۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳
تبعیض بین استان ها و پایتخت| تولید کننده گلستانی نمی تواند بیش از ۱۰ میلیارد تسهیلات بگیرد
رئیس اتاق بازرگانی گرگان انتقاد کرد؛

تبعیض بین استان ها و پایتخت| تولید کننده گلستانی نمی تواند بیش از ۱۰ میلیارد تسهیلات بگیرد

گرگان- رییس اتاق بازرگانی گرگان گفت: یک تولیدکننده گلستانی نمی‌تواند تسهیلات بالای ۱۰ میلیارد تومانی بگیرید اما همان تولیدکننده در تهران می‌تواند با ایجاد یک حساب شخصی ۱۰۰ میلیارد تسهیلات بگیرد.

به گزارش خبرنگار بازار، امیر یوسفی ظهر پنجشنبه در نشست خبری اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی گرگان با رسانه ها اظهار کرد: شرایط فعلی تولیدکنندگان با توجه به بیان رهبری در ابتدای سال با عنوان جهش تولید و مشارکت مردم مساعد نیست.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان افزود: درحال حاضر با هر مشکلی در هر مکانی مواجه شویم اولین ظن وارد شده به سمت تولیدکنندگان است.

وی بیان کرد: بیشتر فعالیت اقتصادی استان گلستان در بخش کشاورزی است اما قطعی برق در این صنعت تا پنج ساعت در طول روز ادامه دارد.

وی افزود: یکی دیگر از موانع تولیدکنندگان در زمینه ناترازی های منابع بانکی است به این صورت که یک تولیدکننده در استان گلستان نمی‌تواند تسهیلات بالای ۱۰ میلیارد تومانی بگیرید اما همان تولیدکننده در تهران می‌تواند با ایجاد یک حساب شخصی ۱۰۰ میلیارد تسهیلات دریافت کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان اظهار کرد: با وجود چنین معضلی فضایی ایجاد می‌شود که تولیدکننده را با دست های خود به خارج از استان سوق می‌دهیم.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان کشور مشکلات متعددی دارند، بیان کرد: با ادامه دار بودن این ناترازی در کشور نمی‌توان انتظار داشت در استان هایی مثل استان گلستان جهش تولید رخ دهد.


دولت توان مدیریت بر دو قمیت خرید گندم را ندارد

یوسفی در خصوص کیفیت گندم استان گلستان تشریح کرد: گندم با کیفیت با مقدار پروتئین بالا در استان گلستان تولید می‌شود، مقدار حجم تولید گندم استان در رتبه دوم کشور قرار دارد اما با این تفاسیر قمیت خرید تضمینی گندم در گلستان با استانی که دارای گندم با کیفیت معمولی است هیچ فرقی ندارد.

رییس اتاق بازرگانی افزود: در این رابطه جلسات متعددی با وزیر جهاد کشاورزی و مدیران کشوری برگذار شد، در جلسات به این موضوع اشاره می شد که به عنوان مثال قمیت برنج طارم و فجر به دلیل نوع کیفیت باهم متفاوت هستند، چرا باید قمیت گندم با کیفیت های مختلف یکسان باشد؟

وی با بیان اینکه قمیت خرید تضمینی گندم استان گلستان باید با استان های دیگر متفاوت باشد، یادآور شد: طی تمامی جلسات از سوی مقامات دولتی اعلام می‌شد که دولت درحال حاضر پتانسیل مدیریت بر دو قمیت خرید گندم را ندارد و احتمال می‌رود در این بین سواستفاده هایی شکل گیرد.

یوسفی با اشاره به این موضوع که صادرات استان نسبت به دو سال گذشته ۴۸ درصد افزایش داشته، اظهار کرد: این موضوع درحالیست که بیشتر محصولاتی که از استان صادر می شود تولید خود استان نبوده و فقط از مرز های استان استفاده شده است.

رییس اتاق بازرگانی افزود: با توجه به این که نمی‌توان صادرات استان را از دیگر مرز های کشور محاسبه کرد اما صادرات محصولات استان از مرز های داخلی افزایش چشمگیری داشته است.


گلستان کم هزینه ترین راه ارتباطی به ترکمنستان را دارد

وی با تاکید بر اینکه استان گلستان کم هزینه ترین راه ارتباطی از سایر استان ها به کشور ترکمنستان را دارد، بیان کرد: باید فضایی فراهم شود که تولیدکنندگان و بازرگانان استان، در صادرات از این مزیت بیشترین استفاده را کنند.

یوسفی تاکید کرد: کشور ترکمنستان و قزاقستان با توجه به سیاست های خاص خود به راحتی به تولیدکنندگان خارجی ویزا نمی‌دهند.

رییس اتاق بازرگانی تشریح کرد: تولیدکنندگان هم استانی می‌توانند در نمایشگاهای تخصصی این دو کشور شرکت کنند و محصولات خود را در معرض دید بازرگانان خارجی قرار دهند و به صادرات و فروش محصولات خود در آن کشور ها دست یابند.

وی در پایان یادآور شد: طبق اعلام برنامه، کشور قزاقستان قرار است در آبان ماه نمایشگاهی در استان آلماتی برگذار کند که بازرگانان می‌توانند با دریافت ویزای چهارده روزه در این نمایشگاه شرکت و از این مزیت استفاده کنند و به بازار به کشور قزاقستان وارد شوند.

کد خبر: ۲۹۷٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha