۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۱
فریاد اعتراض کشاورزان گرمساری بلند شد | «حق‌آبه قانونی» را می‌خواهیم نه بیشتر!
گزارش بازار؛

فریاد اعتراض کشاورزان گرمساری بلند شد | «حق‌آبه قانونی» را می‌خواهیم نه بیشتر!

گرمسار- کشاورزان شهرستان‌های گرمسار و آرادان در آنچه بی‌عدالتی در زمینه کشاورزی و توزیع آب می‌خوانند در برابر فرمانداری این شهرستان گردهم آمدند و خواستار رسیدگی مسئولان بالادستی به مشکلاتشان شدند. 

بازار، گروه استان‌ها: جمع کثیری از کشاورزان شهرستان های گرمسار و آرادان که دچار مشکلات عدیده ای در زمینه آب و همچنین مسائل صنفی و کاری هستند، بالاخره مجبور به برگزاری تجمع در برابر فرماندار گرمسار شدند تا صدایشان به گوش مسئولان بالا دستی برسد و فکری به حال مشکلات شان کنند. این تجمع دیشب و امروز با حضور جمعی از کشاورزان برگزار شد و در نهایت فرماندار شهرستان پای صحبت های کشاورزان گرمساری نشست.

کشاورزان گرمساری نسبت به توزیع ناعدلانه آب، سیاست های غلط دولت در سال‌های اخیر دست به این تجمع در سینمای شهر گرمسار و سپس مقابل فرماندار این شهرستان زدند تا نشان دهند بیش از هر زمان دیگری خواهان رسیدگی به مشکلات شان هستند.

کشاورزان مشکل دارند آقایان مسئول!

احمد محمدی رئیس خانه کشاورز گرمسار در ابتدای این مراسم ضمن بیان اینکه برای حل مشکل آب کشاورزان شهرستان سه نوع پیگیری صورت گرفته است، گفت: پیگیری های حقوقی، دولتی و مردمی در زمره این پیگیری ها هستند اما کشاورزان رسیدگی به مشکلات شان را یک درخواست منطقی، انسانی، اخلاقی و قانونی می دانند.

نماینده کشاورزان گرمساری: هر هکتار زمین گرمساری ها امروز ۲۳۰ تن نمک دارد

محمدی با بیان اینکه مسئولان باید در قبال مطالبه کشاورزان پاسخگو باشند، بیان کرد: آب، حق قانونی کشاورزان گرمسار است و لذا این حق را بدون حاشیه دنبال می کنند. اما ما در زمینه تولید، انتقال و مصرف آب دچار مشکل هستیم لیکن یکی از مشکلات کشاورزان گرمساری این است که منبع تولید کننده آب مورد نیازشان در فاصله ۹۰ کیلومتری است و ساختمان این سد نیز به واسطه مسائل زمین شناختی و راه آهن و ... در آن منطقه بنا شده است لذا فاصله کشاورزان ما تا آب با کیفیت نمرود با ای سی زیر ۸۰۰، قدری زیاد است.

وی با بیان اینکه به خاطر همین کیفیت آب نمرود است که همه چشم طمع به آن دارند در صورتی که کشاورزان گرمساری اندازه حق آبه خودشان سهم دارند، ابراز کرد: ما باید بتوانیم این حق را تثبیت و تبدیل به آب قابل برنامه ریزی کنیم زیرا حقابه از آن داریم.

فریاد اعتراض کشاوزان گرمساری بلند شد | «حق‌آبه قانونی» را می‌خواهیم نه بیشتر!
تصاویر شب گذشته تجمع اول کشاورزان گرمساری

آب نباشد، هیچی نیست

عضو مجمع امور صنفی کشاورزان گرمسار با بیان اینکه اگر آب نداشته باشیم نمی توانیم برنامه ریزی برای کشت انجام دهیم، افزود: حتی اگر میلیارد ها تومان بودجه و نهاده ها و ... وارد شود اما نتواند آب قابل برنامه ریزی را در اختیار کشاورزان قرار دهید چطور سیستم های آبیاری تحت فشار را طراحی و اجرا می کنید؟ از یک سو بیت المال و سرمایه بهره بردار در بی آبی از بین می رود و از سوی دیگر بهره وری کشاورزی او نیز دستخوش تخریب قرار می گیرد.

محمدی با بیان اینکه بیشترین مشکل ما امروز در حوزه انتقال و سیمین دشت است، ابراز کرد: از سیمین دشت ۳۷ کیلومتر کانال زده شده و سال ۷۴ با دو میلیارد تومان قرار بوده که این طرح به بهره برداری برسد اما دو سال فقط برای یک لایروبی بخشی از مسیر زمان برده و ما پیگیری کرده ایم. از سوی دیگر چرا بعد از اینکه لایروبی صورت گرفته آب مجددا در مسیر لوله قرار نمی گیرد؟

نماینده کشاورزان: گرمساری ها برای زندگی و بقا می جنگند اما در بالا دست در استان تهران برخی در باغ ها انار می کارند تا سودجویی کنند

وی با بیان اینکه هر هکتار زمین گرمساری ها امروز ۲۳۰ تن نمک دارد که نمی توان در آن کشاورزی کرد، گفت: وزارت نیرو به جای اینکه آب شیرین را از آب شور تفکیک کند، قصد داشته که آب شور را از آب شیرین تفکیک کند که همین موضوع هم سبب شد تا طرح اجرا نشود. این کار وزارت نیرو مانند این است که دانه های برنج را از سنگ و ناخالصی جدا کرد به جای اینکه ناخالصی را از برنج؛

نمک در زمین‌ها وجود دارد

این نماینده کشاورزان گرمساری بیان کرد: زمین های گرمساری ها آنقدر شور است که هر قدر آبیاری شود بازهم کفایت نخواهد کرد، تاکید کرد: میلیارد ها دلار هزینه علاج بخشی کانال سیمین دشت است و مشخص نیست چرا آب در داخل کانال قرار نمی گیرد؟ و وقتی دلیل را سوال می کنیم در پاسخ می گویند که کلید کار در دست کشاورزان بالا دستی در استان تهران است و اگر آب در کانال قرار گیرد، همه آب سهم آنان می شود در صورتی که حقابه گرمسار است.

محمدی با بیان اینکه راهی بجز راهپیمایی و تجمع و طومار نویسی و ... باقی نگذاشته اند زیرا مسئولان گوش شنوایی ندارند، گفت: سابقاً آب منطقه ای بر حسب حوزه آبریز تفکیک می شد اما بعدا بر اساس استان آن را تفکیک کردند لذا آب منطقه ای سمنان و تهران هر کدام در جغرافیای خودشان مشغول کار هستند و همین امر سبب شده که وقتی به مسئولان سمنان مراجعه می شود می گویند تهران و وقتی به مسئولان تهران مراجعه می شود می گویند سمنان!

حقمان را می خواهیم

علی فرهام دیگر نماینده کشاورزان معترض گرمساری نیز در این مراسم ضمن بیان اینکه گرمسار اساساً بر مدار حبله رود شکل گرفته است، گفت: در بالا دست وزارت نیرو به وظیفه قانونی خودش در قبال حقابه گرمسار عمل نکرده و از سوی دیگر این اجازه داده شده که در بستر کشت صورت گیرد و زورمان به تهرانی ها نمی رسد تا حقابه خودمان را بگیریم.

فرهام با بیان اینکه تنها راه نجات گرمسار و پایداری زندگی در این شهرستان انتقال حقابه خودمان که حق خودمان است در زمینه های شرب، کشاورزی و صنعت محسوب می شود، تاکید کرد: این کار باید با لوله صورت گیرد تا کشاورزان بالادستی برداشت نکنند.

وی با بیان اینکه کشاورزان گرمسار کمال همکاری را با مسئولان دولتی و بالا دستی و ... داشته اند اما در بالا دست انواع برداشت ها از حقابه گرمسار با تانکر، لوله و ... صورت می گیرد، افزود: کشاورزان در استان تهران برای توسعه کشت بی رویه و باغ داری این آب را برمی دارند در صورتی که گرمسار حقابه خودش را هم ندارد و تشنه است.

فریاد اعتراض کشاوزان گرمساری بلند شد | «حق‌آبه قانونی» را می‌خواهیم نه بیشتر!
شب گذشته و حضور کشاورزان گرمساری مقابل فرمانداری

برای بقا می جنگیم

این نماینده کشاورزان گرمساری معترض گفت: گرمساری ها برای زندگی و بقا می جنگند اما در بالا دست در استان تهران برخی در باغ ها انار می کارند تا سودجویی کنند و متاسفانه کسی هم جلودار آنها نیست زیرا از پشتوانه قوی استان تهران بهره مند هستند.

فرهام با بیان اینکه جلسات متعددی با مسئولان داشتیم و حتی استاندار سمنان را هم متقاعد کردیم که حتما باید آب گرمسار با لوله بیاید افزود: مسئولان استانی پای کار بودند و آمدند اما باید فکری در بالادست نیز شود زیرا کشاورزی اساس زنجیره تولید در گرمسار است و اگر از بین برود همه چیز از دست خواهد رفت.

سلبون تخلیه نشود همین آش و همین کاسه خواهد بود

فرماندار گرمسار نیز در این مراسم ضمن اشاره به اهمیت آب در زندگی شهرستان بیان کرد: سه راهبرد کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را برای کاهش مشکلات آب در شهرستان گرمسار می بایست اتخاذ شود لذا راهبرد کوتاه مدت ما این بود که کشت گندم امسال کشاورزان گرمساری با کمبود آب روبرو نشود و لذا در این زمینه مشکل نداشتیم تا جایی که تولید گندم در گرمسار ۱۵ درصد بیشتر هم شد.

فرماندار گرمسار: روستای سلبون فیروزکوه باید تخلیه شود زیرا مصوبه قانونی دارد

رضا خانی با بیان اینکه راهبرد بلند مدت ما آزاد سازی روستای سلبون است، تاکید کرد: تازمانی که نمرود کامل آبگیری نشود این مشکلات را خواهیم داشت لذا نخستین اقدام ما باید پیگیری تخلیه روستای سلبون در فیروزکوه و آبگیری کامل سد نمرود باشد.

وی با بیان اینکه سلبون باید در ۲۰ سال قبل آزاد سازی می شد پول را گرفتند و آزاد نشد و سد نمرود کامل آبگیری نمی شود، تاکید کرد: در سفری که رئیس جمهور شهید داشتند مصوبه ای در این زمینه صورت گرفته و باید ظرف مدت یکسال تمام روستا تخلیه و خالی از سکنه شود تا آبگیری شود لذا امیدواریم که این اتفاق به سرعت رخ دهد چرا که اگر نمرود کاملا آبگیری نشود هیچ مشکلی از ما رفع نخواهد شد.

تجمع کشاورزان معترض

گفتنی است کشاورزان شهرستان گرمسار شب گذشته هم در مقابل فرمانداری این شهرستان گرد هم آمده و خواستار رفع مشکلات شان در زمینه آب شدند این کشاورزان درخواست دارند که حقابه آنها از سوی استان تهران محترم شمرده و به آنها داده شود.

کشاورزان گرمساری بر این عقیده هستند که در بالا دست حبله رود و در استان تهران و مشخصاً شهرستان فیروزکوه باغاتی توسعه پیدا کرده که در آنها میوه های لوکس مانند انارهای صادراتی کشت می شود در صورتی که مردم گرمسار آب ندارند که بخورند و حتی نمی توانند کشاورزی کنند در نهایت باید دید که آیا روستای سلبون خالی از جمعیت شده و نمرود کاملا آبگیری می شود؟

کد خبر: ۲۹۷٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha