۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸
اوج تقاضای سوخت های فسیلی کی خواهد بود؟
بن بست در گذار انرژی

اوج تقاضای سوخت های فسیلی کی خواهد بود؟

مصرف سوخت های فسیلی و انتشار انرژی در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود رسید. تقاضای فزاینده برای سوخت‌های فسیلی با وجود افزایش تجدیدپذیر ها، می‌تواند نقطه بن‌بست برای گذار به انرژی کربن پایین‌تر دانست.

بازار، گروه آب و انرژی: به نظر می رسد که در صورت موفقیت و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پایان عمر سوخت های فسیلی به تاخیر بیافتند. آن طور که وود مکنزی شرکت تحلیل انرژی، پیش‌بینی‌کرده که دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ می‌تواند منجر به افزایش یک‌ میلیارد تنی انتشار کربن تا سال‌۲۰۵۰ شود و اوج تقاضا برای سوخت‌های فسیلی را تا ۱۰سال ‌به تاخیر بیندازد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که تحت‌سیاست‌های فعلی، هزینه‌های بخش انرژی آمریکا تا سال‌۲۰۵۰ حدود ۷.۷تریلیون دلار باشد، اما در صورت بازگشت ترامپ به کاخ‌سفید، این رقم ممکن است تا یک‌تریلیون دلار کاهش یابد.

به‌طور کلی، تحلیلگران معتقدند؛ صنعت نفت و گاز در صورت بازگشت ترامپ به ریاست‌جمهوری، با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد، درحالی‌که دوره هریس احتمالا ادامه سیاست‌های فعلی بایدن خواهد بود. این موضوع به یکی از مباحث داغ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو تبدیل شده و تصمیم‌گیری در مورد آینده انرژی آمریکا را برای رای‌دهندگان به یکی از اولویت‌های اصلی تبدیل کرده‌است.

بررسی آماری انرژی جهانی هم نشان می دهد که مصرف جهانی سوخت های فسیلی و انتشار انرژی در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود رسید (حتی با اینکه سهم سوخت های فسیلی از ترکیب انرژی جهانی در سال کمی کاهش یافت).تقاضای فزاینده برای سوخت‌های فسیلی علیرغم افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر، می‌تواند نقطه بن‌بست برای گذار به انرژی کربن پایین‌تر باشد

در این میان بررسی آماری انرژی جهانی هم نشان می دهد که مصرف جهانی سوخت های فسیلی و انتشار انرژی در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود رسید (حتی با اینکه سهم سوخت های فسیلی از ترکیب انرژی جهانی در سال کمی کاهش یافت).تقاضای فزاینده برای سوخت‌های فسیلی علیرغم افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر، می‌تواند نقطه بن‌بست برای گذار به انرژی کربن پایین‌تر باشد. هشدارهای آب و هوا فریاد می‌زنند و خشمگین هستند که افزایش دمای جهانی قرار است به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد (۲.۷ فارنهایت) برسد، آستانه‌ای که دانشمندان می‌گویند فراتر از آن است.

رویکرد متفاوت هریس

اما شاید با روی کار آمد هریس شرایط کمی فرق کند چرا که او اعلام کرده به سیاست های بایدن پایبند است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، درباره مبارزه با شرکت‌های بزرگ نفتی صحبت کرد اما برای محدود کردن تولید سوخت فسیلی، کاری انجام نداد. تولید نفت و گاز آمریکا در دوران ریاست جمهوری او، به بالاترین حد خود رسیده است و شرکت‌های بزرگ انرژی اکسون و شورون، سودهای هنگفت کم سابقه ای را کسب کردند.
برخلاف دولت‌های اروپایی، بایدن هرگز مالیات بادآورده‌ای بر درآمد شرکت‌ها از افزایش قیمت نفت و گاز بعد از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ اعمال نکرد.
هریس به عنوان معاون رئیس جمهور، از «قانون کاهش تورم» که قانون اقلیمی مهم دولت بایدن محسوب می‌شود، حمایت کرده است.
سخنگوی کمپین انتخاباتی هریس با اشاره به قوانینی که شامل برنامه‌های یارانه برای انرژی پاک است، گفت: به عنوان رئیس جمهور، کامالا هریس، پیاده سازی «قانون کاهش تورم» و «قانون زیرساختهای دو حزبی» را به پایان خواهد رساند و بر موفقیت های آنها تکیه کرده و پیش خواهد رفت.

هریس و بایدن، به دنبال توسعه انرژی بادی فراساحلی و سایر انرژی های تجدیدپذیر از طریق برگزاری مناقصه و یارانه هستند. رویکرد مذکور برخلاف ترامپ است که از انرژی بادی فراساحلی و سایر فناوری های انرژی پاک انتقاد کرده و مرتب بر حمایت خود از صنعت سوخت فسیلی، تاکید کرده است

هریس و بایدن، به دنبال توسعه انرژی بادی فراساحلی و سایر انرژی های تجدیدپذیر از طریق برگزاری مناقصه و یارانه هستند. رویکرد مذکور برخلاف ترامپ است که از انرژی بادی فراساحلی و سایر فناوری های انرژی پاک انتقاد کرده و مرتب بر حمایت خود از صنعت سوخت فسیلی، تاکید کرده است.

نشانه های افزایش تقاضا برای سوخت های فسیلی در اقتصادهای پیشرفته

اثراتی مانند افزایش دما، خشکسالی و سیل شدیدتر خواهد شد. این فعالان در سال ۲۰۱۸ پیش بینی کردند که جهان به پایان خواهد رسید مگر اینکه تا سال ۲۰۲۳ استفاده از سوخت های فسیلی را متوقف کنیم. سال گذشته، اولین سال کامل تغییر مسیر جریان انرژی روسیه از غرب پس از تهاجم مسکو به اوکراین در سال ۲۰۲۲ و همچنین اولین سال کامل بدون محدودیت‌های حرکتی عمده مرتبط با همه‌گیری کووید-۱۹ بود.

این در واقع، تایید می‌کند که تلاش‌ها برای کاهش فروش سوخت‌های فسیلی روسیه یک شکست کامل بوده است. نیک ویث، مدیر اجرایی موسسه انرژی می گوید: «در اقتصادهای پیشرفته، ما نشانه‌هایی از افزایش تقاضا برای سوخت‌های فسیلی را مشاهده می‌کنیم. به عبارت دیگر توسعه اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی همچنان باعث رشد فسیلی می‌شود.».

برای هیچ‌کس تعجب‌آور نیست که سوخت‌های فسیلی تقریباً کل رشد تقاضا در هند را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است. از طرفی مصرف سوخت‌های فسیلی در چین با ۶ درصد افزایش به بالاترین حد خود رسیده است.

کد خبر: ۳۰۰٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha