۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
سیم جوش چیست؟

سیم جوش چیست؟

جوشکاری روش‌های مختلفی دارد و با استفاده از ابزار متفاوتی انجام می‌شود.

به گزارش بازار، جوشکاری روش‌های مختلفی دارد و با استفاده از ابزار متفاوتی انجام می‌شود. یکی از این روش‌ها جوشکاری سیم مستقیم است که جز دسته جوشکاری‌های ذوبی قرار می‌گیرد و عمدتا برای اتصال دو فلز به یک دیگر استفاده می‌شود. قطعه کلیدی این مدل جوشکاری سیم جوش است که با انجام فرایند جوشکاری باعث ایجاد اتصالی محکم و با دوام بین دو ماده می‌شود. در نتیجه سیم جوش مانند یک واسطه برای پیوند میان دو ماده عمل می‌کند.

سیم جوش چیست؟

اگر آشنایی زیادی با ابزار و فرایند جوشکاری ندارید احتمالا اولین سوالی که برایتان پیش می‌آید اینست که سیم جوش چیست؟ در واقع سیم جوش همانطور که از نامش پیداست سیمی است که از آن در جوشکاری مستقیم یا میگ مگ استفاده می‌شود. جوشکاری مستقیم فرایندی است که در آن جریان پیوسته‌ای از گرما به وسیله قوس الکتریکی بین سیم و قطعه کار به وجود می‌آید. این فرایند در نتیجه باعث ذوب و جوش خودن فلز می‌شود.

پس می‌توان گفت سیم جوش یک واسطه برای اتصال دو قطعه به یک دیگر است و ارتباط و پیوند دائمی و قوی را میان قطعات به وجود می‌آورد. سیم جوش‌ها با توجه به نوع فلز، پوشش و کاربرد انواع مختلفی دارند که هرکدام از آنها در شرایط مخصوص خود به کار گرفته می‌شوند.

انواع سیم جوش

سیم جوش‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام از آنها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، برای جوشکاری فلزات آهنی و یا حتی غیر آهنی استفاده می‌شوند. حال برای اینکه بتوانید در خرید سیم جوش نوع مناسبی از آنها را برای کار خود انتخاب کنید ابتدا باید درباره انواع این محصول اطلاعات کافی داشته باشید. در ادامه به بررسی مهم‌ترین انواع سیم جوش خواهیم پرداخت.

انواع سیم جوش

سیم جوش جامد فلزی با گاز محافظ (GAMW)

سیم جوش جامد فلزی یکی از انواع سیم جوش است که همانطور که از نامش مشخص است برای اتصال ورق‌های فلزی کاربرد دارد. سیم جوش جامد فلزی با گاز محافظ، جوش‌های دقیق و تمیزی را ایجاد می‌کند و به دلیل گاز محافظی که در آن وجود دارد باعث جلوگیری از بیماری‌های تنفسی می‌شود. اما با وجود این موضوع برای استفاده از آن، گاز محافظ نباید در معرض باد قرار بگیرد. زیرا در این صورت با کاهش کیفیت جوش روبه رو می‌شوید.

خصوصیات سیم جوش جامد فلزی:

  • رسوب زیادی ندارد.

  • پاکسازی کمی دارد.

  • کارایی آن زیاد است.

  • سرعت بالایی در انجام کار دارد.

سیم جوش هسته فلزی

این نوع سیم جوش شباهت‌های زیادی با سیم جوش جامد فلزی دارد. به این صورت که جوش بدون سرباره‌ای تولید می‌کند و به پاکسازی زیادی نیاز ندارد. در برخی موارد نیاز به پاکسازی در استفاده از آن کاملا صفر است. همانطور که مشاهده می‌کنید ویژگی‌هایی مشابه با سیم جوش قبلی دارد. اما یک تفاوت اصلی میان این سیم جوش هسته فلزی و سیم جوش فلزی جامد وجود دارد که آن اینست که این قطعه تحمل مقدار بیشتری از آلودگی‌های سطحی را به دلیل اجزای فلزی دارد. از این مفتول جوشکاری می‌توان برای کاربردهای با مقاومت بالا و آلیاژ کم استفاده کرد.

خصوصیات سیم جوش هسته فلزی:

  • مقاومت زیاد

  • سرعت بسیار بالا در انجام کار

  • نیاز به پاکسازی کم یا عدم پاکسازی

  • سرعت حرکت بیشتر در طول کار

سیم جوش توپودری

یکی دیگر از سیم جوش‌های رایج که کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد سیم جوش تو پودری یا FCAW است. در این سیم جوش ویژگی‌هایی وجود دارند که باعث شده‌اند این قطعه در شرایط سخت قادر به انجام کار باشد. در این قطعه ویژگی خاصی وجود دارد که آن را نسبت به دیگر سیم جوش‌ها متمایز کرده است. این ویژگی قابلیت جوشکاری این سیم در خارج از موقعیت و در موقعیت است. سیم جوش FCAW برای استفاده در این دو موقعیت گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. همچنین مزیت دیگر این قطعه اینست که برای جوشکاری فلزاتی که دارای سطح کثیفی هستند عملکرد خوبی دارد و جوش دقیقی روی آنها ایجاد می‌کند. با توجه به این مزیت‌ها سیم جوش تو پودری معایبی هم دارد که یکی از مهم‌ترین آنها نیاز به بیشترین تمیزکاری است. در نتیجه با توجه به این موضوع سرعت کار با آن نیز کاهش پیدا می‌کند و نسبت به موارد مشابه خود شرایط کار سخت‌تری دارد.

خصوصیات سیم جوش تو پودری:

  • قادر به تحمل شرایط سخت

  • مناسب‌ترین گزینه برای جوشکاری‌های خارج از موقعیت و در موقعیت

  • مناسب برای جوشکاری‌ فلزات سطح کثیف

سیم جوش تیگ و میگ مگ

سیم جوش میگ مگ برای جوشکاری ببا قوس الکتریکی استفاده می‌شود و دارای سرعت معینی برای انتقال به حوضچه است. وقتی که از این سیم جوش استفاده می‌کنید، همزمان یک گاز محافط هم مصرف می‌شود که از ورود هرگونه آلودگی و هوا و ایجاد تخلل در حوضچه جوشکاری جلوگیری می‌کند. در رابطه با کاربرد سیم جوش تیگ هم باید بگوییم که معمولا در جوشکاری مخازن تحت فشار، فولادهای ساختمانی و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود. جوشی که توسط این سیم ایجاد می‌شود، مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارد.

خصوصیات سیم جوش تیگ و میگ مگ:

  • جوش بسیار تمیز و دقیق

  • مستحکم و با دوام

  • مقاوم در برار ضربه‌های قوی

سیم جوش آهن

این نوع سیم جوش دارای شکل‌پذیری خوبی است و از قابلیت ارتجاعی بالایی برخوردار است. سیم جوش آهن گالوانیزه در برابر خوردگی از خود مقاومت نشان می‌دهد و بیشترین کاربرد را در ساخت شبکه‌ها، نرده‌های بزرگراه و قطعات اتومبیل دارد.

سیم‌ جوش آلومینیوم

در برابر خوردگی از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهد و دارای هدایت حرارتی بالایی است. همچنین هدایت الکتریکی خوبی هم دارد و بیشترین کاربرد را در لحیم‌کاری مواد آلیاژ آلمینیوم دارد.

سیم‌ جوش نقره

این قطعه دارای نقطه ذوب پایین و چگالی کمی است و به دنبال این موضوع در ابزار دقیقی مثل دستگاه‌های تهویه مطبوع و محصولات الکترونیکی استفاده می‌شود. در صنایع هوا فضا، الکترون و ماشین‌آلان نیز استفاده از این محصول به چشم می‌خورد.

سیم‌ جوش کاربیت

معمولا استفاده آن در جوشکاری‌های صنعتی به چشم می‌خورد و دارای مقاومت و دوام بیشتری نسبت به دیگر جوش هاست. نرخ رسوب در این سیم جوش بالاست که به دنبال این موضوع سرعت عمل بالایی در انجام جوشکاری دارد.

سیم‌ جوش روی

این نوع سیم جوش‌ها با پوشش۶۵ درصدی روی، مقاومت بسیار زیادی در برابر خوردگی دارند و اکثرا برای گابیون‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیم‌ جوش CO۲

سیم جوش co۲ یکی از رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین سیم جوش هاست. در این محصول از کربن‌دی‌اکسید به عنوان گاز محافظ در انجام فرایند جوشکاری استفاده کرده‌اند. کاربرد آن بیشتر در جوشکاری اتوماتیک و جوشکاری سراسری است.

جوشکاری با سیم جوش

ویژگی‌های جوشکاری با سیم جوش

  • نفوذ عمیق: اگر قصد ایجاد اتصال‌های نازکی دارید، بهترین گزینه‌ای که پیش روی شما قرار دارد استفاده از سیم جوش است. سیم جوش در ریشه جوش به صورت عمیق نفوذ می‌کند و باعث ایجاد اتصال‌های نازک می‌شود.

  • کاهش نقوص جوشکاری: اگر با جوشکاری سروکار داشته باشید حتما برایتان پیش آمده که با عیوب و تخلخل‌هایی روی سطح جوش روبه رو شوید. حال جالب است بدانید روی سطح این سیم جوش‌ها، دی‌اکسید کننده‌هایی وجود دارند که به کاهش عیوب جوشکاری کمک می‌کنند. در نتیجه با استفاده از این محصولات در آخر کار نیاز به تمیزکاری محیط جوش ندارید.

  • سرعت بالا در انجام جوشکاری: با استفاده از سیم جوش شاهد افزایش روند جوشکاری به صورت چشمگیری خواهید بود. همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم اگر جوشکاری با سرعت بالا انجام شود، باعث افزایش نرخ رسوب‌گذاری نیز خواهد شد. به دنبال این دلیل افراد معمولا به سراغ استفاده از سیم جوش‌ می‌روند.

  • پوشش محافظ: روی سیم جوش‌ها یک لایه مسی وجود دارد که به عنوان محافظ برای آنها عمل می‌کند. وجود این لایه باعث هرچه بهتر شدن عمل جوش شده است.

انواع سیم جوش بر اساس ساختار

در ابتدای مقاله مدل‌های مختلف سیم جوش را به شما معرفی کردیم. اما باید بدانید سیم جوش‌ها از نظر ساختار به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

سیم جوش تو پودری

سیم جوش‌های تو پودری دارای یک مغزی فلاکس هستند که از ویژگی‌های مهم آنها باید به مقاومت بالا در شرایط سخت اشاره کنیم.

این مدل سیم جوش دارای محافظت دوگانه‌ای است که در ساختار آن فرمولاسیون و تکنولوژی ویژه‌ای وجود دارد. جوشکاری با این سیم جوش با کمک یک پودر مخصوص انجام می‌شود و به طور کلی به عنوان یک روکش موثر در جوشکاری استفاده می‌شود.

سیم جوش سخت

این سیم جوش دارای ویژگی‌های متفاوتی است که آن را از سایر سیم‌ها متمایز می‌کند. همانطور که از نام این محصول پیداست، برای استفاده در شرایط سخت طراحی شده و در فرایندهای خاصی به کار گرفته می‌شود.

بیشترین کاربرد سیم جوش سخت در جوشکاری‌های صنعتی می‌باشد زیرا این سیم دارای ساختار خاصی است و می‌تواند حد بالایی از فشار و نیرو را تحمل کند. این محصول برخلاف سیم تو پودری با دست بریده نمی‌شود و باید حتما برای برش آن از انبردست جوشکاری استفاده کرد.

انواع سیم جوش بر اساس جنس

در این قسمت می‌خواهیم به بررسی سیم جوش از نظر جنس بپردازیم. سیم جوش‌ها براساس جنس به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: آهنی، غیر آهنی. در ادامه این دو مورد را به صورت جزئی برایتان توضیح می‌دهیم.

سیم جوش آهنی: این محصول همانطور که از نامش پیداست از آهن تولید می‌شود و با توجه به خصوصیاتی که دارد در جوشکاری‌هایی که قطعه مورد نظر آهن است استفاده می‌شود.

سیم جوش غیرآهنی (مس و نیکل): سیم جوش‌های غیر آهنی به دو دسته مس و نیکل تقسیم می‌شوند. کاربرد این دو محصول در جوشکاری فلزاتی مثل آلمینیوم و استیل غیرآهنی است.

انواع سیم جوش بر اساس شکل ظاهری

مورد دیگری که سیم‌ جوش‌ها بر اساس آن دسته‌بندی می‌شوند شکل ظاهری آنهاست. انواع سیم جوش از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته تقسیم می‌شوند:

سیم جوش پوشش‌دار: همانطور که از نام این محصول پیداست دارای یک لایه محافظ است که به آن سیم جوش روکش‌دار هم گفته می‌شود. وجود این لایه باعث جلوگیری از اکسیداسیون و هرچه بهتر شدن کیفیت جوش می‌شود. ساختار این پوشش از مواد فلزی خاص و یا فلزات غیرفعال است.

سیم جوش بدون پوشش: این سیم جوش لایه‌ محافظی ندارد و به صورت خام استفاده می‌شود. استفاده از سیم جوش بدون پوشش در جوشکاری‌هایی که به لایه محافظتی نیاز ندارند به چشم می‌خورد.

نکات ایمنی در حین جوشکاری با استفاده از سیم ‌جوش

رعایت نکات ایمنی نه‌تنها در جوشکاری بلکه در تمام حرفه‌ها امری الزامی و مهم است. در انجام جوشکاری نیز نکاتی وجود دارند که اگر به آنها بی‌توجهی کنید ممکن است با آسیب‌های جبران ناپذیری روبه رو شوید. در ادامه شما را با مهم‌ترین نکات ایمنی که حین جوشکاری با سیم جوش باید به آنها توجه کنید آشنا می‌کنیم.

  • در انجام جوشکاری باید حتما از عینک و ماسک جوشکاری استفاده کنید. در صورتی که از این موارد چشم‌پوشی کنید، اشعه قوس الکتریکی می‌توانند باعث آسیب به شما شوند.

  • استفاده از پیش‌بند مخصوص برای محافظت از بدن خود فراموش نکنید.

  • برای انجام جوشکاری باید حتما از دستکش ایمنی استفاده کنید تا پرش‌های جوش باعث سوختگی دستتان نشوند.

  • بهتر است برای جلوگیری از آسیب به چشم‌های خود از نقاب‌های دستی استفاده کنید. اگر کار شما در بازه‌های زمانی کوتاه انجام می‌شود از نقاب‌های دستی و اگر برای مدت طولانی باید ثابت بمانید از نقاب‌های ثابت استفاده کنید.

  • مورد دیگر استفاده از انبر عایق است که از خطرات ناشی از برق‌گرفتی جلوگیری می‌کند.

خرید سیم جوش از ایلیا صنعت

اگر می‌خواهید جوشکاری دقیق و با کیفیتی داشته باشید باید از مواد باکیفیتی در انجام فرایند آن استفاده کنید. حال از آنجا که امروزه تعداد اجناس تقلبی در بازار بسیار زیاد شده است باید مرکز معتبری را برای خرید این مواد مثل سیم جوش انتخاب کنید. ایلیا صنعت فروشگاهی است که با چندین سال سابقه در زمینه فروش سیم جوش، الکترود، پودر مخصوص جوشکاری و ... فعالیت می‌کند.

جمع بندی

برای انجام جوشکاری از طریق سیم جوش، باید با توجه به موقعیت جوشکاری، میزان حساسیت کار و جنس فلزی که می‌خواهید جوش دهید، نوع مناسبی از این قطعه را تهیه کنید تا جوش محکم و با دوامی در آخر به شما تحویل دهد. پس باید مدل مناسبی از سیم جوش را برای انجام کار خود انتخاب کنید.

کد خبر: ۲۹۹٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha