۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
۵ وام بانکی مخصوص بانوان

۵ وام بانکی مخصوص بانوان

بعضی از بانک‌ها برای بانوان خانه‌دار و شاغل وام‌های مخصوصی در نظر گرفته‌اند. درست است؛‌ خانم‌ها از وام‌هایی مثل خرید مسکن، فرزندآوری، ودیعه مسکن، وام جعاله، وام قرض‌الحسنه و … برخوردار می‌شوند.

به گزارش بازار به نقل از بنکر، وام‌هایی که در این مطلب معرفی می‌شود، فقط به بانوان تعلق می‌گیرد و نامشان هم زنانه است.

مثلا وام اندوخته بانوان مهر، یا وام یاس و آذین بانک سینا، وام بانوی ایرانی بانک کشاورزی و … .

سقف این تسهیلات از ۱۰میلیون تومان تا ۲۰۰میلیون تومان است و بانوانی که دوست دارند، خودشان برای راه‌انداختن مشاغل خانگی، پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری وام بگیرند، می‌توانند برای این تسهیلات اقدام کنند.

البته دریافت این وام‌ها هم مثل همه وام‌های بانکی، شرایط خاص خودش را دارد و به این معنی نیست که چون برای بانوان در نظر گرفته شده، پس خیلی راحت دستتان به پول می‌رسد و نیازی به ضامن و سپرده ندارد.

برای آشنایی با این وام‌ها و شرایط دریافت هرکدام از آنها، حتما این مطلب را بخوانید.

وام بانوان بانک دی، ۵۰میلیون تومان

بانک دی به بانوان شاغل و خانه‌دار تا سقف ۵۰میلیون تومان وام می‌دهد. اگر از قبل در این بانک حساب دارید که هیچ، وگرنه برای دریافت وام باید با حداقل سپرده دو میلیون تومان یک حساب قرض‌الحسنه باز کنید.

حداقل مدت سپرده‌گذاری در این بانک سه‌ماه است و بعد از این مدت می‌توانید نسبت به میانگین حسابی که دارید، وام دریافت کنید.

سود این وام ۲۳درصد است و در مدت زمان ۳۶ماه باید به بانک اقساط تسهیلات را برگردانید. قسط این وام ماهی یک میلیون و ۹۳۵هزارتومان است.

اما برای دریافت این وام باید از چند مرحله عبور کنید. مهم‌ترین آن، داشتن سپرده بانکی است.

دوم اینکه متقاضی دریافت وام نباید سابقه چک برگشتی یا بدهی بانکی داشته باشد، همچنین از افتتاح حساب حداقل باید بیش از سه‌ماه گذشته باشد.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنید این است که حدود پنج درصد از مبغ وام تا زمان تسویه کامل مسدود می‌ماند و نمی‌توانید آن را برداشت کنید.

لازم به ذکر است که امتیاز این وام قابل‌انتقال به اقوام درجه یک شامل فرزندان و همسر هم هست.

برای دریافت این تسهیلات به ازای هر ۲۵میلیون تومان به یک ضامن رسمی نیاز است، یعنی برای دریافت وام ۵۰میلیون تومانی باید حداقل دو ضامن به بانک معرفی کنید.

با این حساب دریافت این وام با دو ضامن کمی دشوار به نظر می‌رسد.

وام اندوخته بانوان مهر ایران، ۱۰۰‌میلیون تومان

مدل این وام مرحله‌ای است. مثلا به این شکل نیست که از همان اول افتتاح حساب برای دریافت وام ۱۰۰میلیون تومانی اقدام کنید.

برای رسیدن به این مبلغ باید پله‌پله بالا بروید. برای دریافت این وام قبل از هرکاری، باید در بانک مهر ایران حساب باز کنید.

بعد از افتتاح حساب باید به مدت چهارماه مبلغ ۲۰۰ تا ۸۰۰هزار تومان به صورت مستمر به حسابتان واریز کنید.

بعد از حداقل چهارماه می‌توانید برحسب مقدار واریزی خود، تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد چهار درصد دریافت کنید.

به همین شکل می‌توانید واریزی ماهانه خود را انجام دهید و بعد از تسویه وام اول برای وام دوم اقدام کنید.

وامی که در مرحله اول پرداخت می‌شود، ۱۰میلیون تومان با بازپرداخت ۲۴ماهه است. بعد از تسویه این وام می‌توانید وام ۳۶میلیون تومانی با بازپرداخت ۲۴ماهه بگیرید.

وقتی این وام دوم را هم به طور کامل تسویه کردید، یک سطح بالا می‌روید و می‌توانید وام ۵۶میلیون تومانی دریافت کنید.

بازپرداخت این وام ۳۶ماهه است. وقتی اقساط این وام را هم بدون هیچ بدهی به بانک پرداخت کردید، در مرحله چهارم می‌توانید به وام ۱۰۰میلیون تومانی برسید.

بازپرداخت این وام هم ۳۶ماهه است. این وام‌ها قرض‌الحسنه هستند و فقط چهار درصد سود برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

یعنی اگر به غول مرحله آخر و وام ۱۰۰میلیون تومانی برسید، ۳۶ماه باید قسط سه‌میلیون و ۳۰هزارتومانی بپردازید.

پس اگر به مبلغ ۱۰۰میلیون تومان نیاز دارید، این طرح بانک مهر ایران خیلی سریع شما را به پول نمی‌رساند و باید حتما از چند مرحله به سلامت عبور کنید که البته چند سال طول می‌کشد.

بانک سینا، ۲۰۰میلیون تومان

اگر در بانک سینا سپرده دارید، تا سقف ۲۰۰میلیون تومان می‌توانید وام بگیرید. ۳۶ماه هم فرصت دارید که مبلغ وام را با سود شش‌درصد به بانک پرداخت کنید اما دریافت این وام اصلا کار ساده‌ای نیست.

برای دریافت وام آذین باید سپرده بلندمدت داشته باشید، این سپرده به عنوان ضمانت مسدود می‌شود.

مهمترین مزیت این وام این است که به ضامن، چک و سند ملک احتیاج ندارید و می‌توانید بدون ارائه ضامن و گواهی کسر از حقوق از بانک سینا وام بگیرید.

درواقع حساب سپرده مشتری نقش ضامن را برای دریافت تسهیلات ایفا می‌کند. بانک سینا برای بانوان طرح یاس را هم در نظر گرفته است.

برای دریافت تسهیلات طرح یاس به سپرده‌گذاری و میانگین گردش نیاز نیست و می‌توانید تا سقف ۲۰میلیون تومان از این بانک وام بگیرید.

مبلغ وام طرح یاس برای خانم‌های خانه‌دار ۱۰میلیون تومان و برای خانم‌های شاغل ۱۵تا ۲۰میلیون تومان است اما این طرح از شما ضامن و گواهی کسر از حقوق می‌خواهد. تعداد ضامن‌ها هم با توجه به مبلغ وام متغیر است.

یعنی به ازای هر ۱۰میلیون تومان، به یک ضامن نیاز دارید. این تسهیلات به صورت کارت اعتباری به متقاضی پرداخت می‌شود و با آن می‌توانید از فروشگاه‌ها و مراکز خرید طرف قرارداد با بانک، خرید کنید.

نرخ سود طرح یاس ۱۸درصد است و در ۳۶ماه باید کل اعتباری که دریافت کرده‌اید را به بانک برگردانید؛ یعنی اگر به پول نقد نیاز دارید، نباید روی این وام حساب باز کنید.

بانک کشاورزی، ۲۰۰میلیون تومان

وامی که بانک کشاورزی به زنان خانه‌دار و شاغل پرداخت می‌کند، طرح بانوی ایرانی نام دارد. در این طرح تسهیلاتی با نرخ سود ۲۳درصد و با مبلغی متناسب با میزان سپرده‌گذاری به بانوان متقاضی پرداخت می‌شود.

سقف این تسهیلات با توجه به دوره بازپرداخت و مدت زمان خواب سپرده ۱۰۰ و ۲۰۰میلیون تومان است.

در طرح بانوی ایرانی بانک کشاورزی متقاضیان دریافت وام می‌توانند با ایجاد میانگین حساب چهار تا شش‌ماه و پس از به دست آوردن امتیازات لازم برای دریافت تسهیلات خود اقدام کنند.

مثلا اگر میانگین حساب متقاضی برای مدت چهارماه، ۲۵میلیون تومان باشد، می‌تواند برای دریافت وام ۱۰۰میلیونی اقدام کند. مهلت بازپرداخت این وام نیز ۲۴ماه اعلام شده است.

اگر میانگین حساب متقاضی وام در شش‌ماه، ۴۰میلیون تومان باشد، می‌تواند برای دریافت وام ۲۰۰میلیون تومانی درخواست بدهد.

برای تسویه این وام نیز ۳۶ماه زمان در نظر گرفته شده است. یعنی کسی که موفق می‌شود این وام ۲۰۰میلیون تومانی را دریافت کند، باید ماهی هفت میلیون و ۷۴۱هزار تومان قسط بدهد.

در ضمن برای دریافت این وام حتما باید ضامن رسمی داشته باشید.

وام بانک کارگشایی،۲۰ میلیون تومان

دریافت وام در ازای طلا فقط مخصوص بانوان نیست، اما به دلیل اینکه بانوان طلای بیشتری دارند، می‌توانند این وام را گوشه ذهنشان نگه دارند.

چون مبلغ این وام خیلی زیاد نیست و فقط اگر بالای ۸۰گرم داشته باشید می‌توانید روی مبلغ ۲۰ تا ۲۵میلیون تومان حساب باز کنید.

اما یکی از نکاتی که این وام را نسبت به بقیه وام‌ها متمایز کرده، فوری‌بودن آن است. یعنی برای دریافت آن نیاز به سپرده‌گذاری یک تا شش‌ماهه ندارید و فقط باید طلا داشته باشید.

این وام بیشتر به درد بانوانی می‌خورد که حوصله صبر کردن ندارند و البته از طرف دیگر طلای زیادی دارند.

منظور از طلا،‌ طلای ۱۸عیار زینتی رایج مملکت است. یعنی هر چقدر سکه طلا هم داشته باشید، برای دریافت این وام به کارتان نمی‌آید.

این طور که گفته می‌شود، از شروع کار برای دریافت این وام تا واریز آن به حساب متقاضی ممکن است بیشتر از یک هفته طول نکشد،‌ اما به دلیل تعداد زیاد متقاضیان این وام قرض‌الحسنه، این تسهیلات فوری گاهی با نوبت انتظار چهارماهه در برخی شعب به وام‌گیرنده‌ها پرداخت می‌شود. برای دریافت این وام قبل از هر کاری باید در بانک ملی حساب باز کنید.

البته این وام را بانک ملی پرداخت نمی‌کند، اصل کار با بانک کارگشایی است، اما به دلیل اینکه بانک کارگشایی زیرمجموعه بانک ملی است، ‌حتما باید در این بانک هم حساب داشته باشید.

بانک کارگشایی با امانت گرفتن طلای متقاضی وام که اصطلاح بانکی‌ آن «ترهین طلا» است، وام پرداخت می‌کند.

برای دریافت این وام به مدت یک سال باید با طلاهایتان خداحافظی کنید؛ چون باید طلای خودتان را به عنوان وثیقه در بانک امانت بگذارید تا بتوانید یکی از وام‌های قرض‌الحسنه یا جعاله بانک کارگشایی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنید.

یعنی وام پنج میلیون تومانی قرض‌الحسنه و وام ۲۰میلیون تومانی جعاله. با این اوصاف هرچه وزن طلایی که نزد بانک به امانت می‌گذارید بیشتر باشد، رقمی که کارشناس بانک برایتان در نظر می‌گیرد، بالاتر است.

برای دریافت وام پنج میلیون تومانی قرض‌الحسنه باید ۲۵گرم طلای تزئینی یا ساخته‌شده را نزد بانک به عنوان وثیقه بگذارید.

برای دریافت وام جعاله ۲۰میلیونی هم به ۵۰گرم طلا نیاز دارید تا نزد بانک امانت بماند. این وام نیاز به ضامن ندارد و همان مقدار طلایی که به بانک می‌سپارید بهترین ضامن است، چون خدای ناکرده اگر این مبلغ را به بانک برنگردانید،‌ طبق اوراقی که امضا کرده‌اید،‌ بانک می‌تواند طلا را به عنوان ضمانت پولی که به شما پرداخت کرده، ضبط کند.

قیمت طلای ۱۸عیار در حال‌حاضر گرمی سه میلیون و ۴۳۰هزار تومان است. یعنی اگر همین فردا برای دریافت وام پنج میلیون تومانی اقدام کنید، حدود ۸۵میلیون و ۷۵۰هزار تومان یعنی ۲۵گرم طلا به امانت می‌گذارید.

برای دریافت وام جعاله ۲۰میلیون تومانی هم دوبرابر این مبلغ را به بانک می‌سپرید، چیزی حدود ۱۸۰میلیون تومان ناقابل.

همچنین اگر بتوانید مقدار طلای موردنیاز بانک را تامین کنید، امکان گرفتن همزمان هر دو وام یعنی ۲۵میلیون تومان را دارید.

لازم به ذکر است بازپرداخت هر دو وام به صورت یک‌ساله است؛ یعنی به این شکل که روش پرداخت هر دو نوع وام قرض‌الحسنه و جعاله یا همان وام طلا بانک کارگشایی به صورت اقساط ماهانه نیست و هر ماه نیاز نیست مبلغ مشخصی به حساب بانک بریزید.

یعنی کل مبلغ و سود آن را یک سال بعد از گرفتن وام، باید به بانک پس بدهید و نیازی به پرداخت ماه به ماه به طور اقساط ندارید.

البته باید حواستان به تاریخ بازگرداندن مبلغ وام باشد، چون بانک به ازای هر ماه تاخیر یک‌درصد به عنوان جریمه دیرکرد به جمع پرداختی که باید به بانک برگردانید، اضافه می‌کند.

البته اگر در پایان سال امکان برگرداندن مبلغ وام را نداشته باشید، بانک یک راهکار دیگر هم پیش پایتان می‌گذارد و می‌توانید یک سال دیگر وامتان را تمدید کنید.

برای گرفتن این وام باید اصل شناسنامه و کارت ملی را همراه داشته باشید. داشتن حساب سیبا بانک ملی هم الزامی است.

شماره حساب سیبا، مخفف سیستم یکپارچه بانکی ایران، شماره حساب ۱۶رقمی است که توسط بانک ملی ایران ایجاد شده است.

شماره حساب سیبا، از سه بخش تشکیل شده، بخش اول، دو رقم اول این بخش، کد بانک را نشان می‌دهد. بخش دوم،چهار رقم بعدی این بخش، کد شعبه بانک را نشان می‌دهد و بخش سوم، ده رقم بعدی این بخش، شماره حساب مشتری را نشان می‌دهد.

روزی که برای وام درخواست می‌دهید باید طلای زینتی خود را برای کارشناسی عیار و ارزش به بانک ببرید.

همچنین ارائه فاکتور خرید طلاهای امانت‌گذاشته شده به متصدی بانک هم جزو شرایط اصلی دریافت وام ذکر شده است.

کد خبر: ۲۹۷٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha