۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۸
ماجرای بدهی شرکت‌های نفتی به صندوق توسعه چیست؟

ماجرای بدهی شرکت‌های نفتی به صندوق توسعه چیست؟

مدیر نظارت و وصول مطالبات صندوق توسعه ملی با اشاره به بدهی ۱۵ میلیارد دلاری شرکت‌های نفتی به این مجموعه از وصول فقط ۲۰۰ میلیون دلار از مطالبات نیروگاه‌داران خبر داد.

به گزارش بازار، سیدعلیرضا بنی‌هاشمی، مدیر نظارت و وصول مطالبات صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی در همه بخش‌ها وظیفه دارد که برای توسعه کشور وام پرداخت کند. در حوزه نفت ۲۲ میلیارد دلار وام داده‌ایم که ۱۷.۶ معوق شده است.

وی اضافه کرد: علیرغم اینکه ما در همین بحث‌های اخیر شاهد بودیم که شرکت ملی نفت از افزایش صادرات نفت صحبت می‌کردند و گفتند تا روزی ۲.۵ میلیون بشکه نفت هم فروخته‌ایم اما هیچ اراده‌ای برای پرداخت اقساط بخش نفت به صندوق وجود ندارد.

فرار شرکت ملی نفت از تسویه حساب

این مدیر صندوق توسعه ملی بیان کرد: پیشنهادهای متعددی از سوی صندوق در جلسات ارائه شد. حتی پیشنهاد دادیم سهام شرکت‌های بور سی را به جای مطالبات در اختیار بگیریم اما هر بار شرکت ملی نفت از عمل به تعهدات سر باز زد.

حوزه نفت ابر بدهکار صندوق توسعه

مدیر نظارت و وصول مطالبات صندوق توسعه ملی یادآور شد: ما باید بتوانیم این پول را آزاد کنیم تا در بخش‌های دیگر کشور سرمایه‌گذاری کنیم. در حوزه نفت، اکتشافات، صنایع بالادستی نفت و غیره باید سرمایه‌گذاری انجام شود ولی ابر بدهکار اصلی صندوق، حوزه نفت است و بعد نیروگاه‌داران قرار دارند.

وی افزود: حضرت آقا بارها در سخنرانی‌های مختلف و مکتوبات متعددی که از ایشان سئوال شده است، فرمودند که منابع صندوق باید فقط به صورت وام ارزی به دولت و بخش خصوصی پرداخت شود و بر بازپرداخت ارزی هم تاکید کرده‌اند.

مدیر نظارت و وصول مطالبات صندوق توسعه ملی اضافه کرد: ما برای دریافت مطالباتمان در حوزه نفت به رویکرد مشخصی نرسیده‌ایم. در حوزه برق هم ۳.۷ میلیارد دلار ما با مشکل بازپرداخت مواجه شده و جای ابهام است.

کد خبر: ۲۹۷٬۶۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha