۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
بازار ارز در مقابل تحولات سیاسی واکسینه است|  بازگشت آرامش به بازارها با تشکیل کابینه جدید دولت
«بازار» گزارش می دهد

بازار ارز در مقابل تحولات سیاسی واکسینه است| بازگشت آرامش به بازارها با تشکیل کابینه جدید دولت

با آنکه خیلی ها فکر می کردند بازار ارز در پی حمله ترویستی اخیر به محل اقامت شهید هنیه متلاطم و نرخها جهشی می شوند اما این اتفاق رخ نداد چرا که مردم رخدادها پیشین چنین اتفاقاتی را تجربه کرده اند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: هر چند این روزها در پی شهادت اسماعیل هنیه، منطقه خاورمیانه وارد مرحله ای جدیدی از تنش و التهاب سیاسی شده است و از طرفی چنین رخداد ناگواری تاثیر خود را بر روی بازرهای اقتصادی چون افزایش نرخ انس جهانی طلا، رشد قیمت نفت و تغییر قیمت ها در بازار ارز به جای گذاشته است اما آنگونه که دیده می شود دیگر چون گذشته شاهد تلاطم خاصی بر بازار ارز نیستیم و نرخ این کالای مهم اقتصادی با وجود رشد هیجانی قیمت در روزهای ابتدای حمله تروریستی به محل اقامت رئیس فقید دفتر سیاسی حماس ولی دوام چندانی نداشت، به طوریکه نرخ ها پس از افزایش غیر واقعی هم اکنون در حال عقب گرد به مسیر قبلی هستند.

اینکه چرا بازار ارز با حمله تروریستی اخیر در تهران به هم نریخت و همچون سالهای پیشین مردم برای تبدیل پول و سرمایه های خود به ارز یا طلا به این بازارها هجوم نیاوردند، ناشی از آن است که مردم علاوه بر آگاهی و تجربه از موقتی بودن رشد قیمت ها در چنین شرایطی همچنین بالارفتن هیجانی نرخ ها، به درستی می دانند که بازارساز با مدیریتی که دارد نمی گذارد چنین اتفاقی در بازار رخ دهد. از طرفی نیز چون بانک مرکزی نیاز متقاضیان ارز را در بازارهای رسمی به خوبی تامین می کند، بنابراین تقاضای کاذب آنچنانی در بازار ایجاد نمی شود.

مردم دیگر چون گذشته با التهاب بازار ارز فریب رانت خواران سودجوی فرصت طلب را نمی خورد به طوری که اکنون بازار ارز به دلیل نبود تقاضای واقعی از خریدار خالی شده است و دلالان نیز چون به درستی می دانند که مردم نسبت به مدیریت بازار آگاهند خیلی فعالیتی در این بازار ندارند

سرمایه هایی که دیگر به ارز تبدیل نمی شود

تجربه ای که البته طی سالهای گذشته که با ایجاد هر رخداد یا اتفاقات سیاسی و بین المللی بازار ارز و طلا به شکل عجیبی جولانگاه دلالان سودجو و مردمی که از ترس افزایش قیمت ارز و بی ارزش شدن منابع مالی و سرمایه هایشان همچنین بیم از رشد تورم و گرانی ارز در سطح وسیعی به این بازار رجوع کرده و میدان را برای سودآوری دلالان سودجو خالی می کردند، اما چون برخی از این اتفاقات زمینه اقتصادی نداشت، پس از گذشت چند روز با اجرای سیاست های ارزی و اتخاذ تصمیمات مدیران بانک مرکزی التهاب بازار فروکش می کرد و نرخ ها اغلب به روال قبل باز می گشتند.

این مسئله باعث شده است که دیگر مردم چون گذشته در چنین شرایطی فریب رانت خواران سودجوی فرصت طلب را نخورد به طوری که اکنون بازار ارز به دلیل نبود تقاضای واقعی از خریدار خالی شده است و دلالان نیز چون به درستی می دانند که مردم نسبت به مدیریت بازار آگاهند خیلی فعالیتی در این بازار ندارند. در این میان اما برخی سایت ها و کانالهای در فضای مجازی بی منطق نرخ ارز را بالا برده و اقدام به قیمت های غیرواقعی در فضای مجازی چون نرخ فردایی ارز می کنند. اقدامی که دیگر چون گذشته جواب نمی دهد.

تحولات بازار ارز طی چند روز گذشته تحت تاثیر مسائل خارجی بوده است و موضوعات اقتصادی بر روی افزایش قیمتی که رخ داد هیچ تاثیر نداشته است، اینکه قیمت دلار یکی دو هزار تومان افزایش یافت و خیلی جهش نداشت به دلیل آن است که متغیرهای اقتصادی نقشی در آن ندارند

افزایش قیمت ارزی که منطق اقتصادی ندارد

مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با «بازار» درباره وضعیت این روزهای بازار ارز پس از شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس، اظهارداشت: هر چند بازار ارز با کوچکترین اقدام و یا تصمیم گیری سیاسی دچار تغییر قیمت می شود و برخی برای حفظ ارزش سرمایه های خود معمولا به بازار ارز می آیند اما چون این حادثه تروریستی مسئله سیاسی در پی تنش های منطقه ای رخ داد بنابراین مردم با آگاهی می دانند که افزایش نرخ ها در روز اول این حادثه موقتی و گذار است به همین دلیل خیلی خود را درگیر تبدیل کردن سرمایه های خود به ارز نمی کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تحولات بازار ارز طی چند روز گذشته تحت تاثیر مسائل خارجی و تنش های بین المللی بوده است و موضوعات اقتصادی و سیاست های پولی بانک مرکزی بر روی افزایش قیمتی که رخ داد هیچ تاثیر نداشته است، اضافه کرد: اینکه قیمت دلار پس از حمله تروریستی اخیر به ساختمان محل اقامت شهید اسماعیل هنیه یکی دو هزار تومان افزایش یافت و جهشی نبود به همین دلیل است که متغیرهای اقتصادی نقشی در آن ندارند.

هرچند قیمت ها در بازار ارز خیلی با نوسان همراه نیست اما دلالان سود جو در صدد هستند تا از موقعیت کنونی سوء استفاده کنند و نرخ ها را به نفع خود در فضای مجازی بخصوص کانالهای تلگرامی افزایشی نشان دهند که این رویکرد نیز با توجه به بی اهمیتی مخاطبان به نرخ های غیر واقعی ره را به جایی نخواهند برد

بازگشت آرامش به بازار با تشکیل کابینه جدید دولت

وی اضافه کرد: همیشه رخدادهای سیاسی بازارها را دچار چالش می کند چالشی که اگر چه هنوز ایران واکنش و پاسخی جدی به گستاخی رژیم صهیونیستی نداده و در نظر دارد که پاسخ کوبنده ای بدهد ولی بازار آنگونه که فکر می شد دچار تنش نشده است این به آن معنی است که مردم دیگر چون گذشته فریب خرید ارز را برای حفظ سرمایه های خود نمی خورند. و به درستی می دانند که هرگونه افزایش قیمتی غیر واقعی و از سرهیجان است و دوام آنچنانی ندارد زیرا در گذشته پس از حمله حماس به رژیم صهیونیستی همچنین حمله موشکی ایران به رژیم جعلی اسرائیل قیمت ها در بازار با نوسان شدید همراه شد ولی پس از چند روز و با برقراری آرامش نرخ ها به تدریج کاهشی شدند.

این اقتصاددان اضافه کرد: هرچند قیمت ها در بازار ارز خیلی با نوسان همراه نیست اما دلالان سود جو در صدد هستند تا از موقعیت کنونی سوء استفاده کنند و نرخ ها را به نفع خود در فضای مجازی بخصوص کانالهای تلگرامی افزایشی نشان دهند که این رویکرد نیز با توجه به بی اهمیتی مخاطبان به نرخ های غیر واقعی ره را به جایی نخواهند برد.

از طرفی نیز شرایط کشور اکنون با استقرار رئیس جمهور جدید تا حدی به تعادل رسیده است و پس از تشکیل کابینه جدید دولت و معرفی وزرا بی تردید بازار ارز و سایر بازارهای اقتصادی به آرامش خواهد رسید. البته در شرایط اخیر بازارها و وجود نوسانات، دستگاه های نظارتی باید تمام توان خود را برای مقابله با سودگران و دلالان به کار گیرند تا قیمت ها بی منطق و غیر واقعی به نفع عده ای سودجو افزایبش نیابد.
بنا به این گزارش، قیمت دلار قبل از حمله تروریستی به محل اقامت شهید اسماعیل هنیه در کانال ۵۹ هزار تومان قرار داشت اما اکنون نرخ این کالا بیش از ۲ هزار تومان هیجانی افزایش یافته است. افزایش قیمتی که به گفته کارشناسان اگر چه غیر واقعی رشد کرده است ولی دوامی ندارد.

کد خبر: ۲۹۸٬۰۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha