۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
«سمنان» استان همیشه تشنه و غفلت از «پساب»| صنایع آب می‌خواهند
بازار گزارش می‌دهد؛

«سمنان» استان همیشه تشنه و غفلت از «پساب»| صنایع آب می‌خواهند

سمنان- استان سمنان یکی از پر مشکل‌ترین استان‌های کشور به لحاظ تامین آب است، در حالی که استفاده از پساب آنچنان که باید و شاید در دستور کار مسوولان قرار نگرفته است.

بازار، گروه استان‌ها: استان سمنان در زمره کم بارش ترین و پرتنش ترین استان های کشورمان به لحاظ تامین آب است بخش بزرگی از آب این استان صرف کشاورزی کم بهره و پرهزینه می شود و سهم صنعت نسبت به میانگین کشوری، سهم پایین تری است در نتیجه صنایع استان با مشکل کم آبی روبرو هستند.

تا سال ۱۴۰۰ سهم صنعت استان سمنان از آب چهار درصد، سهم شرب شش و سهم کشاورزی ۹۰ درصد بود حالا اما سهم کشاورزی دو الی سه درصدی کمتر شده اما مشکل اینجا است که جمعیت هم بیشتر شده و در نتیجه این کاهش به سود صنایع چندان نبوده است.

صنایع همواره با مشکل روبرو هستند

همچنان صنایع با مشکل کم آبی در استان سمنان روبرو است هر چند طرح هایی در راستای بازچرخوانی و تامین آب صنایع انجام شده اما همچنان نیازهای بزرگی از صنایع و معادن استان هستند که با پساب می تواند حل شود اما این امر مورد غفلت قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان: برای تأمین آب مورد نیاز صنایع اقدامات سازنده‌ای در دولت سیزدهم انجام شده است

بخش بزرگی از پساب استان سمنان در صورت تامین و تولید، می تواند صرف صنایع و معادن شود اما تصفیه خانه های سمنان، شاهرود و دامغان همچنان در زمره طرح هایی هستند که کاملاً راه اندازی نشده است از طرف دیگر تاخیر بسیار زیاد در تصفیه خانه پساب سمنان و بدعهدی برخی متولیان و سیاست های نادرست دولتی ها و خدماتی ها سبب شد تا بسیار دیر در استان سمنان به فکر پساب باشیم.

در این گزارش و با روی کار آمدن دولت جدید به بررسی وضعیت آب صنایع و معادن استان سمنان می پردازیم و تلاش داریم که اولاً ببینیم چه اقداماتی برای تامین آب مورد نیاز صنایع استان انجام شده و در ادامه چه اقداماتی دولت چهاردهم باید در این زمینه صورت دهد.

«سمنان» استان همیشه تشنه و غفلت از «پساب»| صنایع آب می‌خواهند

تامین آب مورد نیاز صنایع

طبق آخرین آمارها و اقدامات مدیر شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان با بیان اینکه برای تأمین آب مورد نیاز صنایع اقدامات سازنده‌ای در دولت سیزدهم انجام شده است، گفت: برای اولین بار قراردادهای انتقال پساب شهری به شهرک‌های صنعتی استان سمنان به‌منظور استفاده برای صنعت و فضای سبز در شهرک‌ها منعقد شد.

محمد رضا باقری همچنین از تلاش برای تامین آب برای صنایع استان خبر داد و ابراز کرد: با اجرای قراردادهای منعقد شده، ظرفیت آبی شهرک‌های صنعتی استان سمنان ۲ برابر خواهد شد و پیش بینی این است صنایع در ۵ الی ۱۰ سال آینده با مشکل آب مواجه نخواهند شد.

وی با بیان اینکه شرکت‌شهرک‌های صنعتی استان سمنان اجازه استقرار هیچ طرح صنعتی بدون اخذ مجوز زیست محیطی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نخواهد داد، افزود: قراداد خط انتقال پساب شهری به شهرک صنعتی شاهرود نیز منعقد شده و ا اجرای این پروژه ۵۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت ۴۴ لیتر بر ثانیه موجود شهرک صنعتی شاهرود اضافه می‌شود.

طرح نیمه تمام

مشکل اما اینجا است که تصفیه خانه سمنان نتوانسته آنطور که باید و شاید پیش برود یک فعال بخش صنعت که از ابتدا ماجرای پساب را در استان دنبال کرده در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب و انتقال پساب شهری سمنان به شهرک صنعتی یکی از مهترین طرح هایی است که یک دهه قبل مطرح اما متاسفانه آنطور که باید و شاید در خصوص آن اقدام نشد.

محسن مهدوی نیا ادامه داد: این طرح ابتدا در کنسرسیومی توسط هندی ها صورت گرفت اما انجام نشد سال ها نیمه کاره رها شده بود تا شهرداری سمنان آن را به دست گرفت اما بازهم نتوانستیم شاهد تکمیل آن باشیم و در اواخر اقدامات خوبی برای این تصفیه خانه صورت گرفته است اما سال های درخشان و طلایی را برای تامین پساب و جلوگیری از هدر رفت آب ارزشمند در سمنان که می توانست سهم خوبی برای صنایع باشد، هدر رفت.

وی با بیان اینکه بهره‌مندی واحدهای مستقر در شهرک صنعتی سمنان از آب استحصالی از محل پساب شهری سمنان نیاز سنجی شده و شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان هم اشاره کرده که می تواند کمک های لازم را صورت دهد، گفت: در صورتی که ۱۰۰ درصد تولید پساب تصفیه خانه سمنان راه اندازی شود مشکل آب صنایع استان سمنان حل خواهد شد.

این کارشناس همچنین گفت: دولت چهاردهم باید کم کاری های گذشته را جبران کند و اگر صدها میلیارد تومان هم نیاز باشد که برای پساب در شهرستان های شاهرود و دامغان و سمنان و گرمسار صورت گیرد باید این کار شود زیرا این استان با مشکل جدی آب روبرو است و آب گران بها را نمی توان به پای صنعت و کشاورزی ریخت.

«سمنان» استان همیشه تشنه و غفلت از «پساب»| صنایع آب می‌خواهند

دولت دنبال کار را بگیرد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل امروز استان سمنان باز چرخانی آب است، گفت: مهمترین موضوع استان امروز آب است و تا زمانی که نتوانیم سهم صنعت و معادن و جتی بخشی از کشاورزی را از پساب تامین کنیم نمی توانیم ادعا کنیم که اقدامات سازنده ای را در زمینه کاهش آثار تنش آبی در استان صورت داده ایم.

محسن کاظمی با بیان اینکه پساب چهار دهه است که در کشورهای دیگر اجرایی شده و ما هنوز آن را فناوری جدیدی می دانیم، ابراز کرد: بالغ بر ده سال از عمر اجرای پروژه فاضلاب سمنان می گذرد و ما هنوز شاهد هستیم که کش و قوس های فراوانی به زعم مدیران صنعتی استان سمنان در این طرح وجود دارد لذا دولت چهاردهم در نخستین گام ها تکلیف تصفیه خانه های پساب در استان سمنان را روشن کند.

یک کارشناس اقتصادی: اگر پساب سمنان، پل روگذری بود که مردم هر روز از جلوی آن رد می شدند و آن را می دیدند تا کنون پنج بار افتتاح شده بود

وی با بیان اینکه اگر توان اداره و راه اندازی این طرح ها را نداریم از روس ها و چینی ها و هندی ها و ... کمک بگیریم و در کنسرسیوم های بین المللی از کشورهای همسایه کمک بخواهیم زیرا این طرح ها بسیار اهمیت دارند و می توانند بخشی از تنش آبی در استان را کاهش دهند، افزود: پساب در زمره اولویت های اصلی دولت جدید در استان سمنان باشد.

مدیران قبلی دنبال دردسر نبودند

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برخی اقدامات هستند که در بلند مدت نتیجه می دهد و نتایج آن هم در دید مردم به صورت مستقیم نیست، گفت: اگر پساب سمنان، پل روگذری بود که مردم هر روز از جلوی آن رد می شدند و آن را می دیدند تا کنون پنج بار افتتاح شده بود زیرا مدیران قبلی دنبال دردسر نبودند و در این یک دهه تلاش کرده اند که روی یک خط بی خطر و کم ریسک راه بروند.

کاظمی با بیان اینکه طبق اعلام مسئولان شهرک های صنعتی همین حالا تصفیه خانه سمنان توان تولید ۲۴۰ لیتر بر ثانیه پساب مورد نیاز صنایع را دارد و این کمک خوبی است، افزود: گیر و گرفت انجام کامل این طرح و تامین آب مورد نیاز صنایع گویا در تهران است که دولت می بایست آن را برطرف کند.

وی افزود: همچنین ما در شاهرود هم بیش از ۴۰ لیتر بر ثانیه شاهد خروجی پساب نیستیم که در برابر کمبود ۳۰۰ لیتر بر ثانیه ای این شهرستان بسیار ناچیز است در نتیجه تا کنون توجه خوبی به تصفیه خانه های استان نشده است از طرف دیگر ۱۲۵ لیتر بر ثانیه از حبله رود به شهرک صنعتی گرمسار اختصاص خواهد یافت که آن هم دچار مشکلات مدیریتی است و باید از بالادست پیگیری شود لذا اینها همه از اولویت های مهمی هستند که دولت چهاردهم باید در استان سمنان آن را مد نظر خودش قرار دهد.

کد خبر: ۲۹۸٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha