۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
سولانا دوباره جلوی قطعی شبکه خود را گرفت

سولانا دوباره جلوی قطعی شبکه خود را گرفت

توسعه‌دهندگان سولانا یک آسیب‌پذیری بزرگ را در این شبکه پیدا کردند اما قبل از افشای آن، راهکارهای مورد نیاز را اجرا کرده و جلوی آن را گرفتند. این اتفاق انتقادات زیادی را در پی داشته‌ است.

به گزارش بازار، توسعه‌دهندگان سولانا در روز قبل اعلام کردند که یک آسیب‌پذیری امنیتی مهم را پیدا کرده و بعد از همکاری با اعتبارسنج‌ها آن را رفع کردند. به نظر می‌رسد این آسیب‌پذیری در ۷ اوت (۱۷ مرداد) کشف شده و یک پچ بحرانی برای حل آن منتشر شده است.

طبق اطلاعات موجود، این آسیب‌پذیری می‌توانست منجر به قطعی شبکه سولانا شود. اعتبارسنج‌های سولانا تاکید کردند که خود پچ مذکور، این آسیب‌پذیری را حل می‌کند. شایان ذکر است که وقتی ۷۰ درصد از اعضای اکوسیستم سولانا پچ مذکور را اجرا کردند؛ این آسیب‌پذیری برای عموم منتشر شد.

بعد از این اتفاق شبکه سولانا با انتقادات زیادی مواجه شد. این شبکه بارها قطعی‌های زیادی را تجربه کرده و برای مثال ۶ فوریه (۱۷ بهمن) تولید بلاک آن بیش از ۵ ساعت متوقف شد. این امر حتی روی صرافی‌ها هم تاثیر گذاشت و برخی از آن‌ها سپرده‌گذاری و برداشت‌های توکن‌های مبتنی بر سولانا را به حالت تعلیق درآورند.

همین مسئله باعث شد بسیاری از کاربران از تنوع پایین کلاینت‌ها و وضعیت بتای شبکه سولانا انتقاد کنند. منتقدان سولانا باور دارند که متنوع نبودن‌ کلاینت‌ها باعث می‌شود این قطعی‌ها به وجود بیاید و توسعه‌دهندگان سولانا باید بیشتر به زمان مفید شبکه بپردازند. علاوه بر این بسیاری از منتقدان تاکید کردند که دلیلی ندارد چنین شبکه بزرگی در مرحله بتا بماند.

با این حال آستین فدرا (Austin Federa)، رهبر استراتژی بنیاد سولانا، در هفته قبل اعلام کرد که پروتکل سولانا در مرحله بتا باقی می‌ماند. او تاکید کرد که شبکه فعلی سولانا هنوز به اهداف توسعه‌دهندگان آن نرسیده‌ است. فدرال حتی اعلام کرد بقیه شبکه‌های لایه ۱ و ۲ که هنوز فرآیند توسعه آن‌ها به پایان نرسیده‌، باید از برچست نسخه بتا استفاده کنند. شایان ذکر است که قیمت سولانا ⮟ SOL: $۱۵۳.۶۶۳ با افتی ۲ درصدی به محدوده ۱۵۴ دلار رسیده‌ است.

کد خبر: ۲۹۹٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha