۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۵
نشست اضطراری فدرال رزرو آمریکا

نشست اضطراری فدرال رزرو آمریکا

در اقدامی بی‌سابقه، فدرال رزرو آمریکا امروز خواستار تشکیل جلسه اضطراری شده است. بازارهای مالی ژاپن به شدت سقوط کرده و این امر موجب ترس و فروش گسترده در سطح جهانی شده است.

به گزارش بازار، بر اساس داده‌های بازار، ارزش ین ژاپن (JPY) به میزان ۱۳ درصد کاهش یافته و بازارهای کره و تایوان نیز نزدیک به ۱۰ درصد افت کرده‌اند.

بیت‌کوین هم در هفت روز گذشته کاهش شدیدی به میزان ۲۵ درصد را تجربه کرده است. همچنین، معاملات آتی‌ S&P نیز به میزان ۴ درصد افت کرده‌اند.

به نوشته رمزارز، در پی این بحران، فدرال رزرو تصمیم به برگزاری جلسه اضطراری گرفته تا نرخ بهره را مجدداً ارزیابی کند.

وضعیت فعلی بازار نشان‌دهنده اضطراب و نوسانات شدید است و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو پس از این جلسه، نرخ بهره را به میزان ۰.۵ درصد کاهش دهد.

لحظه‌ای حیاتی

ران نئونر، مجری شبکه CNBC، این وضعیت را لحظه‌ای حیاتی توصیف کرده و معتقد است:

فدرال رزرو باید سریعاً واکنش نشان دهد تا از فروپاشی اقتصادی که می‌تواند بحران سال ۲۰۰۸ را شبیه به یک شوخی جلوه دهد، جلوگیری کند. ما در سال انتخابات و منتظر یک اقدام اضطراری هستیم.

به نظر می‌رسد که دلیل اصلی این بحران مالی، به معکوس شدن معاملات وجه نقد و کری ترید (carry trade) در ژاپن مربوط باشد که منجر به وحشت گسترده در بازارهای جهانی شده است.

اکنون احتمال کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر به ۱۰۰ درصد رسیده که نشان‌دهنده فوریت و اهمیت وضعیت است.

تحلیلگران بر این باورند که کاهش نرخ بهره می‌تواند مقداری آرامش به بازارها بیاورد. در بحران مالی ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ نیز، کاهش نرخ بهره فدرال به تثبیت بازار کمک کرده بود.

با این حال، پیتر شیف، منتقد بیت‌کوین و اقتصاددان معروف، پیش‌بینی می‌کند که در صورت کاهش نرخ بهره، ممکن است رکود اقتصادی رخ دهد.

کد خبر: ۲۹۸٬۳۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha