۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹
خانم مخالف «مسکن مهر» وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی می شود؟
فرزانه صادق مالواجرد کیست؟

خانم مخالف «مسکن مهر» وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی می شود؟

فرزانه صادق در حالی به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد که معتقد است شورای عالی شهرسازی بالاترین نهاد سیاست گذار در حوزه شهر است و زمین تخصیصی مسکن مهر در جلسات کارشناسی بررسی نشد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: فرزانه صادق مالواجرد امروز به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از سوی مسعود پزشکیان رئیس جمهوری دولت چهاردهم در حالی برای رای اعتماد به مجلس معرفی شد که در زمانی که معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی بود معتقد بود که شورای عالی شهرسازی بالاترین نهاد سیاست گذار در حوزه شهر و آمایش است.

او که در مرداد ماه سال گذشته روزهای پایانی معاونت خود را سپری کرد و به نوعی از سوی بذرپاش برکنار و به سمت نمایشی مشاور امور شهرسازی و معماری از سوی او منصوب شد به یکباره از سوی مسعود پزشکیان به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

اگر چه حضور یک زن در کابینه می تواند تا حدودی فشار بر دولت چهاردهم را که اعلام کرده بود از تمامی طیف ها و گروه ها برای کابینه استفاده خواهد کرد کمی و تا حدودی کاهش دهد اما به نظر می رسد انتخاب فرزانه صادق مالواجرد تنها و آن هم برای اینکه یک زن در کابینه حضور داشته باشد به مجلس معرفی شده است.

یک متر مربع از ۸۰۰۰ هکتار زمین مسکن مهر که مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی را دریافت کرد در جلسات کارشناسی بررسی نشده بود

به نظر می رسد یکی از دلایل برکناری فرزانه صادق مالواجرد در مرداد ماه پارسال دلایل مختلفی داشت و شاید هم به اظهار نظرهای او باز می گردد. چرا که او اوایل خردادماه سال گذشته با اعلام این‌که در طرح نهضت ملی مسکن حدود ۳۰ هزار هکتار اراضی الحاق به محدوده انجام شده که رقمی بسیار بالاست و همه اینها در کمیته‌های فنی با نظر کارشناسی انجام شده است، گفته بود: این در حالی است که در مسکن مهر تنها ۸۰۰۰ هکتار زمین دولتی به اجرای طرح تعلق گرفت. وجب به وجب ۳۰ هزار هکتار الحاق شده به نهضت ملی مسکن در جلسات و کمیته‌های کارشناسی و فنی مورد بررسی قرار گرفته است. اما یک متر مربع از ۸۰۰۰ هکتار زمین مسکن مهر که مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی را دریافت کرد در جلسات کارشناسی بررسی نشده بود.

صادق مالواجرد همچنین با تاکید بر اینکه شورای عالی شهرسازی بالاترین نهاد سیاست گذار در حوزه شهر و آمایش است معتقد است که ۴ سازمان و ۷ وزارتخانه عضو این شورا بوده و هر آنچه که مصوبه شورایعالی را می‌گیرد طبق قانون و ماده ۷ تأسیس شورایعالی لازم الاجرا می‌شود.

نگاه او همچنین به بافت فرسوده و احیای این بافت ها نیز قابل بررسی است.

صادق مالواجرد با بیان اینکه چهار گونه مخاطره در بافت‌های فرسوده وجود دارد، اظهار کرد: نخست بافت‌هایی است که با ساخت و ساز در مجاورت حرایم طبیعی مانند رودخانه‌ها و گسل‌ها انجام شده است.

وی افزود: بخش دوم مربوط سکونتگاه‌های غیر رسمی هستند که در محدوده خارج از شهر قرار دارند و مساله ویژه ای که باید به آن توجه کرد و بخش سوم را تشکیل می‌دهد، بافت‌های تاریخی است.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در تشریح بخش چهارم مخاطرات در بافت‌های فرسوده گفت: بافت‌های فرسوده بخش ناکارآمد داخل محدوده شهر هستند که دارای مالکیت شخصی هستند و ساخت و سازهای انجام شده در آن به علت وجود ریزدانه‌ها، با ناپایداری ساختمان‌ها در این محدوده همراه است.

فرزانه صادق مالواجرد، متولد ۱۳۵۵ و فارغ تحصیل رشته شهرسازی در مقطع کارشناسی ارشد است. او معمار و شهرساز ایرانی است که پیش از این به عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در دوره محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در این وزارتخانه فعالیت داشته است.

باید دید آیا مجلسی ها به گزینه وزارت راه و شهرسازی که چندان هم دوره مدیریتی قوی نداشته است و تنها به صرف اینکه باید در کابینه دولت چهاردهم یک خانم حضور داشته باشد رای مثبت می دهد و یا اینکه با واقعیت روبرو شده و او را از رسیدن به پستی که نیازمند مدیران قوی به لحاظ سختی حوزه راه و شهرسازی است باز نگه خواهد داشت.

کد خبر: ۲۹۹٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha