۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۸
سناریو سقوط بازارهای مالی

سناریو سقوط بازارهای مالی

بورس‌های بزرگ جهان تحت تاثیر فضای جنگ، رکود اقتصادی و فرار سرمایه‌ها به بازار اوراق از توکیو، لندن، آمریکا و... در چند روز اخیر سقوط کردند.

بازار؛ گروه بورس: شاخص Nikkei ژاپن با کاهش چشمگیر هشت درصدی به پایین‌ترین حد خود در هفت ماه گذشته رسید. این بزرگترین ضرری بوده که از زمان بحران مالی ۲۰۱۱ تجربه کرده است. بزرگترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن نیز ۲.۸ درصد کاهش یافته‌است.

در کنار سایه جنگ عواملی مانند گزارش ضعیف اشتغال در آمریکا، افزایش نرخ بهره ژاپن و انصراف فدرال رزرو از ادامه سیاست کاهش نرخ بهره در این وضعیت دخیل هستند.

هرچند در خاورمیانه فارغ از مسائل بنیادی تنها تحت تاثیر جنگ، بورس تهران و تل‌ آویو در روندی به شدت منفی قرار گرفته‌اند. اما نمی‌توان شرایط بازارهای جهانی را نادیده گرفت.

همچنین بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله ژاپن با ۱۷ واحد پایه کاهش یافت و به کمترین میزان از آوریل به ۰.۷۸۵ درصد رسید، زیرا بازارها چشم انداز افزایش دیگری از سوی بانک مرکزی ژاپن را به شدت مورد بررسی قرار دادند. درواقع گزارش‌های ضعیف از بخش های مولد اقتصادی باعث شده تا پیش‌بینی رکود اقتصادی تقویت شود و سرمایه‌گذاران به اوراق قرضه به عنوان بازاری امن روی آورند.

ترس از اینکه ایالات متحده ممکن است به سمت رکود پیش برود، سرمایه‌گذاران را از دارایی های پرخطر فراری داده است. حتی بازارهای طلا نیز با رکود مواجه شده‌اند. چراکه پیش‌بینی می‌شود که صندوق‌های مالی بزرگ دنیا وابسته به دولتها به دلیل جلوگیری از سیگنال تورمی رشد قیمت اونس طلا را سرکوب کنند. از طرف دیگر قیمت انس در یک محدوده مقاومتی قرار دارد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که با همین بهانه قیمت اونس کاهش یابد یا حداقل افزایش نداشته باشد.

شاخص دلار آمریکا نیز بیش از ۱ درصد کاهش داشته و به ضعیف ترین سطح خود از ماه مارس تاکنون رسید. نکته عجیب بازارهای جهانی سقوط بازار کریپتو است. تاجایی که طی ۳ روز گذشته ارزش بازار رمرزارزها نزدیک به ۱۸ درصد کاهش داشت. قیمت بیت‌کوین به زیر ۵۰ هزار دلار رسیده است. این روند نزولی همچنان ادامه دارد. حتی برخی کارشناسان احتمال نزدیک شدن آن به حمایت ۳۰ هزار دلاری را دور از دسترس نمی‌بینند.

این اتفاقات تحت تاثیر جو اقتصادی جهانی است که دوباره در یک روند نزولی و رکودی قرار گرفته است. چراکه گزارش مشاغل ایالات متحده روز جمعه نشان داد که رشد مشاغل در ماه جولای بیش از حد انتظار کاهش یافته و بیکاری به ۴.۳ درصد افزایش یافته است. این دادها به ضعف احتمالی در بازار کار و آسیب پذیری بیشتر صنایع در برابر رکود اشاره دارد.

کد خبر: ۲۹۸٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha