۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
دلایل کاهش قیمت آهن و میلگرد

دلایل کاهش قیمت آهن و میلگرد

قیمت میلگرد در روزهای اخیر با کاهش قابل توجهی همراه شده است. این کاهش که در برخی موارد به ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومان در هر کیلوگرم نیز رسیده. کارشناسان دلایل مختلفی را برای این کاهش بر می شمارند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس: در روزهای اخیر، بازار میلگرد شاهد کاهش قابل توجهی در قیمت‌ها بوده است. بر اساس گزارش‌های دریافتی، این کاهش قیمت در برخی مبادی فروش ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومان در هر کیلوگرم نیز رسیده است.

قیمت روز تیرآهن نیز با کاهش ۱۰ تا ۸۰ هزار تومانی در اکثر کارخانه‌ها همراه بود البته، تعدادی از کارخانه‌ها نیز قیمت‌های خود را ثابت نگه داشتند.

قیمت ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها ثابت ماند و قیمت انواع ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز روز گذشته بدون تغییر باقی ماند. اکثر کارخانه‌های تولید پروفیل قیمت‌های خود را ثابت نگه داشتند با این حال، قیمت پروفیل نیکان کاهش ۱۰۰ تومانی را در محصولات خود اعمال کرد.

قیمت نبشی و ناودانی در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود اما برخی از کارخانه‌ها کاهش قیمت ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی را در محصولات خود اعمال کردند. قیمت لوله مبلی، قیمت لوله داربستی و انواع لوله‌ها در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر باقی ماند.

این روند کاهشی به ویژه در قیمت میلگرد که پیشگام نوسانات بازار است، از اواسط روز گذشته شدت گرفته، دلایل مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

عوامل مؤثر بر کاهش قیمت میلگرد

- نزدیک شدن به ماه شهریور: با ورود به آخرین ماه تابستان، معمولا تقاضا برای مصالح ساختمانی کاهش می‌یابد. این کاهش تقاضا به طور مستقیم بر کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار است.

- کاهش نرخ ارز: کاهش نرخ دلار که ناشی از دور شدن سایه جنگ از کشور است، به ثبات بازار کمک کرده و بر کاهش قیمت‌ها تاثیر گذاشته است.

کاهش قیمت میلگرد می‌تواند تاثیرات مثبتی بر بازارهای مختلف داشته باشد. از جمله این تاثیرات می‌توان به افزایش فعالیت‌های ساختمانی، کاهش هزینه‌های ساخت و ساز و کاهش تورم اشاره کرد.
برای پیش‌بینی دقیق‌تر روند آینده بازار میلگرد و قیمت سایر آهن آلات، لازم است به عوامل دیگری مانند سیاست‌های دولت، نوسانات جهانی بازار و میزان عرضه و تقاضا نیز توجه شود. با این حال، به نظر می‌رسد که عوامل ذکر شده، به ایجاد آرامش نسبی در بازار میلگرد و کاهش قیمت‌ها کمک کرده است.

بازار طلا و دلار در یک دوراهی حیاتی قرار گرفته است. قیمت این دو دارایی در حال حاضر در میانه کانال قیمتی سال ۱۴۰۳ قرار دارد و این نقطه، به نوعی یک نقطه عطف محسوب می‌شود. مسئله اصلی اینجاست که آیا روند نزولی فعلی متوقف خواهد شد یا اینکه قیمت‌ها به سمت کف کانال ادامه مسیر خواهند داد؟

اگر دلار بخواهد به کف کانال قیمتی ۱۴۰۳ برسد، هدفگذاری احتمالی آن حول و حوش ۵۷.۵ تومان خواهد بود. این به معنای کاهش قابل توجه قیمت دلار است. به طور طبیعی، اگر قیمت جهانی طلا در محدوده ۲۴۰۰ دلار ثابت بماند، طلا نیز تحت تاثیر کاهش قیمت دلار، روند نزولی خود را ادامه خواهد داد.

اهمیت میدلاین فعلی دلار برای بازارها بسیار بالاست. میدلاین، خط میانی یک کانال قیمتی است و به عنوان یک سطح حمایت و مقاومت مهم شناخته می‌شود. شکسته شدن این سطح، سیگنال‌های مهمی را برای تحلیلگران و سرمایه‌گذاران ارسال می‌کند.

امیدواری فولادسازان به آینده

در معاملات روز یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ در بورس کالای ایران، ۲۴۲ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد که با تقاضای نسبتا خوبی روبه‌رو شد و ۵۸.۷ درصد آن به فروش رسید. این در حالی است که در هفته‌های اخیر شاهد افزایش تدریجی نسبت حجم معامله به عرضه آهن اسفنجی بوده‌ایم که نشان از بهبود تقاضا و امیدواری فولادسازان به آینده دارد.

با وجود افزایش تقاضا، قیمت میانگین موزون هر کیلوگرم آهن اسفنجی در این معاملات به ۱۲۰۸۷ تومان رسید که نسبت به هفته گذشته اندکی کاهش یافت. این کاهش قیمت در حالی رخ داده است که بازار مصرف آهن اسفنجی همچنان با رکود مواجه است.

بورس کالا امروز میزبان عرضه گسترده‌ای از محصولات فولادی شد. بر اساس آخرین اطلاعیه منتشر شده، درمجموع ۱۵۱ هزار و ۶۰۵ تن از این محصولات در تالارهای صنعتی و حراج باز عرضه می‌شود.

شمش بلوم به عنوان یکی از محصولات پرطرفدار در این عرضه، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. ۱۲۴ هزار و ۳۵ تن شمش بلوم با قیمت پایه هر تن ۲۲ هزار و ۳۶۶ تومان در دسترس مشتریان قرار گرفته است. این حجم عرضه قابل توجه از شمش بلوم نشان از اهمیت این محصول در صنایع پایین‌دستی فولاد دارد.

کد خبر: ۲۹۹٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha