۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
دو اقدام بانک مرکزی به نفع جریان نقدینگی و صنایع بورسی
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

دو اقدام بانک مرکزی به نفع جریان نقدینگی و صنایع بورسی

روحی گفت: بانک مرکزی برای جلوگیری از خروج سرمایه از بورس و ایجاد تعادل در بازار پول سیاست کاهش نرخ بهره را دنبال کرده است به طوری که اخزا از ۳۸ درصد به زیر ۳۰ درصد رسیده است.

بازار؛ گروه بورس: افزایش نرخ بهره منجر به کاهش حاشیه سود و رکود بازار سهام، می‌شود از این سرمایه‌گذاران برای کسب بازدهی از بازارهای بدون ریسک از بورس خارج می‌شوند. بانک مرکزی برای جلوگیری از خروج سرمایه از بورس و ایجاد تعادل در بازار پول سیاست کاهش نرخ بهره را دنبال کرده است به طوری که اخزا از ۳۸ درصد به زیر ۳۰ درصد رسیده است.

اثر نرخ سود سپرده‌ و اوراق بر بازار سهام کاملا محسوس است، به همین دلیل سرمایه‌گذاران زمانی که نرخ بهره بالا می رود برای دریافت سود بدون ریسک، تمایل بیشتری به نگهداری پول در حساب‌های بانکی، صندوق‌های درآمد ثابت یا نگهداری اوراق خواهند داشت. در نتیجه، بورس و بازار سهام با رکود مواجه می‌شود. بنابراین در مقطع کنونی که بورس نزولی دارد بانک مرکزی سیاست کاهش نرخ بهره بین بانکی و کاهش نرخ اخزا را دنبال کرده تا از این طریق خروج پول از بازار بورس تشدید نشوند. هرچند که بازار فعلا تحت تاثیر تنش‌های سیاسی قرار دارد.

رضا روحی معتقد است که رشد نرخ سود اخزا صنایع را برای بازپرداخت با هزینه بالاتری مواجه می کند. این هزینه‌ی بیشتری به قیمت کالا یا خدمات شرکت‌های بورسی منتقل می‌شود. با افزایش هزینه نسبت به درآمد حاشیه سود شرکت‌ها افت پیدا می کند. همین سیگنالی برای خروج سرمایه ها از سهام شرکت می‌شود

این سیاست بانک مرکزی در راستای حمایت از بورس و اقتصاد مولد اجرا شده است، زیرا با افزایش نرخ اخزا شرکت‌ها و صنایع راه دشوارتری برای تامین مالی خواهند داشت. همچنین بورس با نقدشوندگی کمتری مواجه بود. از سوی دیگر بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها نیز کاهش خواهد یافت و نقدینگی به بازارهای موازی سوق پیدا می‌کند.

رضا روحی در گفتگو با جامعه ایده‌آل گفت: رشد نرخ سود اخزا صنایع را برای بازپرداخت با هزینه بالاتری مواجه می کند. این هزینه‌ی بیشتری به قیمت کالا یا خدمات شرکت‌های بورسی منتقل می‌شود. با افزایش هزینه نسبت به درآمد حاشیه سود شرکت‌ها افت پیدا می کند. همین سیگنالی برای خروج سرمایه ها از سهام شرکت می‌شود.

او افزود: بدین ترتیب در اوراق با نرخ بالا سرمایه به‌عنوان عاملی برای رشد تولید، بهای تمام شده‌ی بالایی را برای شرکت‌ها در پی خواهد داشت. حتی درصد بالای قیمت تمام شده منجر به توقف روند رشد و توسعه‌ی شرکت‌ها شود. در مجموع افزایش نرخ بهره بر بورس تأثیری معکوس دارد و با بالاتر رفتن نرخ بهره‌ی بانکی، شاهد رکود بازار سرمایه خواهیم بود.

تاثیر نرخ بهره بر فعالیت صنایع

او با تاکید بر اینکه نرخ بهره بر فعالیت صنایع و شرکت‌های بورسی تاثیر دارد، گفت: با توجه به اینکه ارزش سهام هر شرکت بر اساس مجموع ارزش فعلی جریان‌های نقدی آتی آن تقسیم بر تعداد سهام شرکت می‌شود. پس نرخ بهره به صورت غیرمستقیم بر قیمت‌های بازار سهام تأثیر خواهد داشت.

با افزایش نرخ بهره بدون ریسک، سهامداران نمی‌خواهند سود کمتری از قیمت تمام شده بالا ببرند. پس سرمایه‌ی خود را از بازار سهام بیرون می‌کشند و به سپرده‌های بانکی یا اورتق می‌سپارند تا سود سرمایه خود را بدون ریسک دریافت کنند

درواقع نرخ بهره‌ی بالا، بدهی شرکت به بانک را بالا می‌برد یا درآمد کم می‌شود. در نتیجه جریان‌های نقدی شرکت کاهش خواهد یافت و شرکت در آینده سود و رشد کمتری خواهد داشت. سپس قیمت سهام آن صنعت یا شرکت کاهش می‌یابد.

براساس این گزارش، می‌توان گفت فراز و فرود قیمت سهام در بازار بورس در حقیقت تابعی از انتظار سهام‌داران شرکت از سودآوری است. در سطح کلان اگر سهام نمادهای بورسی به دلیل افزایش نرخ بهره کاهش یابد، شاخص کل بازار بورس نیز سقوط خواهند کرد. بنابراین با افزایش نرخ بهره بدون ریسک، سهامداران نمی‌خواهند سود کمتری از قیمت تمام شده بالا ببرند. پس سرمایه‌ی خود را از بازار سهام بیرون می‌کشند و به سپرده‌های بانکی یا اوراق می‌سپارند تا سود سرمایه خود را بدون ریسک دریافت کنند. بانک مرکزی در چند وقت اخیر با اجرای سیاست‌های مدیریت بازار پول مانع از نگرانی سهامداران درباره جریان پول شده است.

کد خبر: ۲۹۹٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha