۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
تفاوت قیمت خرید و فروش طلا چقدر است؟

تفاوت قیمت خرید و فروش طلا چقدر است؟

تفاوت قیمت خرید و فروش طلا در پرداخت هزینه اجرت ساخت طلا، سود فروشنده و مالیات می‌باشد که در هنگام خرید طلا، خریدار باید تمامی هزینه‌های این موارد را بپردازد.

به گزارش بازار، تفاوت قیمت خرید و فروش طلا در پرداخت هزینه اجرت ساخت طلا، سود فروشنده و مالیات می‌باشد که در هنگام خرید طلا، خریدار باید تمامی هزینه‌های این موارد را بپردازد اما برای فروش آن این موارد حذف می‌شوند و هزینه آنها نیز به خریدار بازنمی‌گردد. برای مثال فرض کنید با خرید گردنبند طلا با وزن یک گرم باید هزینه‌ای را معادل یک گرم طلا بر اساس نرخ روز به اضافه سه عامل اجرت ساخت، مالیات و درصد سود فروشنده را بپردازید. اما در هنگام فروش همان گردنبند طلا فقط مبلغی را معادل گرم آن که یک گرم طلا است بر اساس نرخ روز طلا دریافت نمایید. برای آشنایی بیشتر با تفاوت قیمت خرید و فروش طلا تا انتهای این خبر همراه ما باشید.

اهمیت آگاهی از تفاوت خرید و فروش طلا

تفاوت قیمت خرید و فروش طلا چقدر است؟

با توجه به افزایش نرخ تورم، بسیاری از مردم سرمایه‌های خود را به طلا تبدیل می‌کنند اما با توجه به اینکه قیمت طلا به صورت روزانه در حال نوسان است، مردم باید از تفاوت قیمت خرید و فروش طلا آگاهی کامل داشته باشند و بتوانند در زمان مناسب طلای خریداری شده را بفروشند تا هزینه‌هایی که در زمان خرید برای سود، اجرت و مالیات پرداخته کرده‌اند به آنها بازگردد. در غیر اینصورت، این دچار ضرر و زیان خواهند شد و به طور کلی پولی که بابت سود، مالیات و اجرت پرداخت کرده‌اند، سوخت می‌شود.

عوامل موثر بر تفاوت قیمت خرید و فروش طلا

تفاوت قیمت خرید و فروش طلا چقدر است؟

اجرت ساخت طلا

طلاها دارای مدل‌های مختلفی هستند و هر چه یک طلا اعم از پابند طلا، نیمست طلا و … دارای جلوه بیشتری باشد، اجرت ساخت آن نیز بیشتر خواهد بود. به طور کلی، اجرت ساخت تمامی طلاها متفاوت با دیگری است. اگر قصد خرید طلا فقط به هدف سرمایه گذاری را دارید و نمی‌خواهید هزینه‌ای را بابت اجرت طلا بپردازید، بنابراین خرید طلاهای نو را کنار بگذارید و به سراغ خرید طلای خام و بدون اجرت بروید.

قیمت روز طلا

نرخ طلا به صورت روزانه در حال تغییر است و هر ساله قیمت طلا با افزایش نرخ تورم، زیاد می‌شود. بنابراین افرادی که قصد خرید طلا برای سرمایه گذاری را دارند، باید پس از گذشت مدت طولانی آن را بفروشند تا سود نمایند. در واقع سرمایه گذاری طلا باید بلند مدت باشد تا موجب سوددهی شود.

نحوه محاسبه قیمت طلا در زمان خرید و فروش

یکی از عوامل بسیار مهم و موثر در قیمت خرید و فروش طلا، فرمول محاسبه آنها می‌باشد. زیرا فرمولی که برای خرید طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت با فرمول فروش طلا می‌باشد و به شرح زیر می‌باشند.

  • نحوه محاسبه قیمت خرید طلا: (۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده + ۷ درصد سود فروشنده) + ( وزن طلا ) × ( قیمت یک گرم طلای روز + اجرت ساخت)
  • نحوه محاسبه قیمت فروش طلا: قیمت طلا – سود فروشنده

شاید بنظرتان ناعادلانه باشد، اما واقعیت این است و در زمان فروش طلا به هر طلا فروشی که مراجعه نمایید، او قیمت روز طلا بر اساس هر گرم را از تابلوی موجود در مغازه خود مشاهده کرده و بر اساس آن طلای شما را خریداری می‌کند. برای مثال اگر قیمت طلای ۱۸ عیار در تابلوی معاملات، معادل ۲ میلیون تومان باشد و شما قصد فروش یک طلای ۵ گرمی را داشته باشید، طلافروش مبلغ کمی از ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان ارزش طلای شما (حدود ۵٪) را به عنوان سود خود، کسر کرده و طلا را از شما خریداری می‌کند. همچنین اگر قصد فروش طلای خود را دارید، می‌توانید از یک محاسبه گر قیمت طلا به صورت آنلاین استفاده نمایید و سپس به طلا فروشی برای فروش طلای خود مراجعه کنید.

نکات لازم قبل از خرید طلا

قبل از خرید طلا لازم است تا به نکات و راهنمایی‌های لازم برای خرید آن دست پیدا کنید تا دچار ضرر نشوید. برخی از نکات خرید طلا برای سرمایه گذاری عبارتند از:

  • برای خرید طلا به یک طلافروش اعتماد نکنید و به چندین فروشگاه طلا و جواهری مراجعه نمایید و استعلام قیمت بگیرید.
  • اگر مدل طلا برای شما مهم نیست و فقط به نیت سرمایه گذاری قصد خرید آن را دارید، بهتر است تا از طلاهای بدون اجرت استفاده نمایید و اگر مدل طلا برای شما مهم است حتما اجرت چندین مدل را از فروشنده بپرسید و از آنها بخواهید تا طلاهایی با اجرت پایین را به شما معرفی نمایند.
  • اگر قصد فروش طلا در مدت زمان کوتاه را دارید، آن نزد فروشنده‌ای که از آن طلا را خریداری کرده‌اید ببرید و سعی کنید به خودش طلا را بفروشید تا کمتر دچار زیان شود.
  • سعی کنید طلای خریداری شده را به صورت بلند مدت سرمایه گذاری نمایید و حداقل یک سال پس از خرید آن اقدام به فروش طلا کنید.
  • از خرید طلاهایی که دارای نگین و اتم هستند بپرهیزید زیرا نگین آنها در هنگام خرید بر روی وزنشان محاسبه می‌شود اما در هنگام فروش نگین آنها خارج شده و وزن خالصشان محاسبه می‌گردد.

خلاصه خبر

با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی کشور و افزایش روزافزون تورم، مردم به دنبال راه‌هایی برای حفظ ارزش پول و دارایی‌های خود هستند. خرید طلا از دیرباز به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری شناخته شده است. داشتن اطلاعاتی درباره بازار طلا، مانند دلایل تفاوت قیمت خرید و فروش، می‌تواند به افراد در تجربه یک سرمایه‌گذاری مطمئن کمک شایانی کند. همچنین این مورد را فراموش نکنید که اگر قصد خرید طلا برای سرمایه گذاری را دارید، باید پس از گذشت مدت زمان طولانی از خرید طلا اقدام به فروش آن نمایید تا سود بسیاری را بدست آورید؛ در غیر اینصورت حتی ممکن است ضرر نیز شامل حال شما شود. 

کد خبر: ۲۹۷٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha