۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
قطعی برق و نوسان ارز، بازار آهن را فلج کرد

قطعی برق و نوسان ارز، بازار آهن را فلج کرد

بازار آهن و فولاد کشور در هفته‌های اخیر با چالش‌های متعددی مواجه بوده است. کاهش چشمگیر تقاضا، محدودیت‌های تولید ناشی از قطعی برق، و نوسانات شدید نرخ ارز و طلا، بر رکود حاکم بر این بازار دامن زده است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس بازار آهن و فولاد کشور در هفته گذشته درگیر رکود عمیقی بود که کاهش قابل توجه تقاضا و عرضه‌های محدود شمش بلوم در بورس کالا، بر شدت این رکود افزوده است و احتمالا در هفته جاری نیز با توجه به قطعی گسترده برق و تعطیلی ادارات دولتی و بانک‌ها، تداوم خواهد یافت.

کارشناسان بازار آهن بر این باورند که قیمت کنونی شمش بلوم در بورس کالا که به حدود ۲۳ هزار تومان رسیده، پایدار نبوده و احتمال اصلاح قیمت تا محدوده ۲۲ هزار تومان در آینده نزدیک وجود دارد. این پیش‌بینی بر اساس تحلیل‌های فنی و کاهش حجم معاملات صورت گرفته است.

در همین حال، نوسانات شدید نرخ ارز و طلا در بازارهای جهانی و داخلی، بر ابهامات حاکم بر بازار فولاد افزوده است. کاهش قیمت جهانی انس طلا و افزایش همزمان نرخ دلار در بازار داخلی، گمانه‌زنی‌هایی را در خصوص تلاش برای حفظ ثبات قیمت طلای داخلی در پی داشته است.

به این صورت که کاهش قیمت جهانی انس طلا به زیر سطح ۲۴۰۰ دلار و افزایش همزمان نرخ دلار در برخی کارگزاری‌ها تا ۵۸۷۵۰ تومان، گمانه‌زنی‌هایی را در خصوص ارتباط این دو بازار و تلاش برای حفظ ثبات قیمت طلای داخلی در پی داشته است.

پس از چند روز کاهش نسبی، نرخ دلار در بازار آزاد مجددا مسیر صعودی را در پیش گرفت و به کانال ۵۸ هزار تومان بازگشت. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که برخی تحلیلگران معتقد بودند با توجه به تلاش‌های بازارساز، دلار در کانال ۵۷ هزار تومان تثبیت خواهد شد.

با توجه به اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و بهبود چشم‌اندازهای اقتصادی، انتظار می‌رفت نرخ ارز کاهش یابد اما این کاهش انتظاری چندان پایدار نبود و دلار مجدداً به کانال‌های بالاتر بازگشت. برخی از فعالان بازار معتقدند که این افزایش قیمت نشان‌دهنده اتمام دوره مداخلات حمایتی بازارساز است.

در کنار عوامل داخلی، رشد قیمت جهانی طلا و افزایش نرخ تورم و نقدینگی در داخل کشور نیز به‌عنوان عوامل فشارآور بر نرخ ارز شناخته می‌شوند با این حال، محاسبات نشان می‌دهد که بازدهی سرمایه‌گذاری در دلار در ماه‌های اخیر منفی بوده است.

با این حال به نظر می‌رسد بازار آهن و فولاد در هفته جاری نیز همچنان در سکون به سر ‌برد قیمت آهن آلات روند ثابتی داشته باشد. با تعطیلی بانک‌ها و کاهش ساعات کاری ادارات، فعالیت‌های تجاری در این حوزه نیز به حداقل رسیده است. کاهش چشمگیر تقاضا و عرضه‌های محدود شمش بلوم در بورس کالا، بر شدت رکود حاکم بر این بازار افزوده است.

بازار فولاد در شرایط کنونی با چالش‌های جدی روبه‌رو است. نوسانات شدید در بازارهای جهانی و داخلی و کاهش تقاضا، آینده این بازار را با ابهام مواجه کرده است. تحلیلگران اقتصادی معتقدند که برای بهبود شرایط بازار آهن، نیاز به اتخاذ سیاست‌های حمایتی و ایجاد ثبات در بازارهای ارز و طلا است.

کد خبر: ۲۹۷٬۰۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha