۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
نتیجه معکوس تلاش واشنگتن در مورد ممنوعیت صادرات ریز تراشه به چین
زیان میلیارد دلاری تولید کنندگان ریز تراشه

نتیجه معکوس تلاش واشنگتن در مورد ممنوعیت صادرات ریز تراشه به چین

ایالات متحده آمریکا درتلاش است چین را از دریافت ریزتراشه های انویدیا برای پیشبرد برنامه های ارتش خود باز دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نیویورک تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «آنا سوانسون» و «کلر فو» در مورد تلاش امریکا جهت ممنوعیت صادرات ریزتراشه های انویدیا به چین منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.
در شهر شنژن در جنوب چین بازاری پیچ و خم مانند به طول نیم مایل امتداد دارد که مملو از غرفه‌هایی است که انواع لوازم الکترونیکی قابل تصور را می‌فروشند. فروشندگان این منطقه یکی از پرطرفدارترین فناوری‌های جهان را ارائه می‌کنند: ریزتراشه‌هایی مرتبط با هوش مصنوعی که ایالات متحده آمریکا در تلاش است آنها را از دست چینی‌ها دور نگه دارد. در طی سالهای اخیر ایالات متحده آمریکا سعی در کنترل صادرات این تراشه ها به چین داشته است.
این تراشه ها یک نوآوری آمریکایی هستند که به ماشین های خودران، ربات های گفتگو و تحقیقات پزشکی کمک می کند. آنها همچنین به پیشرفت های سریع در فناوری دفاعی منجر شده اند و ترس ایالات متحده را در مورد کمک به چین در توسعه تسلیحات برتر، راه اندازی حملات سایبری و تصمیم گیری سریعتر در میدان جنگ برانگیخته اند. بر اساس بررسی مطالعات دانشگاهی تراشه‌های انویدیا و سایر فناوری‌های ایالات متحده به تحقیقات چین در زمینه سلاح‌های هسته‌ای، اژدرها و دیگر کاربردهای نظامی کمک کرده‌اند.

ممنوعیت های صادرات ریزتراشه به چین، توسعه هوش مصنوعی را برای این کشور سخت تر و پرهزینه تر کرده است

از اکتبر 2022، ایالات متحده آمریکا یکی از گسترده‌ترین محاصره‌های تکنولوژیکی را که تا به حال انجام شده است، ایجاد کرد: ممنوعیت صادرات تراشه ها و ماشین آلات ساخت آنها که مرتبط با هوش مصنوعی هستند به چین. دولت بایدن همچنین صدها شرکت چینی را به فهرست سازمان‌هایی که تهدیدی برای امنیت ملی محسوب می‌شوند اضافه کرد.
این ممنوعیت ها توسعه هوش مصنوعی را برای چین سخت تر و پرهزینه تر کرده است. اما بر اساس مصاحبه با بیش از صد مقام فعلی و سابق ایالات متحده آمریکا، مدیران اجرایی و تحلیلگران صنعت و همچنین بررسی سوابق شرکت ها و بازدید از شرکت ها با توجه به سود گسترده ای که در خطر است، کسب و کارها در سراسر جهان راه هایی برای دور زدن محدودیت ها پیدا کرده اند.
به عنوان مثال مدیران چینی با ایجاد یک شرکت جدید که اکنون یکی از بزرگترین سازندگان هوش مصنوعی در چین است، محدودیت های ایالات متحده آمریکا را دور زدند و شرکت‌های آمریکایی راه‌حل‌هایی برای ادامه فروش برخی محصولات در آنجا پیدا کرده‌اند. بنابراین تراشه ها را به چین وارد می کنند و چنین فروش هایی غیرقانونی نیست.
انویدیا و سایر شرکت های آمریکایی می گویند که از محدودیت ها تبعیت می کنند اما نمی توانند همه چیز را در زنجیره توزیع خود کنترل کنند. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه هر یک از تراشه های ممنوعه انویدیا در بازارهای چین مستقیماً از این شرکت صادر شده اند وجود ندارد.

تحریم‌ها در زمینه هوش مصنوعی میلیاردها دلار برای شرکت‌های آمریکایی هزینه داشته است و برخی از مدیران استدلال می‌کنند که این محدودیت‌ها با برتری دادن به رقبای چینی نتیجه معکوس خواهند داشت


«جان ریزو»، سخنگوی انویدیا گفت: ما از تمام کنترل‌های صادرات ایالات متحده پیروی می‌کنیم و انتظار داریم مشتریانمان نیز همین کار را انجام دهند. اگرچه نمی‌توانیم محصولات را پس از فروش ردیابی کنیم، اما اگر تشخیص دهیم که هر مشتری کنترل‌های صادرات ایالات متحده را نقض می‌کند، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.
تحریم‌ها در زمینه هوش مصنوعی میلیاردها دلار برای شرکت‌های آمریکایی هزینه داشته است و برخی از مدیران استدلال می‌کنند که این محدودیت‌ها با برتری دادن به رقبای چینی نتیجه معکوس خواهند داشت. مقامات آمریکایی از این ممنوعیت ها در صورت لزوم دفاع می کنند، اما همچنین می گویند که در حال آزمایش محدودیت های قدرت اجرایی خود هستند. تعجب آور نیست که چین با شبکه گسترده خود در سراسر جهان، به برخی از تراشه ها دسترسی پیدا می کند.
در چند سال گذشته ایالات متحده آمریکا قدرت تحریم را با شدت بیشتری به کار گرفته است. برای محدود کردن تجارت در کشورهایی که قوانین آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسند، دونالد ترامپ اختیارات فهرست را گسترش داد و ارسال تراشه ها به غول مخابراتی چینی هوآوی را از شرکت های سراسر جهان مسدود کرد. اگر آنها این قوانین راعایت نکنند، ایالات متحده آمریکا می تواند آنها را جریمه کند یا آنها را از دستیابی به فناوری آمریکایی که برای تولید محصولات خود نیاز دارند، منع کند. دولت بایدن از این فهرست برای هدف قرار دادن بخش دفاعی چین استفاده کرد و همچنین فروش کالاهای فناوری به روسیه را به دلیل جنگ در اوکراین ممنوع کرد.
مقامات آمریکایی می گویند که شرکت های آمریکایی به طور کلی سعی می کنند از قوانین پیروی کنند. اما برخی از آنها حفره هایی مانند تغییر مسیر کسب و کار از طریق مشارکت های جدید یا شرکت های تابعه خارج از کشور پیدا کرده اند.

در حال حاضر ایالات متحده آمریکا در زمینه هوش مصنوعی از چین پیشتاز است اما چین به سرعت در حال پیشرفت بوده زیرا هر دو کشور برای توسعه فناوری هوش مصنوعی که با هوش انسانی رقابت خواهد کرد، رقابت می کنند

شش ماه پس از دولت بایدن، چین سلاحی را آزمایش کرد که مقامات آمریکایی را تکان داد: یک موشک مافوق صوت که دور زمین چرخید. به گفته 12 نفر از مقامات فعلی و سابق امنیت ملی این سلاح که از فناوری آمریکایی پیشی گرفته است، از نظر تئوری می تواند از سیستم های دفاع موشکی برای تحویل کلاهک هسته ای به ایالات متحده استفاده کند. تاکنون اطلاعات مشخصی در مورد این فناوری منتشر نشده است، اما چندین مقام آمریکایی می گویند که تراشه های آمریکایی به تسریع برنامه موشکی چین کمک کردند.
واقعیت این است که مقامات کاخ سفید قبلاً محدودیت های گسترده تری را برای فروش تجهیزات تولید تراشه به چین ایجاد کرده بودند. آنها بعداً در مورد نقش فناوری تراشه ایالات متحده در عملیات سایبری، رمزنگاری، اطلاعات نادرست و تحقیقات ارزشمند ارتش چین اطلاعات بیشتری کسب کردند.
شرکت انویدیا که اکنون یکی از با ارزش ترین شرکت های جهان است، در این زمینه توجه کاخ سفید را به خود جلب کرده زیرا بر بازار تسلط دارد. «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی ایالات متحده و معاونانش تراشه‌های پیشرفته را به‌عنوان مناسب‌ترین نقطه مهار برای کنترل A.I می‌دانند، زیرا توسط تعداد کمی از شرکت ها ساخته می‌شود. مقامات ایالات متحده در سال های 2021 و 2022 با مدیران انویدیا ملاقات کردند تا درباره نحوه استفاده از تراشه های آنها در چین بحث کنند. در آگوست 2022، دولت به این شرکت دستور داد که فروش A100 به چین را متوقف کند.
اما «جنسن هوانگ»، مدیر اجرایی انویدیا استدلال کرده است که سیاست‌های کاخ سفید بیش از حد محدودکننده هستند و به شرکت‌های آمریکایی آسیب می‌رسانند. تراشه های انویدیا آنقدر تقاضا دارند که به سرعت فروش از دست رفته را در مکان های دیگر جبران کنند. اما شرکت‌های آمریکایی نگران هستند که این قوانین خلاء را برای کسب‌وکارهای چینی مانند هواوی ایجاد کند تا هوش مصنوعی قدرتمندتری را ارائه ‌کند. در حال حاضر ایالات متحده آمریکا در زمینه هوش مصنوعی از چین پیشتاز است اما چین به سرعت در حال پیشرفت بوده زیرا هر دو کشور برای توسعه فناوری هوش مصنوعی که با هوش انسانی رقابت خواهد کرد، رقابت می کنند.

کد خبر: ۲۹۷٬۶۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha