۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
انتظارات مردم آذربایجان شرقی از رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس
یادداشت؛

انتظارات مردم آذربایجان شرقی از رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس

تبریز- مردم آذربایجان شرقی از رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس که آشنایی کاملی با مسائل این استان دارد، انتظارات به جا دارند، این جمله بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: دهم تیر ماه امسال بود که ۱۳ کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم روسا و اعضای ۲۳ نفره خود را شناختند. یکی از این کمیسیون های مهم کمیسیون صنایع و معادن است که در این دوره رضا علیزاده نماینده مردم ورزقان و خاروانا از آذربایجان شرقی با رای اعضا به ریاست این کمیسیون برگزیده شد. البته علیرضا منادی نمایده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو نیز موفق شد به ریاست کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری انتخاب گردد. حضور این نمایندگان در دو کمیسیون ذکر شده می تواند برای حوزه های صنعتی و آموزشی استان موثر و مفید به فایده باشد.

طبق آئین نامه داخلی مجلس بررسی کلیه لوایح و طرح های مربوط به صنایع و معادن، نظارت بر روند درست اجرای قوانین و برنامه ها، تصویب اساسنامه سازمانهاف شرکت ها و موسسات دولتی، رسیدگی به درخواست تحقیق و تفحص ها و ارائه گزارش در خصوص قانون برنامه توسعه و بودجه سالیانه کشور از جمله وظایف محوری کمیسیون صنایع و معادن محسوب می شود.

حال با عنایت به این موضوع انتظار از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به خصوص رئیس کمیسیون صنایع و معادن این است که در راستای مطالبات مردم و صنعت گران استان همت کنند مشکلات و چالش های صنعت و معدن این خطه را پیگیری کرده و با اهرم های قانونی ناشی از قدرت نمایندگی در رفع چالش های قطب مهم صنعتی کشور همت کنند.

آذربایجان شرقی به دلیل واقع شدن در مسیر جاده ابریشم و داشتن موقعیت ویژه جغرافیایی به عنوان چهار راه ارتباطی ایران و اروپا و دروازه مشرق زمین محسوب می‌شود. این استان یکی از قطب های مهم صنعتی و اقتصادی کشورمان است.

واقعیت این است که طرح های صنعتی و معدنی زیادی در استان طی سنوات گذشته کلنگ زنی شده اما به دلیل کمبود اعتبار و هزینه های بسیار بلاتکلیف مانده اند و روند بهره برداری این طرح ها طولانی شده است. راه آهن میانه به تبریز، طرح انتقال آب ارس به تبریز و یا توسعه خطوط متروی تبریز از جمله مهمترین این طرح ها هستند.

از طرف دیگر تشکیل شرکت مس آذربایجان وعده دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور شهید به مردم آذربایجان بود. این مطالبه تا تحقق کامل آن همچنان پابرجاست. واقعیت این است که شرکت مس آذربایجان باید از سالها قبل تشکیل میشد. به دلیل تعلل مسئولان دولت های قبلی این امر تاکنون محقق نشده و سالهاست که با خام فروشی و ارسال مواد معدنی به استان های دیگر در حق مردمان دیار زرخیز آذربایجان شرقی اجحاف می شود.لذا نمایندگان استان در پارلمان بلافاصله پس از تشکیل کابینه دولت چهاردهم باید این مطالبه مردمی و مشکلات تولید را به گوش دولتمردان جدید برسانند.

به هر حال به نظر می رسد انتخاب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از استان را به فال نیک گرفت و باید از این فرصت به وجود آمده در ارتقای جایگاه صنعت آذربایجان شرقی بهره جست. پیگیری تخصیص اعتبار برای طرح های نیمه تمام صنعتی استان، کمک به جذب سرمایه های داخلی و خارجی در بخش تولید، کمک به افزایش صادرات صنعتی و معدنی از استان به بازارهای هدف، کمک به احیای جاده ابریشم، کمک به تبدیل شدن تبریز به شهر نمایشگاهی صنعتی در کشور و حتی منطقه از جمله مواردی هستند که رئیس ورزقانی کمیسیون صنایع مجلس می تواند نقش موثری در تحقق آنها ایفا کند.

کد خبر: ۲۹۷٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha