۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
تعرفه بلیت قطار با تورم همخوانی ندارد| تهران_ خرمشهر ۵۰۰ هزار تومان| واگذاری بدون کارشناسی شرکت رجاء
مدیر عامل راه آهن در پاسخ به بازار:

تعرفه بلیت قطار با تورم همخوانی ندارد| تهران_ خرمشهر ۵۰۰ هزار تومان| واگذاری بدون کارشناسی شرکت رجاء

صالحی مدیر عامل راه آهن با تاکید بر اینکه تعرفه بلیت قطار با تورم همخوانی ندارد گفت: قیمت بلیت قطار تهران_ خرمشهر در ایام اربعین ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: سید میعاد صالحی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه راه آهن سودده شده و زیانده نیست گفت: در سال ۱۴۰۰ سود عملیاتی راه آهن مثبت است و در این سال سود عملیاتیمثبت و یارانه تعلق گرفته ۵۰۲ میلیارد تومان شده است.

وی ادامه داد: تا سال ۹۵ شرکت راه آهن همواره زیانده بود. اما در سال ۱۴۰۰ سود عملیاتی این شرکت مثبت شد. یارانه تخصیص یافته در سال ۹۹ حدود ۴۵۰ میلیارد تومان بود و در سال ۱۴۰۰ هم سود عملیاتی و هم یارانه تعلق گرفته در مجموع به ۵۰۲ میلیارد تومان رسید.

در ایام اربعین قیمت بلیت قطار از تهران تا خرمشهر برای قطارهای ۴ تخته ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است و برای قطارهای۶ تخته نیز قیمت بلیت پایین تر از این ۵۰۰ هزار تومان است

صالحی در خصوص تعیین قیمت بلیت قطار از تهران تا خرمشهر گفت: در ایام اربعین قیمت بلیت قطار از تهران تا خرمشهر برای قطارهای ۴ تخته ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است و برای قطارهای۶ تخته نیز قیمت بلیت پایین تر از این ۵۰۰ هزار تومان است.

قطار ترکیبی تهران-کربلا در سال های قبل در ایام اربعین راه اندازی می شد و با توجه به اینکه طرف عراقی امکانات مناسب را نداشت در طول سال تداوم نداشت

او در خصوص بلیت قطار ترکیبی تهران-کربلا، اظهار کرد: قطار ترکیبی تهران-کربلا در سال های قبل در ایام اربعین راه اندازی می شد و با توجه به اینکه طرف عراقی امکانات مناسب را نداشت در طول سال تداوم نداشت.

وی ادامه داد: این در حالی بود که در گذشته قطار تهران-کربلا قبل از اربعین راه‌اندازی شد و در طول سال ادامه پیدا کرد.

وی با بیان این‌که در طول سال قطارهای ۴ تخته ۴ ستاره در مسیر تهران-کربلا سیر می‌کنند، افزود: با توجه به این‌که شرایط کشور عراق، برای بازه زمانی ۱۰ تا ۲۰ صفر (۲۵ مرداد تا ۴ شهریور)، بلیت قطار تهران-کربلا فروخته نمی‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این‌باره توضیح داد:در ایام زیارت اربعین اساسا قطارهای کشور عراق به این صورت نیست که بلیت فروشی کنند، لذا امکان اینکه در این ایام مشخص برای جابجایی زائران قطار را در اختیار قرار دهند، وجود ندارد.

مدیرعامل راه آهن دربخشی از اظهارات خود با یادآوری اینکه در حوزه برقی سازی و سریع السیر خطوط ریلی مخالفان و موافقانی در کشور داریم، گفت: از سال ۸۲ که قرارداد برقی سازی تهران-مشهد امضا شده تا امروز حدود ۲۱  سال می گذرد، در همه این سال‌ها عده ای می گویند خط را برقی سازی کنیم، عده ای هم می گویند خط را های اسپید بسازیم.

وی افزود: در حال طراحی خط آهن تهران-مشهد به صورت سریع السیر هستیم و مقداری از کار را پیش برده ایم.

صالحی بیان کرد: برقی سازی خط آهن بافق-بندرعباس تصویب شده و با شرکت های داخلی و خارجی مذاکراتی را انجام داده‌ایم. در این رابطه با مپنا و راه آهن روسیه مذاکراتی را انجام شده و در حوزه برقی سازی به ویژه بخش باری با مرکزیت بافق در راه آهن جمهوری اسلامی ایران مصوب شده است.

صالحی گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۱۴۰۳ نیز حدود ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید بهره‌برداری شود که آماده‌سازی این خطوط در حال انجام است.

وی در ادامه توضیح داد: در ابتدای دولت سیزدهم، با شرایط کرونا مواجه بودیم و یکی از مهم ترین موضوعات در حوزه ریلی، مبحث ارز بود و تغییرات قیمت ارز منجر به افزایش هزینه‌های راه آهن شد. 

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: بودجه عمرانی راه آهن در سال ۹۶ با ارز ۳ هزار تومانی حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان بود و این بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۰ با دلار ۳۰ هزار تومانی به ۲۴۰۰ میلیارد تومان می رسد.  از این رو در چهار سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ راه‌آهن با کاهش جدی بودجه همراه شد و این مسئله منجر به ایجاد موانعی جدی بر سر راه عملیات تعمیر و نگهداری شد. 

وی با تاکید بر این که در دولت سیزدهم، سالی ۵۰ درصد از سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۳ بودجه عمرانی راه‌ آهن افزایش یافت، گفت: در مورد تخصیص، باید اشاره کرد که تخصیص تا سال ۱۳۹۹ کمتر از بودجه بوده است و از سال ۱۴۰۰ با اخذ مجوزهای مورد نیاز این امکان ایجاد شد که تخصیص بودجه راه‌آهن از بودجه مصوب بیشتر شود. 

صالحی اظهار کرد: فشار بودجه ای در سال‌های گذشته آن چنان منجر به انباشت تعمیرات و بدهی در راه‌آهن شده که همچنان بودجه‌های مورد نظر بسیار کمتر از مبالغ مورد نیاز است. اما با استجازه نفت و تأمین بودجه از طریق تهاتر نفت امیدواریم‌ بتوانیم تخصیص بودجه را تا ۵۰۰ درصد بودجه مصوب افزایش دهیم. 

وی با اشاره به این که متوسط هزینه اورهال یک دستگاه لکوموتیو زیمنس، برابر با یک سوم هزینه این لکوموتیوها است، گفت: از سال ۹۶ به دلیل کمبود بودجه تعمیرات اساسی بسیاری از این لکوموتیوها صورت نگرفت و در سال ۱۴۰۰ از ۱۵۰ لکوموتیو زیمنس فقط ۱۷ لکوموتیو در دایره فعالیت ایمن و بدون نیاز به تعمیرات بودند. به همین دلیل افزایش بودجه راه‌آهن باید اتفاق می‌افتاد. 

صالحی ادامه داد: از این رو امیدواریم با این افزایش بودجه و سفارش‌گذاری‌های مطلوبی که برای خرید قطعات در سال ۱۴۰۳ صورت گرفته، شاهد تحولی در تعمیرات اساسی لکوموتیوهای مسافری باشیم.

شرکت رجاء ۱۲ سال پیش بدون کارشناسی واگذار شد و همین الان هم اختلاف حساب وجود دارد. به هر حال وقتی تعرفه بیلت قطار با تورم همخوانی ندارد همین می شود که برخی شرکت ها دچار زیان و بدهی می شوند

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری «بازار» مبنی بر اینکه آیا شرکت رجاء بدهی خود به راه آهن را پرداخت کرد؟ گفت: شرکت رجاء ۱۲ سال پیش بدون کارشناسی واگذار شد و همین الان هم اختلاف حساب وجود دارد. به هر حال وقتی تعرفه بیلت قطار با تورم همخوانی ندارد همین می شود که برخی شرکت ها دچار زیان و بدهی می شوند.

صالحی افزود: از سال ۹۲ تا ۱۴۰۳ تعرفه بلیت قطار تقریبا صفر درصد بوده است. در سنوات مختلف ۱۰ درصد رشد تعرفه داشتیم اما سوال این است که آیا تورم ۱۰ درصد افزایش می یابد. تورم ۴۰ درصدی با این تعرفه ها و تعدیل قیمت ها همخوانی ندارد.

کد خبر: ۲۹۸٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha