۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸
موج گرانی به بازار آهن رسید!

موج گرانی به بازار آهن رسید!

بازار فولاد ایران در روزهای اخیر شاهد نوسانات شدیدی بوده است. افزایش قیمت دلار، آزادسازی خرید شمش در بورس کالا و تصمیمات متناقض تولیدکنندگان فولاد، باعث شده تا قیمت آهن آلات همچنان در نوسان باشد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس؛ با توجه به تعطیلی بازارهای داخلی و خارجی در روز یکشنبه، خبری از تحولات عمده در بازارها نبود. با این حال، یک موضوع نگران‌کننده در سایه این آرامش ظاهری وجود دارد؛ عبور بی‌سروصدای نرخ دلار از مرز ۵۸.۵ و نزدیک شدن آن به کانال ۵۹. این در حالی است که محدودیت خرید مواد اولیه برای فعالان بازار برداشته شده و قرار است امروز معاملات شمش بلوم در بورس کالا با دستورالعمل جدید آغاز شود.

این رویدادها در حالی رخ می‌دهند که دولت جدید کار خود را آغاز کرده است. عبور نرخ دلار از کانال ۵۹ در اولین روزهای دولت جدید، زنگ خطری برای اقتصاد کشور به صدا درآورده است. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، میراث دولت قبل و حوادث سیاسی پیش‌رو، کاهش قابل توجه نرخ دلار در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد.

گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد در نخستین روز هفته حاکی است در اقدامی غیرمنتظره، برخی از فروشندگان مقاطع فولادی نیز در ساعات پایانی معاملات شنبه، اقدام به افزایش ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی قیمت میلگرد کردند و برخی حتی فروش را متوقف نمودند. این اتفاق در حالی رخ داد که بازار در کمترین سطح فعالیت خود قرار داشت و تقاضا برای میلگرد بسیار اندک بود.

قیمت میلگرد میانه با ۱۰۰ تومان افزایش حدود ۲۸.۲۰۰ تومان اعلام شد، قیمت میلگرد نیشابور نیز به ۲۷.۸۰۰ تومان رسید و قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان با ۵۰۰ تومان افزایش در سایزهای استاندارد حدود ۲۸.۴۰۰ تومان اعلام شد.

نوسانات قیمت تیرآهن نیز چشمگیر بود؛ در حالی که برخی کارخانه‌ها قیمت‌های خود را ثابت نگه داشتند، برخی دیگر افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی را اعمال کردند.

به طور کلی قیمت ورق سیاه (ST۳۷ و ST۵۲) ثابت بود، اما فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها افزایش قیمت ۱۰۰ تومانی را اعمال کرد. قیمت روز ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و ورق شیروانی نیز در اکثر کارخانه‌ها با افزایش ۵۰۰ تومانی همراه بودند.

قیمت پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل گالوانیزه و سایر پروفیل‌ها در اکثر کارخانه‌ها ثابت ماند. نبشی و ناودانی نیز به طور کلی قیمت ثابتی داشتند اما کارخانه آریان فولاد، افزایش قیمت ۱۰۰ تومانی را اعمال کرد؛ همچنین قیمت انواع لوله (مانیسمان، داربستی، درزدار) در اکثر کارخانه‌ها ثابت ماند.

کارشناسان معتقدند نوسانات قیمت میلگرد و برخی محصولات فولادی به دنبال دستورالعمل جدید مبنی بر برداشته شدن محدودیت خرید شمش و ورود واسطه‌ها به بازار شمش بورسی صورت گرفته است.

با وجود آنکه بازار فولاد در ظاهر آرام به نظر می‌رسد، اما این تصمیم می‌تواند به ناآرامی و نوسانات قیمت آهن آلات در بازار داخلی منجر شود. تجربه نشان داده است که آزادسازی خرید شمش بورسی اغلب به افزایش تقاضای کاذب و بی‌ثباتی در بازار منجر می‌شود و ممکن است مصرف‌کنندگان نهایی را با افزایش هزینه‌ها مواجه کند.

خرید شمش بورسی آزاد شد

گفتنی است بورس کالا با تصویب دستورالمل جدید، خرید شمش و آهن اسفنجی را برای تمامی دارندگان کد بورسی آزاد کرده است. اگرچه آزادسازی خرید آهن اسفنجی ممکن است به نجات این محصول کمک کند، اما این تصمیم در خصوص شمش به ویژه در شرایط کنونی کمبود انرژی و محدودیت تولید، می‌تواند تبعات منفی به دنبال داشته باشد.

با توجه به این محدودیت‌ها، آزادسازی خرید شمش عملاً به معنای شروع یک رقابت تنگاتنگ و فشاری بر تولیدکنندگان فولاد خواهد بود. به نظر می‌رسد بهتر بود این تصمیم تنها در مورد آهن اسفنجی اتخاذ می‌شد و در شرایط فعلی، خرید شمش همچنان محدود باقی می‌ماند.

به طور کلی، آزادسازی خرید فولاد در شرایط کنونی که با کمبود عرضه و افزایش تقاضا همراه است، می‌تواند به نفع تولیدکنندگان بزرگ فولاد و به ضرر مصرف‌کنندگان باشد. این تصمیم می‌تواند به افزایش قیمت‌ها، ایجاد نوسانات شدید در بازار و کاهش دسترسی مصرف‌کنندگان به فولاد با قیمت مناسب منجر شود.

طبق آمار امروز حدود ۱۴۳ هزار و ۶۷۵ تن محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود که از این میزان حدود ۸۹ هزار و ۶۷۵ تن به شمش بلوم اختصاص دارد که قیمت آن ۲۲ هزار و ۴۶۹ تعیین شده است.

کد خبر: ۲۹۷٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha