۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۰
گردشگری روستایی؛ ظرفیتی پول ساز در ایلام
بازار گزارش می دهد؛

گردشگری روستایی؛ ظرفیتی پول ساز در ایلام

ایلام- گردشگری ظرفیتی عظیم و پول ساز در روستاهای ایلام است که نیازمند توجه مسئولان به خصوص در حوزه زیرساخت ها است.

بازار؛ گروه استان ها:گردشگری روستایی یکی از انواع گردشگری است که امروزه به عنوان راهکاری جدید در نظریه‏های توسعه برای توانمندسازی و ظرفیت‏سازی در مناطق روستایی به شمار می‌رود؛ در واقع این نوع از گردشگری نقش مهمی در متنوع سازی اقتصاد روستایی، توسعه فرهنگی اجتماعی، اشتغالزایی، پایداری جمعیت و دستیابی به توسعه پایدار روستایی برعهده دارد.

در این بین، استان ایلام نیز با برخورداری از گونه‌های مختلف روستاهای دارای سکنه با توجه به عوامل محیطی، اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی و طبیعتی چشم نواز قابلیت بالایی را در این زمینه برخوردار است.

به گفته کارشناسان ایلام به رغم کوچک بودن دارای آب و هوایی کاملا چهار فصل است چراکه این استان به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود که در شمال استان به دلیل رشته کوه‌های بلند و مناطق جنگلی بی شمار آب هوا بیشتر معتدل بوده و بر عکس در جنوب استان به دلیل بیایانی بودن آب و هوا گرم است و این موضوع یقینا از جذابیت بالایی برای گردشگران برخوردار می باشد.

همچنین روستاهای مختلف این استان این استان با داشتن مناظر طبیعی زیبا، آب و هوای معتدل و منابع آب معدنی فراوان، می توانند به یک مقصد محبوب برای گردشگران سلامت تبدیل شوند.

نقش گردشگری روستایی در اقتصاد کلان

شیرین باقری کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طبیعت بکر و زیبا و بعضاً منحصر به فرد روستاهای ایلام از پتانسیل بسیار بالایی برای ترویج گردشگری برخوردار است که علاوه بر تأثیر بر اقتصاد کلان کشور می تواند از طریق فروش صنایع دستی روستا و نیز مازاد محصولات روستائیان، در افزایش درآمد آنان نیز مؤثر باشد.

وی افزود: همچنین معرفی و شناسایی روستاهای هدف گردشگری در جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها، در ایجاد اشتغال، جذب گردشگر و معرفی نقاط بکر سطح استان موثر است.

باقری با تاکید بر اینکه امروزه گردشگری روستایی در استان ایلام از پیشرفت بالایی برخوردار می باشد؛تصریح کرد: گردشگری روستایی در استان ایلام در حال توسعه است و یقینا نیاز به توجه و رسیدگی بالایی دارد.

لزوم توسعه گردشگری روستایی در ایلام

این کارشناس ادامه داد: با توجه به اینکه روستاهای استان ایلام هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی هستد؛ باید پیش از اقدام برای توسعه زیرساخت های گردشگری، شرایط محیطی و طبیعی و داشته های روستا را به خوبی مورد مطالعه قرار گیرد تا بتوان شاهو رشد گردشگری روستایی در استان بود.

گردشگری روستایی؛ ظرفیتی پول ساز در ایلام

باقری اضافه کرد: جذب سرمایه گذار، توسعه زیر ساخت ها، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها ها و فضای مجازی جهت معرفی جاذبه های گردشگری استان از دیگر اقدامات لازم جهت توسعه گردشگری در استان به شمار می رود.

تسریع توسعه گردشگری روستایی در ایلام

فرزاد شریفی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان ایلام با توجه به پتانسیل های طبیعی و تاریخی در مناطق روستایی از مناظر زیبایی برخوردار است، بر همین اساس توجه به ظرفیت‌های موجود در روستاها و توسعه بوم گردی یکی از اهداف اداره کل میراث فرهنگی استان به شمار می آید.

توسعه اقامتگاه های بومگردی و بهبود زیرساخت ها نه تنها روستاهای هدف گردشگری بلکه گردشگری روستایی به طور چشمگیری در استان رو به رشد بوده است

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی ایلام در تلاش است تا روند توسعه گردشگری به ویژه در روستاها را در استان تسریع بخشد و بر روستاهای هدف گردشگری که دارای ارزش تاریخی هستند بر رونق گردشگری و ترویج و توسعه صنایع دستی در جهت افزایش اشتغال پایدار متمرکز شود.

۶ روستای هدف گردشگری در استان

شریفی تصریح کرد: تعداد ۶ روستای به عنوان روستاهای هدف گردشگری شامل روستاهای سرابکلان در سیروان، پشت قلعه در آبدانان، حیدرآباد در میشخاص، سنگ سفید و زنجیره علیا در چرداول و کلم در شهرستان بدره در استان ایلام وجود دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام در پایان بیان کرد: در سال‌های اخیر با اخذ اقداماتی از قبیل معرفی جاذبه های گردشگری استان از طریق رسانه، توسعه اقامتگاه های بومگردی و بهبود زیرساخت ها نه تنها روستاهای هدف گردشگری بلکه گردشگری روستایی به طور چشمگیری در استان رو به رشد بوده است.

گردشگری روستایی، یکی از مفاهیم و اشکال توسعه پایدار روستایی است که در آن از منابع موجود در مناطق روستایی استفاده میگردد و کماکان موجب توسعه روستاها، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها می شود که به همین سبب باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۹۸٬۱۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha