۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
موافقت چینی ها برای سرمایه گذاری در 2 طرح پتروشیمی| سرمایه های سرگردان جذب طرح های پتروشیمی می شود
۲ شرط صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری های جدید

موافقت چینی ها برای سرمایه گذاری در 2 طرح پتروشیمی| سرمایه های سرگردان جذب طرح های پتروشیمی می شود

عباس زاده مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: خط اعتباری چین برخی از طرح های پتروشیمی شده و قرار شده که در قالب بسته های سرمایه گذاری تامین سرمایه 2 طرح توسط آنها صورت گیرد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: صنعت پتروشیمی به ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در سال نیاز دارد. این حجم از نیاز به سرمایه گذاری در شرایطی است که به دلیل شرایط تحریمی امکان جذب سرمایه گذار خارجی وجود ندارد و از طرفی به دلیل چالش های موجود در تامین خوراک نیز سرمایه گذاران داخلی کمتری حاضر به ورود این حوزه هستند. در این میان توافق های وزارت نفت برای جذب سرمایه با چینی ها و روس ها هم چندان به نتیجه نرسیده است. این در حالی است که جواد اوجی وزیر نفت، در بهمن سال ۱۴۰۰ گفته بود که سرمایه‌ گذاران چینی در قالب توافق ۲۵ ساله بین دو کشور حدود ۱۵ تا ۲۰‌میلیارد دلار در میادین نفت و گاز ایران سرمایه‌ گذاری خواهند کرد. حالا ۲.۵سال از آن روز گذشته و حتی یک ریال هم سرمایه گذاری توسط چشم بادامی ها در این صنعت صورت نگرفته است. حالا حسن عباس زاده مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به بازار می گوید که چینی های آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در دو پروژه پتروشیمی اعلام کرده اند.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان از شرط و شروط صندوق توسعه ملی برای ورود به طرح های پتروشیمی سخن گفته و ادامه می دهد: قرار است که طرح های پتروشیمی که مسدودی ارزی داشته اند را مورد بازنگری قرار دهیم. متن کامل گفتگوی بازار با حسن عباس زاده مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در باره نحوه تامین منابع مالی مورد نیاز این طرح ها در ادامه می خوانید:

*پروژه های متعددی طی دولت سیزدهم در صنعت پتروشیمی تعریف شده است. با توجه به مشکلات موجود در زمینه جذب سرمایه داخلی و خارجی، تامین مالی این پروژه ها قرار است چگونه تامین شود؟

بخشی از تامین مالی پروژه ها در وضعیت فعلی بر عهده سهامداران بوده و به وسیله آورده های سهامداران و هلدینگ های بزرگ انجام می شود.

تامین مالی از طریق صندوق توسعه ملی یکی دیگر از روش های تامین آب است. البته باید اشاره کنم که برخی از طرح های اولویت دار خود پیشتر به صندوق توسعه ملی معرفی کردیم.

جدای از این خط اعتباری چین برخی از طرح های پتروشیمی را مصوب کرده و قبول کردند که در قالب بسته های سرمایه گذاری تامین سرمایه توسط آنها صورت گیرد.

علاوه بر این در تلاش هستیم که از طریق ایجاد یک صندوقی سرمایه های سرگردان داخلی را جمع کرده و در طرح های پتروشیمی آنها را هزینه کنیم.

در تلاش هستیم که از طریق ایجاد یک صندوقی سرمایه های سرگردان داخلی را جمع کرده و در طرح های پتروشیمی آنها را هزینه کنیم.این صندوق قرار است که با همکاری یکی از بانک های معتبر ایجاد شود و شرکت صنایع ملی هم در آن سهم خواهد داشت. مقدمات این کار فراهم شده و در هیات مدیره راجع به آن بحث شده است. امیدوارم در ماه های آتی از آن رونمایی شود

*نحوه کارکرد این صندوق چگونه خواهد بود؟ آیا توسط خود شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایجاد خواهد شد؟

این صندوق قرار است که با همکاری یکی از بانک های معتبر ایجاد شود. البته بانک هم باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد و شرکت صنایع ملی هم در آن سهم خواهد داشت. مقدمات این کار فراهم شده و در هیات مدیره راجع به آن بحث شده است. امیدوارم در ماه های آتی از آن رونمایی شود.

*چینی ها در چه تعداد طرح قرار است که سرمایه گذاری کنند؟

دو تا از طرح های ما در وزارت نفت مصوب شده و شورای اقتصاد نیز آنها را در لیست سرمایه گذاری ها قرار داده است. البته در مرحله های بعدی تعداد بیشتری از طرح ها را برای سرمایه گذاری به چینی معرفی خواهد شد.

*آیا چینی ها هم موافقت خود را برای ورود به طرح های پتروشیمی را اعلام کرده اند؟

این طرح ها مورد تایید طرف چینی هم بوده است.

از سال های قبل تعدادی از پروژه های ما به تایید صندوق توسعه ملی رسیده بود. برخی از آنها اجرا نشده اما مسدودی ارزی داشته اند. به همین دلیل جلسه هایی را با مسئولین صندوق توسعه ملی برگزار کرده و درحال بررسی و بازنگری این طرح ها هستیم. صندوق توسعه اصرار دارد که در طرح هایی سرمایه گذاری کند که حتما اجرایی شده و بازدهی لازم را داشته باشد

*تامین مالی چه تعداد طرح قرار است که توسط صندوق توسعه ملی صورت گیرد؟

از سال های قبل تعدادی از پروژه های ما به تایید صندوق توسعه ملی رسیده بود. برخی از آنها اجرا نشده اما مسدودی ارزی داشته اند. به همین دلیل جلسه هایی را با مسئولین صندوق توسعه ملی برگزار کرده و درحال بررسی و بازنگری این طرح ها هستیم. صندوق توسعه اصرار دارد که در طرح هایی سرمایه گذاری کند که حتما اجرایی شده و بازدهی لازم را داشته باشد.

کد خبر: ۲۹۸٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha