۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
مشارکت ذوب‌ آهن در ابر پروژه انتقال آب
آخرین اخبار مهم بورس

مشارکت ذوب‌ آهن در ابر پروژه انتقال آب

سه شرکت بزرگ ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به صورت روزانه 100 میلیارد تومان زیان به بار می آورند و انتظار میرود به مشکلات انباشت شده چندین ساله در این صنعت رسیدگی شود.

هادی بهرامی؛ بازار: بازار بورس به دلیل خاصیت ریسک پذیری و بازدهی بالا در بلند مدت، سرمایه گذاران خاص خود را دارد؛ اما در کوتاه مدت ممکن است بازدهی منفی داشته باشد، از فاندامنتال و یا تکنیکال تاثیر ناپذیر باشد، بی تدبیری ها، کلاهبرداری های غیر مستقیم و بسیاری از موارد را داشته باشد. در حال حاضر برخی از اتفاقات منجر به ریزش بیشتر و یا بد قلقی های بازار میشود که همین مورد، باعث شده تا سرمایه گذاران پیگیر اخبار مهم سیاسی-نظامی و اقتصادی باشند. در ادامه به شرح آخرین اخبار مهم بازار بورس و اقتصاد کشور میپردازیم تا سرمایه گذاران از اتفاقات اخیر با خبر شده و با آگاهی بیشتری سهام خرید و فروش کنند.


۱- وضعیت پترول از زبان مدیرعامل
رشید قانعی در حضور مدیران عامل شرکت‌ های زیرمجموعه پترول (گروه سرمایه‌ گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس) گفت : طی مدت ۲.۵ سال گذشته چند دغدغه برای تولید محصولات وجود داشت که عمده وعده ها به نتیجه رسید و برخی هم در اختیار گروه نبوده و باید منتظر مراجع بود. ظرفیت تولید پتروشیمی های ایلام، ارومیه و لردگان به بیش از ۹۰ درصد رسیده که دستاوردی برای صنعت پتروشیمی بشمار می آید و همچنین وضعیت سودسازی و فعالیت این شرکت ها در سطح خوبی قرار دارد؛ بنابراین میانگین تولید ۷۹ درصدی شرکت‌ های گروه پترول بالاتر از زیرمجموعه های هلدینگ خلیج فارس است و این نشان میدهد پترول در شرکت های رو به رشدی سرمایه گذاری میکند.


۲- پیشنهاد افزایش سرمایه ۴۰۰ درصدی یک شرکت شیمیایی!
شرکت گوهر فام از برنامه افزایش سرمایه ۴۰۰ درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی خبر داد که بر اساس این گزارش، شفام در نظر دارد سرمایه فعلی را از ۱۰۰ به ۵۰۰ میلیارد تومان برساند. این افزایش سرمایه شرکت گوهر فام به منظور جلوگیری از فرار نقدینگی، اصلاح ساختار مالی، بهبود وضعیت مالکانه و تامین سرمایه در گردش مورد نیاز جهت رقابت با سایر شرکت ها اعمال خواهد شد. شرکت تولیدی و صنعتی گوهرفام با ارزش بازار ۹۶۹ میلیارد تومان، قیمت ۹۶۹ تومان و با ۱۸ میلیون صف خرید معامله میشود.


۳- مشارکت ذوب‌ آهن در ابر پروژه انتقال آب
طرح شیرین سازی آب از سال ۱۳۹۷ در دستور بررسی قرار گرفت و در سال ۱۴۰۱ نیز به صورت قطعی اجرایی شد که در ایران این پروژه‌ ها تا کنون تنها برای شهر های حاشیه دریای عمان و خلیج ‌فارس اجرایی شده بود اما با تشدید تنش آبی فلات مرکزی و بخصوص اصفهان، عملیات یرین سازی و انتقال آب به شهر های مرکزی رسما آغاز شد. شرکت‌های فولاد مبارکه، ذوب ‌آهن، اتاق بازرگانی اصفهان، پالایشگاه اصفهان، سازمان همیاری شهرداری‌ های استان اصفهان، شهرداری اصفهان و شرکت فلز تدارک فولاد مبارکه سهامدار این پروژه هستند که ذوب آهن با مشارکت در پروژه انتقال آب خلیج فارس، برداشت آب از زاینده رود را به حداقل ممکن میرساند.


۴- زیان ۱۰۰ میلیارد تومان سه خودروساز بزرگ در روز!!
با توجه به زیان دهی شرکت های بزرگ خودروسازی وابسته به دولت و با زیان انباشته سنگینی که دارند، هزاران شغل را به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر قرار دهد و مشکلات بزرگ تری را نیز به وجود بیاورد. هنگامی که شرکت ایران خودرو و سایپا زیان ده هستن، سهامداران و مشتریان بیشترین ضرر و زیان را متحمل میشوند؛ زیرا وقتی سهام شرکت زیان بی ارزش باشد، خریداری نخواهد داشت و در نتیجه، قیمت سهم افت خواهد کرد و بازدهی منفی به ثبت خواهد رساند و از طرفی نرخ محصولات تولیدی افزایش پیاپی خواهد داشت تا جایی که مشتریان میلی به خرید نخواهند داشت. سه شرکت بزرگ ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به صورت روزانه ۱۰۰ میلیارد تومان زیان به بار می آورند و انتظار میرود به مشکلات انباشت شده چندین ساله در این صنعت رسیدگی شود.


۵- پرداخت پدهی و تکمیل واحد بخار برق عسلویه
شرکت تولید برق عسلویه مپنا از واگذاری ۱۸۸.۶ میلیون سهم سرمایه گذاری کارکنان مپنا به شرکت آب و برق صبا و پرداخت ۶۰.۴ میلیارد تومان از بدهی تجاری به گروه مپنا بابت تکمیل واحد سه بخش بخار خبر داد. شرکت تولید برق عسلویه مپنا با ارزش بازار ۴ هزار و ۵۴۴ میلیارد تومان به قیمت ۵۸۴ تومان معامله میشود که بزرگ ترین سهامدار آن، گروه مدیریت نیروگاهی ایرانیان مپنا میباشد.

کد خبر: ۲۹۹٬۰۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha