۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
کرمان؛ طلایه‌دار انرژی خورشیدی| سرمایه‌گذاری هوشمند در پنل‌های خورشیدی
بازار گزارش می دهد؛

کرمان؛ طلایه‌دار انرژی خورشیدی| سرمایه‌گذاری هوشمند در پنل‌های خورشیدی

کرمان- انرژی خورشیدی در استان کویری کرمان امکان انقلاب طلایی در این استان را فراهم کرده تا کرمانی ها با استفاده از پنل‌های خورشیدی به مقابله با بحران انرژی و قطعی‌های برق بپردازند.

بازار؛ گروه استان ها- اسما محمودی: استان کرمان به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی مناسب، از جمله تابش مستقیم و مداوم خورشید، یکی از بهترین مناطق ایران برای تولید انرژی خورشیدی به شمار می‌آید. این امر به‌ ویژه با توجه به قطعی‌ های مکرر برق و مشکلات ناشی از آن در این استان اهمیت بیشتری پیدا می‌ کند.

وجود این ظرفیت در استان کرمان شرایطی را فراهم کرده که افراد بتوانند در این زمینه سرمایه گذاری کرده و حتی در منازل یا زمین های کشاورزی نسبت به تولید انرژی خورشیدی و کسب درآمد پایدار اقدام کنند. آن هم در شرایطی که گاه و بیگاه شاهد قطعی برق در روزهای گرم تابستان هستند.

زمین برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی در کرمان وجود دارد

استاندار کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وجود زمینه بسیار مناسب برای تولید انرژی خورشیدی در استان کرمان اظهار کرد: این منطقه به لحاظ ارتفاع، زاویه تابش خورشید و درجه هوا برای تولید انرژی خورشیدی در بهترین حالت قرار دارد.

محمدمهدی فداکار با اشاره به وجود معان سیلیس در این استان گفت: بر این اساس ماده معدنی اولیه مورد نیاز برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی که همان سیلیس استفاده شده در پنل‌ها و سلول‌های خورشیدی است، در کرمان موجود است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان هم می‌توانند در زمینه تولید انرژی خورشیدی ورود کنند، افزود: این امکان وجود دارد که این افراد انرژی مورد نیاز موتورپمپ ‌های کشاورزی را از محل انرژی خورشیدی تامین و برق مازاد خود را به شبکه تزریق کنند.

فداکار: این مسئله به محصولات کشاورزان آسیب وارد می کند که برای رفع این مشکل می ‌توان با ایجاد نیروگاه‌ های کوچک برای تامین انرژی کمک کرد

فداکار با اشاره به خاموشی موتور پمپ های کشاورزی در فصل های گرم سال بیان کرد: این مسئله به محصولات کشاورزان آسیب وارد می کند که برای رفع این مشکل می ‌توان با ایجاد نیروگاه‌ های کوچک برای تامین انرژی کمک کرد.

استاندار کرمان ادامه داد: افراد می توانند به صورت انفرادی یا گروهی برای ایجاد نیروگاه های کوچک در مزارع کشاورزی خود اقدام کنند.

وی با اشاره به احداث شهرک انرژی خورشیدی در راین گفت: زمین مورد نیاز برای احداث نیروگاه های خورشیدی در استان کرمان وجود دارد و برای این منظور ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین آماده سازی شده است.

فداکار با بیان این نکته که انرژی خورشیدی اشتغالزایی زیادی به همراه ندارد، متذکر شد: تامین انرژی برای فعالیت‌های توسعه‌ای بسیار ضروری است به همین دلیل تولید انرژی پاک برای کشور دارای اهمیت است.

کرمان در راس ذوزنقه انرژی خورشیدی

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان در گفتگو با بازار در خصوص طرح احداث پنل های خورشیدی برای صنایع و کشاورزان اظهار کرد: استان کرمان در ذوزنقه طلایی انرژی خورشیدی قرار دارد و فرصت خوبی است که با استفاده از انرژی رایگان خورشید برای تولید برق، منابع فسیلی را برای آیندگان ذخیره کرد.

حمزه صدیقی همچنین مشوق های پیش بینی شده از سوی وزارت نیرو برای این منظور را یک فرصت درآمدی دانست و افزود: استان کرمان رتبه یک کشور در زمینه احداث سیستم های ۵ کیلوواتی برای مصارف خانگی را داراست که این رتبه با کمک کمیته امداد و بهزیستی به دست آمده است.

صدیقی ادامه داد: این مساله ضمن کمک به توانمندی خانوارها، باعث صرفه جویی در مصرف منابع انرژی می شود. سوختی که باید برای تولید برق مصرف شود برای نسل های آینده حفظ می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه این مساله در مناطق شهری و روستایی رخ داده است، افزود: چنانچه مشترک خانگی یک سیستم ۵ کیلوواتی (به اندازه انشعابش یا دو برابر آن) نصب کند، قرارداد تضمینی ۲۰ ساله با آنها منعقد می شود. بر این اساس بدون نیاز به انجام کار خاصی، ماهیانه درآمد ثابت و پایداری را خواهند داشت. فقط نباید روی پنل ها سایه باشد و نیاز است که تمیز باشند.

وی با اشاره به وجود فرصت سرمایه گذاری در این زمینه بیان کرد: یک سیستم ۵ کیلوواتی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان نیاز به سرمایه اولیه دارد.

صدیقی بیان کرد: در حال حاضر مشترکانی داریم که برای آنها در یک دوره دو ماهه حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان قبض تولید برق صادر شده است. مشترک همزمان از شبکه برق، به صورت میانگین ۸۰ تا ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلووات برق دریافت می کند و از طرف دیگر با استفاده از انرژی خورشیدی برق را به شبکه توزیع تزریق می کند که هر کیلووات ۲ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۳ هزار تومان است.

صدیقی: ساز و کاری در حال پیش بینی است که امکان عرضه این انرژی در بورس برق سبز ارائه شود. جایی که قیمت هر کیلووات برق در حال حاضر تقریبا ۵ هزار تومان است

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان گفت: ساز و کاری در حال پیش بینی است که امکان عرضه این انرژی در بورس برق سبز ارائه شود. جایی که قیمت هر کیلووات برق در حال حاضر تقریبا ۵ هزار تومان است.

وی گفت: متقاضیان برای انجام این کار باید به اداره امور برق هر شهرستان، سامانه مهرسان (سامانه ملی خرید تضمینی برق از نیروگاه خورشیدی) مراجعه کنند. همچنین امکان تماس با ادارت برق برای گرفتن راهنمایی و استفاده از این فرصت وجود دارد.

استفاده از انرژی خورشیدی در بخش کشاورزی

وی در خصوص استفاده از انرژی خورشیدی در بخش کشاورزی هم گفت: یکسری درخواست ها در این زمینه داشته ایم. اردیبهشت امسال مصوبه ای ابلاغ شد و کشاورزان در این زمینه ورود کرده اند. چند مورد بردسیر و سیرجان به بهره برداری رسیده است. از مابقی شهرستان ها هم درخواست داشته ایم.

صدیقی پیش بینی کرد که رشد در این حوزه سرعت بسیار بیشتری خواهد گرفت، افزود: مصوبه گفته شده دو مزیت برای کشاورزان دارد. نخست اینکه سقف در نظر گرفته شده برابر ۸۰ درصد مصرف است به این معنا که چنانچه کشاورزان به اندازه ۸۰ درصد مصرفشان نیروگاه خورشیدی ایجاد کنند؛ از مدیریت بار روزانه خارج می شوند و دیگر برقشان در روزهای گرم سال محدود نمی شود.

وی گفت: دومین مزیت این است که کشاورزان می توانند از طریق قراردادهای تضمیمی ۲۰ ساله یا تالار بورس انرژی سبز، برق تولیدیشان را بفروشند و از این طریق یک درآمدی هم در کنار سایر درآمدهایشان منظور خواهد شد.

احداث ۱۰۰۰ نیروگاه خورشیدی در شمال استان کرمان

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان گفت: تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲ تعداد یک هزار و ۹ سامانه خورشیدی با توان مجموعاً ۲۰.۹۴ مگاوات در شمال استان کرمان به بهره برداری رسیده است.

فرهاد زارعی از اجرای طرح های تولید انرژی خورشیدی در شمال استان خبر داد و گفت: در راستای توسعه و بکارگیری انرژی های تجدیدپذیر از سال ۱۳۹۴ تا اسفند ماه سال ۱۴۰۲ شرکت توزیع برنامه های مدون و کاملی را اجرایی کرده است.

وی بیان کرد: واقع بودن استان کرمان در ذوزنقه خورشیدی ایران که پتانسیل بسیار بالایی برای به کارگیری انرژی پاک و تجدیدپذیر خورشیدی را دارا است باعث شده در جهت سرمایه گذاری و احداث نیروگاه های خورشیدی در محدوده تحت پوشش این شرکت در میان شرکت های برق منطقه ای و توزیع در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر و پاک در صدر باشیم.

زارعی ادامه داد: براساس اطلس تابش خورشیدی ایران، بیشترین تابش خورشیدی را مناطقی دریافت می‌کنند که با علامت ستاره («) در نقشه مشخص شده اند، زیرا میانگین تابش در این مناطق ۵.۵ کیلووات ساعت در متر مربع در روز بوده و بخش‌های وسیعی از استان کرمان در این ناحیه قرار گرفته است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان ادامه داد: در راستای مصوبه سال ۹۴ هیات وزیران در زمینه آئین نامه اجرایی ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف، شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان به نمایندگی از سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) و طی تفاهم نامه هایی قراردادهای خرید تضمینی برق تولید شده از نیروگاه های خورشیدی را با مشترکین برق تا دو برابر ظرفیت انشعاب آنها و تا سقف ۲۰۰ کیلووات منعقد می کند.

وی افزود: شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان از سال ۹۴ تا کنون گام های موثری در خصوص انعقاد قراردادهای خرید تضمینی برق سامانه های خورشیدی مختص انشعاب برداشته، به طوری که تا پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۲ تعداد یک هزار و ۹ سامانه خورشیدی با توان مجموعاً ۲۰.۹۴ مگاوات به بهره برداری رسیده است که اتصال به شبکه این ظرفیت تولیدی از سال ۹۵ تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۷ هزار مگاوات ساعت تولید انرژی بوده است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان اظهار کرد: ما طی سال های ۹۲ تا ۹۳ با اعتباری به مبلغ ۱۵ هزار و ۹۵۰ میلیون ریال، ۱۴۵ کیلووات سامانه خورشیدی در مساجد و مدارس شهرستان های رفسنجان، زرند و کرمان نصب و راه اندازی کردیم که که نصب این ظرفیت سالانه بیش از ۲۹۱ مگاوات ساعت تولید انرژی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: هدف از نصب این سامانه ها علاوه بر استفاده از پتانسیل های استان در زمینه استفاده از این انرژی پاک، فرهنگسازی در زمینه استفاده از انرژی های نو در مدارس بزرگ و مساجد اصلی و پر مخاطب از جمله مسجد امام و مسجدالرسول کرمان بوده است.

زارعی به دیگر فعالیت های شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان اشاره کرد و گفت: در آغاز راه توسعه انرژی های تجدیدپذیر می توان به احداث ۱۵۴ کیلووات سامانه خورشیدی در سطح ساختمان اداری شرکت و مشارکت مشترکین شرکت توزیع با اعتبار ۸۴۷۰ میلیون ریالی اشاره کرد که یکی از پروژه های بزرگ اجرا شده پروژه نیروگاه خورشیدی ۸۰ کیلو واتی ورودی شهر زرند است. این طرح از سال ۹۳ راه اندازی شده است و از بزرگترین نیروگاه های وزارت نیرو تا آن زمان بوده است. این نیروگاه با فرمت نیروگاه های بزرگ و تزریق به شبکه ۲۰ کیلووات طراحی و اجرا شده است.

ایجاد سامانه های خورشیدی در ۱۹ سازمان دولتی

وی افزود: یک مصوبه از سوی هیات وزیران در الزام سازمان ها و دستگاه های اجرایی به تأمین حداقل ۲۰ درصد برق مصرفی از منابع تجدیدپذیر بود که شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان ضمن مکاتبه با تعداد ۶۸ اداره و سازمان دولتی، چگونگی محاسبه ۲۰ درصد برق مصرفی ساختمان های اداری زیر مجموعه هر سازمان جهت اجرای سامانه خورشیدی مربوطه را اعلام کرد که از این میان تا کنون ۵۷۹ کیلوات سامانه خورشیدی در ۱۹ اداره و سازمان دولتی نصب و در حال بهره برداری است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان ادامه داد: به منظور ارائه هرچه بهتر و دقیق تر شرایط و چگونگی انعقاد قراردادهای خرید تضمینی به مشترکین و پاسخ به بسیاری از سوالات مطرح شده، ضمن مشاوره حضوری، دفترچه راهنمای سرمایه گذاری در اختیار مراجعه کنندگان قرار گرفته شده است تا با اطلاع کافی و تجزیه و تحلیل توجیه پذیری اقتصادی این طرح اقدام به سرمایه گذاری کنند.

باید توجه داشت که انرژی خورشیدی به عنوان یک منبع تجدیدپذیر، وابسته به عوامل محیطی نیست که باعث قطعی‌های برق شود. با وجود تابش خورشید در بیشتر روزهای سال، امکان تولید مستمر برق وجود دارد که این امر می‌تواند به کاهش وابستگی به شبکه برق ملی و جلوگیری از قطعی‌های مکرر کمک کند.

استفاده از انرژی خورشیدی می‌تواند نیاز به سوخت‌های فسیلی برای تولید برق را کاهش دهد. این موضوع هم به نفع محیط زیست است و هم می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌های مرتبط با تأمین و استفاده از این منابع کمک کند.

توسعه انرژی خورشیدی می‌تواند به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در حوزه‌های مختلف، از جمله طراحی، نصب و نگهداری سامانه‌های خورشیدی منجر شود. همچنین، این فناوری می‌تواند زمینه‌ساز رشد صنایع مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر در استان شود.

با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌های ناشی از تولید برق از منابع فسیلی، انرژی خورشیدی می‌تواند به بهبود کیفیت هوا و کاهش اثرات زیست‌محیطی کمک کند.

با تولید برق محلی از طریق انرژی خورشیدی، وابستگی به شبکه‌های برق ملی و مشکلات مرتبط با توزیع و انتقال برق کاهش می‌یابد. این امر به‌ویژه در شرایط بحرانی و مواقع قطعی برق می‌تواند اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

در نتیجه، سرمایه‌گذاری در تولید انرژی خورشیدی در استان کرمان نه تنها می‌تواند به حل مشکلات ناشی از قطعی برق کمک کند، بلکه می‌تواند به توسعه پایدار و اقتصادی منطقه نیز کمک شایانی کند.

کد خبر: ۳۰۰٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha