۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
روند بازار آهن؛ از التهاب به آرامش!

روند بازار آهن؛ از التهاب به آرامش!

بازار آهن و فولاد در هفته‌های اخیر شاهد نوسانات شدیدی بوده است. پس از افزایش قیمت دلار و آهن‌آلات در اوایل مرداد ماه، بازار وارد فاز جدیدی از نوسانات شده و شاهد کاهش نسبی قیمت‌ها هستیم.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس؛ قیمت دلار از ابتدای مرداد ماه با شروع از کف ۵۷ هزار تومان، روند صعودی شدیدی را تجربه کرد و ظرف تنها دو هفته به قله ۶2 هزار تومان رسید. اما این روند صعودی دوامی نیاورد و از صبح روز چهاردهم مرداد، دلار وارد فاز جدیدی از نوسانات شد. در این فاز جدید، قیمت به صورت نوسانی و نزولی کاهش یافت و هر روز کف قیمتی جدیدی را ثبت کرد. به طوری که در حال حاضر قیمت دلار در حدود ۶۰50۰ تومان در نوسان است.

همسو با نرخ دلار، بازار مقاطع طویل فولادی نیز نوسان نزولی داشته و قیمت آهن آلات در برخی مبادی فروش کاهش یافت. این کاهش قیمت علل متعددی دارد که مهمترین آنها شامل موارد زیر است.

- افزایش عرضه: عرضه سنگین ۱۰ هزار تنی میلگرد از سوی کارخانه‌های خراسان و ابرکوه با قیمتی پایین‌تر از متوسط بازار، به همراه افزایش تولید برخی از کارخانه‌های بزرگ، به افزایش عرضه و اصلاح جزئی قیمت میلگرد و آهن در بازار منجر شد.

- بهبود تولید: بهبود محسوس در خروجی فیزیکی برخی از تولیدکنندگان بزرگ، نشان از افزایش عرضه در بازار است. این افزایش تولید تا حدودی به رونق بازار و کاهش نسبی قیمت‌ها منتهی شد.

- تغییر انتظارات: با نزدیک شدن به پایان ماه مرداد و کاهش احتمال تمدید محدودیت‌های برقی، انتظارات تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نسبت به افزایش قیمت روز آهن کاهش یافته است.

- کاهش تقاضای صادراتی: نبود نشانه‌های بهبود در بازارهای صادراتی، فشار کمتری را بر روی عرضه داخلی وارد کرده است ما با این تمام این اوصاف تقاضای مصرفی در برابر عرضه در سطح پایینی قرار دارد.

تحلیل روند اخیر بازارها و چشم‌انداز آینده

اخبار مثبت سیاسی اخیر، به همراه احتمال تداوم سیاست‌های کنونی بانک مرکزی، انتظاراتی مبنی بر اصلاح روند بازار دلار و کالاها ایجاد کرده است. با این حال، برای اتخاذ تصمیمات سرمایه‌گذاری، بررسی دقیق‌تر عوامل موثر بر بازار آهن ضروری است.

همچنین کاهش تنش‌های بین‌المللی و احتمال کاهش نرخ ارز، می‌تواند به کاهش تورم و افزایش تقاضا کمک کند. با این حال، تداوم تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز، همچنان یک ریسک محسوب می‌شود. بحران‌های جهانی در بازار کالا و وضعیت اقتصادی چین، به عنوان یکی از شرکای تجاری اصلی ایران، بر قیمت کالاهای اساسی و تورم داخلی تاثیرگذار است.
از طرفی تداوم سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، به ویژه با توجه به احتمال ابقای رئیس فعلی، می‌تواند نرخ بهره را افزایش داده و بر هزینه‌های تولید و سرمایه‌گذاری تاثیر بگذارد. تحریم‌هانیز همچنان به عنوان یک چالش اساسی بر اقتصاد ایران سایه افکنده‌اند و بر دسترسی ایران به فناوری، بازارهای جهانی و سرمایه گذاری خارجی تاثیرگذار هستند.

به طور کلی در تحلیل و بررسی چشم انداز بازار آهن در روزهای آینده می‌توان گفت میزان موجودی انبارهای آهن به حداقل رسیده، با این حال، انبارداران تمایلی به خرید ندارند. گویا اکثر فعالان بازار قیمت‌ آهن فعلی را برای خرید مقرون به صرفه نمی‌دانند و در انتظار کاهش قیمت‌ آهن آلات به سطوح منطقی‌تر هستند تا بتوانند موجودی خود را تکمیل کنند.

به‌طور سنتی، اوایل پاییز به دلیل دسترسی به برق و گاز کافی و همچنین کاهش معمول قیمت‌ آهن آلات بهترین زمان برای خرید و تکمیل موجودی محسوب می‌شود. با فروکش کردن هیجانات جنگ احتمالی و پروسه معرفی وزرا، احتمالا نرخ دلار باز هم کاهشی شده و قیمت میلگرد هم روی کانال ۲۸ هزار تومان رِنج شود و شاهد آرامش نسبی دربازارهای مالی و کالایی باشیم.

کد خبر: ۲۹۹٬۰۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha