۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷
ادامه تنش در خاورمیانه؛ روی چه بازارهایی سرمایه گذاری کنیم؟| کدام دارایی ها ریسک زیادی دارند؟
تحلیل بازار سرمایه؛

ادامه تنش در خاورمیانه؛ روی چه بازارهایی سرمایه گذاری کنیم؟| کدام دارایی ها ریسک زیادی دارند؟

با افزایش تنش در خاورمیانه و همچنین احتمال شکل گیری دور تازه ای از رکود اقتصادی در غرب، بسیاری از بازارها همچون بازار طلا و ارزهای دیجیتال دستخوش تغییرات بزرگی شده اند که باید به آنها توجه کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: با تشدید تنش جدی در خاورمیانه در پی ترور اسماعیل هنیه، از رهبران جنبش حماس در تهران و قول قاطعانه ایران برای انجام حملات تلافی جویانه، اوضاع بازارهای مالی بار دیگر در پیچیدگی فرو رفته است. از سوی دیگر، آخرین داده های مربوط به بخش مشاغل آمریکا نیز به وضوح نشانگر خطر افتادن مجدد این کشور در دام خطر رکود اقتصادی است که همین امر نیز ریسک سرمایه گذاری را تا حد زیادی افزایش داده است.

بر اساس آخرین داده های مربوط به بخش مشاغل ماه گذشته آمریکا، دولت این کشور تنها موفق به ایجاد ۱۱۴ هزار شغل شده و این در حالیست که هدفگذاری دولت برای تعداد شغل های تولیدی روی عدد ۱۷۵ هزار شغل قرار داشته است. از سوی دیگر، بر اساس نیازسنجی های جمعیتی آمریکا، تعداد مشاغل تولیدی در این کشور باید حدود ۲۰۰ هزار شغل در ماه باشد.

خطر شکل گیری موج جدیدی از تورم در غرب

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، خط شکل گیری موج تازه ای از تورم در غرب، از عوامل مهم تهدید کننده اقتصاد جهانی است. در حال حاضر و بروز بحران جدید در خاورمیانه، دو موضوع مهم در اقتصاد غرب تحت تاثیرات منفی قرار گرفته که مورد نخست آن به بازار انرژی و قیمت نفت بازگشته و مورد دیگر را باید در موضوع هزینه حمل وترانزیت کالا از شرق به غرب و بالعکس جستجو کرد.

جو سنگین و محیط پر خطر، در نهایت منجر به کاهش حجم ترافیک دریایی در مسیر دریای سرخ و ترانزیت میان شرق و غرب شده که به احتمال زیاد، طی روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.

در خصوص بازار انرژی باید گفت که در حال حاضر، شوک به وجود آمده بر اثر ترور اسماعیل هنیه به بازار نفت تا حدی برطرف شده و صبح روز شنبه، قیمت هر بشکه نفت برنت به حدود ۷۷ دلار ریزش داشته و نفت وست تگزاس نیز در کانال ۷۵ دلاری قرار دارد. اما نگاهی به جدول قیمت ها نشانگر افزایش قیمت سبد نفتی اوپک بر خلاف نفت بازارهای دیگر است. هر بشکه نفت اوپک در حال حاضر در محدوده ۸۱ دلار به سر برده که اختلاف قیمت فاحشی با نفت دیگر بازارها دارد.

در خصوص موضوع ترانزیت نیز باید گفت که حضور سنگین ناوهای جنگی آمریکا در شرق دریای مدیترانه، پایگاه پنجم نیروی دریایی این کشور در بحرین و ورود جنگنده های جدید آمریکایی به پایگاه هوایی خود در قطر در کنار آماده شدن نیروهای حوثی یمن برای مشارکت احتمالی در عملیات تلافی جویانه نظامی ایران علیه اسرائیل، جو امنیتی سنگینی در منطقه ایجاد نموده است. همین جو سنگین و محیط پر خطر، در نهایت منجر به کاهش حجم ترافیک دریایی در مسیر دریای سرخ و ترانزیت میان شرق و غرب شده که به احتمال زیاد، طی روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.

موضوع افزایش قیمت و تورم در قیمت انرژی دقیقا با موضوع ترانزیت نفت و دیگر کالاهای اساسی میان شرق و غرب در ارتباط بوده و تردد پر خطر نفتکش ها در مسیر دریای سرخ همچنان بزرگترین عامل تهدید کننده اقتصاد غرب محسوب می شود.

به عنوان مثال، بر اساس آمار اعلامی دو هفته پیش از سوی شرکت «زنتا» هزینه حمل هر کانتینر ۴۰ فوت در مسیر دریای سرخ از ۳۲۲۳ دلار در ماه آوریل به ۸۴۶۱ دلار افزایش یافته که این افزایش هزینه حمل آن هم به بیش از دو برابر، منجر به افزایش شدید قیمت کالاهای وارداتی از شرق و در نتیجه، تورم شدید در قیمت مصرف کننده در بازار اروپا شده است. از سوی دیگر، کالاهای اروپایی نیز به دلیل همین افزایش شدید قیمت تمام شده، توان رقابت با کالاهای چینی در آسیا را تا حد زیادی از دست داده اند.

در حقیقت، موضوع افزایش قیمت و تورم در قیمت انرژی دقیقا با موضوع ترانزیت نفت و دیگر کالاهای اساسی میان شرق و غرب در ارتباط بوده و تردد پر خطر نفتکش ها در مسیر دریای سرخ همچنان بزرگترین عامل تهدید کننده اقتصاد غرب محسوب می شود.

روی چه دارایی هایی سرمایه گذاری کنیم؟

وخامت وضعیت امنیتی در خاورمیانه و قرار گرفتن آمریکا در ورطه سقوط مجدد به دامان رکود اقتصادی، نهایتا منجر به ریزش سنگین برخی از بازارهای جهانی شده است. طی ۴۸ ساعت گذشته، بسیاری از بازارهای پر ریسک مانند بورس های آمریکا، ارزهای دیجیتال و حتی بازار فلزات نیز به دلیل انتشار همزمان آمار بخش مشاغل این کشور و افزایش تنش در خاورمیانه شاهد ریزش بعضا سنگین بوده اند.

توصیه اکید فعالان بازار این است که حتی المقدور در چنین شرایطی، سرمایه گذاران به سمت بازارهای کم ریسک حرکت کرده و از هرگونه ورود به بازارهای پر ریسک چون ارزهای دیجیتال به شدت خودداری نمایند.

اساسا در زمان بروز هرگونه بحران در محیط ژئوپولیتیک و ژئواکونومیک جهانی، دارایی های ریسک پذیر بیشترین میزان ضرر را متحمل خواهند شد. چراکه بی ثباتی در اقتصاد جهانی منجر به حرکت طبیعی سرمایه گذاران به سمت دارایی های کم ریسک همچون طلا و نقره شده و بر عکس، آنها را از بازار سهام، ارزهای دیجیتال و فلزات اساسی دور خواهد کرد. همین کاهش استقبال و تقاضا برای دارایی های ریسک پذیر نهایتا منجر به ریزش ارزش دارایی های پر ریسک در بازارهای جهانی خواهد شد.

اما برعکس، همانطور که در گزارش های پیشین خبرگزاری تحلیل بازار نیز اشاره شد، دارایی هایی چون طلا و نقره با رشد قیمت چشمگیری طی روزهای آخر هفته گذشته مواجه شده اند. توصیه اکید فعالان بازار این است که حتی المقدور در چنین شرایطی، سرمایه گذاران به سمت بازارهای کم ریسک حرکت کرده و از هرگونه ورود به بازارهای پر ریسک چون ارزهای دیجیتال به شدت خودداری نمایند. البته روی سخن ما با سرمایه گذارانی است که قصد هولد کردن دارایی های مورد سرمایه گذاری خود برای میان مدت یا بلند مدت را داشته و از طریق معاملات اسپات کسب درآمد نمی کنند.

مراقب نوسان قیمت ارز در ایران باشید

اما در خصوص طلا نیز باید گفت که یک باگ بزرگ در بازار طلای داخل ایران وجود داشته که آن، قیمت دلار است. در حال حاضر، قیمت دلار پس از چند هفته بار دیگر به کانال ۶۲ هزار تومان نفوذ کرده و حباب ناشی از قیمت دلار به شدت ناشی از حواشی تحمیل شده بر بازار به دلیل تنش جدید خاورمیانه است. از آنجاکه قیمت طلا بر اساس انس جهانی آن با احتساب قیمت دلار محاسبه می شود، بدیهی است که قیمت طلا طی روزهای گذشته با افزایش چشمگیر روبرو باشد.

لذا، اگرچه پیشنهاد می شود دارایی های خود را به صورت طلا به عنوان ابزاری نسبتا امن و کم ریسک نگه داشته و از وارد کردن سرمایه سنگین به بازارهای پر ریسک خودداری نمایید. اما توجه داشته باشید که در شرایط فعلی بازار یا اقدام به خرید نکنید یا در صورت اقدام، به صورت پله ای و با احتساب برآیند هر دو تحلیل تکنیکال و فاندامنتال وارد بازار شوید تا بیش از حد در معرض خطر حباب قیمت دلار در بازار ارز قرار نگیرید.

کد خبر: ۲۹۷٬۹۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha