعلام کرد که وضعیت در چین ناپایدار است و این شرکت آمریکایی در حال تغییر ساختار تجارت خود در آنجا است.

پس از ثبت سود ۷۵ میلیون دلاری جنرال موتورز در چین در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، زیان ۱۰۴ میلیون دلاری در مدت مشابه سال جاری به دست آمده که می تواند نشانه ای از اقدام متقابل در قبال وضع تعرفه های ۱۰۰ درصدی برای خودروهای چینی در خاک آمریکا باشد.

سهم تولید خودروهای الکتریکی تسلا - که فعالیت خود را در سال ۲۰۲۰ در کشور چین راه اندازی کرد و کارخانه ای در شانگهای دارد؛ نیز در نیمه اول سال جاری از بیش از یک چهارم در سال ۲۰۲۱ که اوج فروش این خودرو در چین بوده به کمتر از یک پنجم کاهش یافته است.

تویوتای ژاپنی هم اعلام کرد که سود پروژه هایش در چین به دلیل کاهش حجم فروش و افزایش هزینه ها، ۷۳ درصد کاهش یافته است

چین چند درصد از درآمد تسلا را تشکیل می دهد؟

چگونه خودروسازان بزرگ قدرت خود را در چین از دست می دهند؟

در حالی که در همان زمان، سهم بازار BYD - با حمایت سرمایه گذار موفق وارن بافت - در چین در حال افزایش است.

چگونه خودروسازان بزرگ قدرت خود را در چین از دست می دهند؟

خودروهای جدید اکنون بیش از ۵۰ درصد از خودروهای فروخته شده در چین را تشکیل می دهند که در راس آنها شرکت های داخلی هستند، در حالی که همتایان خارجی آنها عقب مانده اند و برخی از شرکت های خارجی در تلاش هستند تا با مشارکت با برندهای داخلی وارد بازار چین شوند

چرا این شرکت ها چین را ترک نمی کنند؟

البته خروج تولیدکنندگان جهانی از چین در مقایسه با سایر بازارها دشوار است، زیرا این کشور به طور فزاینده ای مرکز جهانی تولید و صادرات خودروهای برقی است.

فیلیپ هوشوا، تحلیلگر شرکت کارگزاری جفریز، می گوید: «شما نمی توانید به راحتی از چین خارج شوید، این فقط به تجارت شرکت ها در آنجا مربوط نمی شود، بلکه به تأثیر تأمین کنندگان و مصرف کنندگان چینی نیز مربوط می شود.

به عنوان مثال، استلانتیس Stellantis که مالک کرایسلر است، پس از ورشکستگی سرمایه‌گذاری مشترک خود که خودروهای جیپ را می‌سازد، در سال ۲۰۲۲ فعالیت‌های تولیدی خود را از چین خارج کرد، اما سال بعد با خرید ۲۰ درصد از سهام یک استارت‌آپ خودروی الکتریکی چینی به نام Lipmotor Zhigang به کشور بازگشت.

شرکت مشاور الکس پارتنرز Alex Partners معتقد است که تعرفه های جدید اعمال شده بر خودروهای الکتریکی چینی برای کمک به رقابت شرکت های خارجی به ویژه در بازار جذاب چین کافی نیست

آیا هزینه ها راه حل هستند؟

شرکت مشاور الکس پارتنرز Alex Partners معتقد است که تعرفه های جدید اعمال شده بر خودروهای الکتریکی چینی برای کمک به رقابت شرکت های خارجی به ویژه در بازار جذاب چین کافی نیست.

استفان دایر، رئیس بخش خودروسازی آسیا در الکس پارتنرز، طی یک رویداد سالانه چشم انداز صنعت که در جولای گذشته برگزار شد، گفت که بسیاری از شرکت های خودروسازی خارجی هنوز متوجه نشده اند که چگونه محصولات خود را در بازار خودروهای الکتریکی چین متمایز کنند.

دایر با بیان اینکه حتی با تعرفه گمرکی که اتحادیه وضع خواهد کرد، خودروهای چینی همچنان ۲۰ درصد سود خواهند داشت، توضیح داد: حاشیه سود به همان میزانی خواهد بود که در بازار چین فروخته می شد، زیرا موج وضع عوارض گمرکی به راه افتاده است. ممکن است حرکت سازندگان خودروهای برقی چینی را تسریع بخشد تا به دنبال... استراتژی های تولید در اروپا به منظور کاهش هزینه های حمل و نقل باشند.

برندهای خودروهای برقی چینی نیز در مقایسه با همتایان خارجی خود، مدل های جدید را با سرعت بیشتری معرفی می کنند و با مشخصات فنی و باتری بهتر عرضه می شوند که حدود دو یا سه سال جلوتر از برنامه های شرکت های خارجی است.

علاوه بر رقابت از نظر نیروی انسانی، به دلیل اینکه کارگران چینی تمایل بیشتری به کار طولانی مدت دارند و برای روشن شدن، کارمندان بخش خودروهای برقی در چین ۱۴۰ ساعت اضافه کاری در ماه کار می کنند که بسیار بیشتر از ۲۰ ساعت اضافه کاری در شرکت های خودروسازی سنتی در سراسر جهان است.

بنابراین، شرکت‌های بزرگ باید کسب‌وکار خود را در چین بازسازی کنند، بر بخش خودروهای برقی تمرکز کنند و در رقابت با شرکت‌های داخلی از نظر قیمت‌ها و مزیت‌های فنی تلاش کنند تا جایگاه خود را در بزرگترین بازار خودرو در جهان بازیابند.

منابع: Numbers - Wall Street Journal - CNBC - Axios

کد خبر: ۳۰۰٬۵۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha