۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹
کدام صندوق ها بیشترین حباب را داشته و کدام یک برای خرید مناسب است؟
گزارش صندوق های اهرمی

کدام صندوق ها بیشترین حباب را داشته و کدام یک برای خرید مناسب است؟

صندوق های اهرمی به دنبال ریزش شاخص بورس طی چند هفته اخیر به میزان قابل توجهی منفی شده بودند که اکنون وضعیت بهتری دارند و با بررسی بیشتر میتوان اقدام به سرمایه گذاری، اصلاح پرتفوی و یا فروش کرد.

هادی بهرامی؛ بازار: صندوق های ای تی اف اهرمی نوعی صندوق سرمایه گذاری است که با استفاده از اهرم مالی بازدهی مضاعف از سرمایه گذاری ها به دست می آورد. ساز و کار این صندوق ها صدور و ابطال واحد ها و یا قابل معامله در بورس میباشد؛ البته این صندوق ها در ظاهر اهرمی هستند اما با بررسی عمیق تر نوسانات متوجه میشویم که اهرمی در کار نیست و بازدهی صندوق ها چه مثبت و چه منفی تقریبا با شاخص های بورس یکسان است! سرمایه گذاران در خرید و فروش سهام این صندوق ها باید بررسی های بیشتری داشته باشند و به مهم ترین پارامتر های بررسی صندوق اهرمی مانند حباب بر اساس NAV، تکنیکال نمودار های قیمتی، ساختار پرتفوی، جایگاه صندوق ها از نظر ارزش بازار، ریسک و بازدهی توجه کنند.

طبق آخرین بررسی ها، حباب صندوق اهرمی بیدار به میزان منفی ۳.۱ درصد، صندوق اهرمی نارنج مثبت ۳.۷ درصد، صندوق اهرمی اهرم منفی ۰.۷ درصد، صندوق اهرمی توان منفی ۳.۵ درصد، صندوق اهرمی شتاب منفی ۴.۴ درصد، صندوق اهرمی جهش منفی ۳.۸ درصد و صندوق اهرمی موج منفی ۷.۶ درصد میباشد. با مقایسه میزان حباب صندوق های اهرمی متوجه میشویم که بیشترین حباب منفی را صندوق موج متعلق به گروه مالی فیروزه به میزان -۷.۶ درصد و بیشترین حباب مثبت را هم صندوق اهرمی نارنج به میزان +۳.۷ درصد دارد.

ارزش بازار صندوق اهرمی بیدار ۲ هزار و ۸۸۲ میلیارد تومان، صندوق نارنج ۲ هزار و ۵۷۵ میلیارد تومان، صندوق اهرم ۱۱ هزار و ۹۶۸ میلیارد تومان، صندوق توان ۵ هزار و ۴۶۴ میلیارد تومان، صندوق شتاب ۳ هزار و ۴۰۵ میلیارد تومان، صندوق جهش ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و صندوق موج با ۵ هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان میباشد. نماد بیدار با قیمت ۸۵۵ تومان، نارنج ۸۵۳ تومان، اهرم ۱۶۰۰ تومان، توان ۱۵۲۱ تومان، شتاب ۷۸۸ تومان، جهش ۷۲۸ تومان و موج ۱۰۳۲ تومان معامله میشود.

دامنه نوسان صندوق های اهرمی برابر با دامنه نوسان سهام شده است و رشد ۲ درصدی قیمت سهام پرتفوی آنها بخاطر ضریب اهرمی بیش از ۱ منجر به رشد بیش از ۲ درصدی خالص ارزش دارایی ها به ازای هر سهم (nav) آنها شده و هم اکنون صندوق های اهرمی زیر ارزش ذاتی معامله میشوند. با توجه به ضرایب اهرمی ها، بیشترین افت و خیز (حساسیت) متعلق به صندوق موج است. برای مثال : با وجود رشد کمتر از ۱ درصدی شاخص کل بورس تا به این لحظه، nav صندوق موج امروز ۳.۶ درصد رشد کرده است و در ریزش ها نیز، این ضریب صدق میکند.

کد خبر: ۳۰۰٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha