۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کشاورزی مازندران در مسیر دانش بنیانی| کارآفرینان بن بست شکنی کردند
بازار گزارش می دهد؛

کشاورزی مازندران در مسیر دانش بنیانی| کارآفرینان بن بست شکنی کردند

ساری- خروجی تلفیق دانش و کشاورزی در مازندران مثبت بود و محصولات تولیدی را کیلومترها از مرزهای استان فراتر برد.

بازار؛ گروه استان ها: روز به روز بر روند تولید محصولات دانش بنیان در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی در استان مازندران افزوده می شود و تلفیق دانش، پیامدهای اثربخشی را برای تولیدات این بخش ارمغان آورده است.

راهیابی محصولات کشاورزی مازندران به کشورهای مختلف و بازارهای خارجی، رد تولیدات دانش بنیان را بیش از پیش نشان می دهد و اکنون انواع محصولات استان مازندران با تلفیق و بکارگیری از ظرفیت متخصصان، گوی رقابت را از رقبای خارجی گرفته است.

شرکت اهورا صنعت شمال از جمله کارخانه هایی بوده که تا چندوقتی غیرفعال بود و با بهره گیری از ظرفیت دانش بنیان دوباره به عرصه تولید برگشت و سالیانی موسس و مدیر عامل این شرکت اظهار داشت: این واحد تولیدی به دلیلی راکد بوده که شرکت اهورا صنعت شمال در سال ۱۴۰۰ این مجموعه را تحویل گرفته و نسبت به احیاء این مجموعه اقدام نمود.

سالیانی در گفت و گو با خبرنگار بازار افزود: فرآیند بازسازی و تجهیز دستگاه‌های خط تولید از فروردین ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در نهایت تولید پس از ارائه محصول تولیدی به بازار کار تحقیقی شروع به تولید کرد که پس از طی چند مرحله و آزمودن محصولات متعدد و پس از ۱۸ ماه تلاش مجدانه مجوزهای لازم از دانشگاه علوم پزشکی مازندران و اداره کل استاندارد استان را دریافت کرد تا کیفیت محصول تولیدی در این کارخانه تضمین شود.

وی صادرات محصولات تولیدی در این کارخانه به کشورهای همسایه را از اهداف مهم تعیین شده‌ شرکت اهورا صنعت شمال دانست.

شرکت فرآورده‌های باقری با ظرفیت تولید سالیانه حدود ۱۰ هزار تن و با بهره‌گیری از ۲۰۰ پرسنل، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آبمیوه و فرآورده‌های وابسته در استان مازندران محسوب می‌شود

همچنین شرکت تولید آب میوه طبیعی و فرآورده های باقری از جمله کارخانه هایی است که با بهره گیری از ظرفیت دانش بنیان محصولاتش را روانه کشورهای گوناگون کرده است. علی باقری مدیر این مجموعه با بیان این که خرید محصولات باغی تولیدی استان را در اولویت خرید خود قرار داده ایم و از آن‌ها برای تولید آب میوه طبیعی و سایر فرآورده‌ها استفاده می کنیم، افزود: شرکت فرآورده‌های باقری با ظرفیت تولید سالیانه حدود ۱۰ هزار تن و با بهره‌گیری از ۲۰۰ پرسنل، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آبمیوه و فرآورده‌های وابسته در استان مازندران محسوب می‌شود.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: محصولات این شرکت به بیش از ۲۰ کشور آسیایی و اروپایی صادر می‌شود که نشان از کیفیت بالای محصولات و توانایی رقابت در بازارهای بین‌المللی دارد.

به اعتقاد کارشناسان، حمایت از زنجیره تولید محصولات کشاورزی به معنای حمایت از کشاورزان، تولیدکنندگان و صنایع تبدیلی است زیرا با خرید محصولات کشاورزی تولیدشده در استان توسط واحدهای تولیدی، از یک سو به کشاورزان انگیزه داده می‌شود تا به تولید بیشتر و باکیفیت‌تر بپردازند و از سوی دیگر، صنایع تبدیلی نیز با دسترسی به مواد اولیه مرغوب، می‌توانند محصولات با ارزش افزوده بالاتری تولید کنند.

کشاورزی مازندران در مسیر دانش بنیانی| کارآفرینان بن بست شکنی کردند

گروه تولیدی سدنا نیز از دیگر کارخانه های فعال در حوزه کشاورزی مازندران است که محصصلات را با حفظ حداکثری کیفیت و ارزش غذایی روانه بازارهای خارجی می کند. این کارخانه در زمینه تولید و بسته‌بندی سیب‌زمینی و ذرت IQF فعالیت می کند و با بهره‌گیری از تکنولوژی انجماد سریع جداگانه (IQF)، محصولات کشاورزی را با حفظ حداکثری کیفیت و ارزش غذایی، برای صادرات به کشورهای مختلف آماده می‌سازد.

انجماد سریع محصولات کشاورزی

حسین نگهدار معاون برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به بازدید از این کارخانه اظهار کرد: تکنولوژی IQF که در کارخانه سدنا مورد استفاده قرار می‌گیرد، با انجماد سریع محصولات در دمای بسیار پایین، از تشکیل بلورهای یخ درشت در بافت محصول جلوگیری می‌کند و در نتیجه کیفیت، طعم، رنگ و ارزش غذایی محصول به طور قابل توجهی حفظ می‌شود. این روش باعث می‌شود تا محصولات کشاورزی پس از انجماد، همانند محصول تازه، قابل استفاده باشند.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار افزود: کارخانه سدنا با ظرفیت تولید ماهانه ۶۰۰ تن، محصولات خود را به کشورهای عراق، آذربایجان، روسیه، قرقیزستان و قزاقستان صادر می‌کند. این امر نشان از کیفیت بالای محصولات تولیدی این کارخانه و توانایی رقابت در بازارهای بین‌المللی دارد.

کشاورزی مازندران در مسیر دانش بنیانی| کارآفرینان بن بست شکنی کردند

وی ادامه داد: این کارخانه با اشتغال‌زایی برای ۱۶۵ نفر، نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه و کاهش نرخ بیکاری ایفا می‌کند. همچنین، با صادرات محصولات کشاورزی، ارزآوری برای کشور ایجاد شده و به رشد اقتصادی استان کمک می‌ کند.

وی با تاکید بر اهمیت حمایت از تولیدکنندگان دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با استفاده از فناوری‌های نوین گفت: با حمایت از اینگونه واحدهای تولیدی، می‌توان به افزایش تولید، بهبود کیفیت محصولات، ایجاد اشتغال و توسعه صادرات غیرنفتی دست یافت.

ورود دانش بنیان ها به حوزه آبزی پروری

دانش بنیان ها به حوزه آبزی پروری و دریا و آب نیز ورود پیدا کرده است و در کارخانه تولید خوراک آبزیان با بهره گیری از دانش فنی، خوراک آبزیان باکیفیت و استاندارد تولید و روانه بازار مصرف می شود.

بابک مومنی رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به فعالیت کارخانه تولید خوراک آبزیان دانا دان کاسپین نفیس در استان بر اهمیت تولید خوراک آبزیان با کیفیت و استاندارد در استان تأکید کرد و اظهار داشت: صنعت آبزی‌پروری از اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد استان برخوردار است و تولید خوراک با کیفیت یکی از ارکان اصلی توسعه این صنعت محسوب می‌شود.

وی در گفت و گو با خبرنگار بازارتاکید کرد: توسعه اقتصاد کشاورزی استان مازندران با حمایت از صنایع تبدیلی کشاورزی محقق می شود.

در استان مازندران بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان فعالیت می کند و سهم بخش کشاورزی از این تعداد اندک است ولی طی دوسال اخیر فرایندد ثبت شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی استان جهش گرفته است.

کد خبر: ۲۹۸٬۰۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha