۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
چشم‌انداز نمادهای بورسی در تابستان 
بازار گزارش می دهد؛

چشم‌انداز نمادهای بورسی در تابستان 

عملکرد نمادهای بورسی در تابستان به دلیل قطعی برق و عدم معرفی کابینه دولت چندان مثبت نبود. اما چشم‌انداز مثبتی می‌توان برای آنها ترسیم کرد.

بازار؛ گروه بورس: بورس مثل اکثر روزهای اخیر رکودی بود. معاملات نمادهای پرتراکنش و کم تراکنش چنگی به دل نمی زد. حتی صندوق ها هم معاملات مطلوبی نداشتند. در روزهایی که به دلیل ناترازی بد انرژی اکثر صنایع بزرگ و کوچک و همچنین کارگاه ها و شهرک ها صنعتی درگیر قطعی برق هستند، سرمایه گذاران تمایلی به خرید بلندمدت نمادهای مختلف ندارند. تریدهای روزانه نیز فعلا دلیلی برای خرید رو به بالا ندارند. آخرین تلاش آنها برای خروج از بازار بوده است

حسن کاظم کارشناس بورس معتقد است که دلار نیما به آرامی و کندی در حال کم کردن فاصله اش با نرخ آزاد دلار است. دلار نیما تاثیر بالایی بر درآمد و سودآوری شرکت های بورسی دارد. در مجموع اگر این قطعی برق تابستانی نبود عملکرد نمادهای بورسی می توانستند تابستان مطلوب تر با حاشیه سود بهتر از بهار را به نمایش بگذارد

حسن کاظم زاده کارشناس بازار سرمایه با نگاهی به وضعیت پیشرو گفت: از ابتدای سال تا الان دلار در بازار آزاد بازده خاصی نداده است. البته در میانه ی راه تا ۷۰ هزار تومان نیز رسیده بود. در طرف دیگر دلار نیما به آرامی و کندی در حال کم کردن فاصله اش با نرخ آزاد دلار است. دلار نیما تاثیر بالایی بر درآمد و سودآوری شرکت های بورسی دارد. در مجموع اگر این قطعی برق تابستانی نبود عملکرد نمادهای بورسی می توانستند تابستان مطلوب تر با حاشیه سود بهتر از بهار را به نمایش بگذارد. البته در شرایط فعلی ریسک‌های سیاسی مسیر بازار را نزولی کرده‌است.

متاسفانه در بسیاری مواقع سیاست‌گذاری نامناسب اقتصادی هزینه های جبران ناپذیری به صنایع و بخش تولید وارد کرده‌است. بنابراین اگر قرار باشد در دولت جدید هم بازهم بدون پشتوانه تصمیمات باعث فشار بر صنایع شود، در نهایت سهامداران در بازار سرمایه آسیب می‌بینند.

وضعیت درآمدزایی شرکت‌های بورسی

از بین ۸۰۰ نماد مختلف در بورس و فرابورس و بازار پایه، تعداد کمی از نمادهای رشد درآمد نشان داده‌اند. در حالی که حاشیه سود را توانسته حفظ کنند یا افزایش بدهند. شاید از نظر نسبی ۱۰ درصد نمادها رشد درآمد داشته اند.

این نمادها با توجه به شرایط حاکم بسیار مورد استقبال قرار نگرفتند، هرچند در بلندمدت بازده مطلوب می دهند. در شرایط فعلی اقتصادی توصیه می‌شود بخشی از سبد سرمایه گذاری با نمادهای سودآور تخصیص داده شود و از معاملات مکرر نیز دوری شود.

چشم‌انداز بورس در تابستان ۱۴۰۳

همچنین حسین عبده تبریزی، پیشکسوت بازارهای مالی و کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره وضعیت معاملات گفت: با دوستان بازار سرمایه در جمع‌های ۱۰ تا ۲۰ نفری در حال نوشتن مشکلات این بازار هستیم. همچنین در حال بررسی هستیم که چه اصلاحاتی باید در شورای بورس انجام شود و چه اصلاحاتی احتمالاً در سازمان باید رخ دهد. بر این اساس نظرخواهی می‌کنیم و باید منتظر بمانیم تا وزیر اقتصاد احتمالاً ظرف حداکثر دو هفته آینده مستقر شود تا برنامه‌ها را به او ارائه بدهیم.

تبریزی افزود: بسیاری از افراد از اینکه دامنه کم و محدود شده، ناراحت هستند. ولی شرایط به‌نوعی است که این کار باید انجام می‌شد و شاید بهتر بود که روز چهارشنبه دو هفته گذشته این اتفاق می‌افتاد تا بازار بیشتر تقویت می‌شد. در جلسه‌ای با معاون اول، گزارش کوتاهی از وضعیت بورس ارائه دادیم. قرار شد که از گروه‌های دیگر هم پرس‌وجو کنند و آن‌ها هم یک جمع‌بندی تهیه کنند. امیدواریم مجموع این نظرات باعث شود تا کمی بازار بهبود پیدا کند.

کد خبر: ۲۹۹٬۲۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha