۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰
شبکه انتقال اتریوم نقد و بررسی کامل شبکه‌های آن

شبکه انتقال اتریوم نقد و بررسی کامل شبکه‌های آن

اتریوم یک شبکه غیرمتمرکز برای ثبت و انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال اتر (ETH) شامل معاملات فروش و خرید اتریوم است که به آن شبکه انتقال اتریوم هم گفته می‌شود.

به گزارش بازار، اتریوم یک شبکه غیرمتمرکز برای ثبت و انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال اتر (ETH) شامل معاملات فروش و خرید اتریوم است که به آن شبکه انتقال اتریوم هم گفته می‌شود. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران در شبکه اصلی انتقال اتریوم به‌ویژه هنگام ازدحام شبکه، کارمزد بالا و سرعت پایین‌ تراکنش‌ها است. خوشبختانه چندین زنجیره لایه ۱ و لایه ۲ از ارز دیجیتال اتر پشتیبانی می‌کنند. هر کدام از این شبکه‌ها نسبت به معماری و مکانیزم‌شان، ویژگی‌های مختلفی را ارائه می‌دهند و کاربر می‌تواند متناسب با اولویت‌های خودش، بهترین شبکه‌ انتقال اتریوم را انتخاب کند. در این مطلب می‌خواهیم بدانیم هنگام انتخاب شبکه انتقال اتریوم باید به چه فاکتورهایی توجه داشته باشیم و در انتها ۵ مورد از برترین شبکه‌های انتقال اتریوم از نظر میزان کارمزد، سرعت تراکنش و امنیت را معرفی کنیم.

فاکتورهای انتخاب بهترین شبکه انتقال اتریوم چیست؟

بسیاری از ارزهای دیجیتال از جمله اتر در چندین شبکه انتقال ارز پشتیبانی می‌شوند. در چنین مواردی کاربر می‌تواند متناسب با اولویت‌های خودش، شبکه انتقال را انتخاب کند؛ اما باید فاکتورهای زیر را هم در نظر بگیرد:

امنیت شبکه انتقال اتریوم

حتما در مورد سه‌گانه بلاکچین‌ها شنیده‌اید؛ امنیت، تمرکززدایی و مقیاس‌پذیری. از آنجایی که این سه شاخص در تقابل و تعامل با یکدیگر کار می‌کنند، ممکن است در برخی بلاکچین‌های یکی فدای دو شاخص دیگری شود. بنابراین هنگام انتخاب شبکه انتقال اتریوم باید امنیت شبکه را درنظر بگیرید؛ چراکه پای پول و سرمایه دیجیتال شما در میان است. هرچه امنیت شبکه بالاتر باشد، احتمال وقوع حملات و از دست رفتن سرمایه کمتر می‌شود.

سرعت تراکنش‌ شبکه انتقال اتریوم

مقیاس‌پذیری ضلع دیگر مثلث تریلمای بلاکچین‌ها است و به توانایی و سرعت پردازش تراکنش‌ها در شبکه انتقال ارز دیجیتال اشاره دارد. هرچه تعداد تراکنش‌هایی که در ثانیه (TPS) انجام می‌شوند، بیشتر باشد؛ کاربر هنگام فعالیت در شبکه تجربه کاربری بهتری خواهد داشت. به‌طور مثال برای فعالیت‌هایی مانند ترید که قیمت اتریوم در لحظه مهم است و باید داده‌های تراکنش به سرعت پردازش شوند، بهتر است آن دسته از شبکه‌های انتقال اتریوم را انتخاب کنید که TPS آن‌ها بالا باشد.

کارمزد شبکه انتقال اتریوم

شبکه انتقال اتریوم نقد و بررسی کامل شبکه‌های آن

مهم‌ترین معضل شبکه انتقال مین‌نت اتریوم، کارمزد بسیار بالای آن به ویژه در زمان ازدحام شبکه است. به‌طور مثال زمانی که یک پروژه NFT ترند می‌شود و حجم زیادی از تراکنش‌ها به سوی شبکه اتریوم هدایت می‌شوند، کارمزدها افزایش پیدا می‌کنند. در این شرایط برای شبکه فرقی نمی‌کند که شما کاربر عادی هستید یا جزء طرفداران این پروژه ترند و همان کارمزد بالا را از شما دریافت می‌کند. بنابراین اگر یک کاربر عادی هستید یا تراکنش‌های زیادی انجام می‌دهید، بهتر است یک شبکه انتقال اتریوم را پیدا کنید که کارمزدهای آن برای شما مقرون‌به‌صرفه باشد.

پشتیبانی شبکه از قراردادهای هوشمند و دپ‌ها

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب شبکه انتقال اتریوم، پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) است. اگر از طرفداران امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) هستید و فعالیت‌ شما منحصر به فروش یا خرید اتریوم نیست، بهتر است سراغ آن دسته از شبکه‌های انتقال اتریوم بروید که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند. در این حالت می‌توانید از دارایی‌های اتر خود در برنامه‌های غیرمتمرکز آن شبکه مانند استیکینگ و ییلدفارمینگ درآمد کسب کنید.

بهترین شبکه‌های انتقال اتریوم کدامند؟

در شبکه‌های مختلف انتقال اتریوم به‌واسطه معماری و مکانیزم‌ اجماع مورد استفاده، ممکن است یک ویژگی نسبت به سایر موارد برتری داشته باشد. ممکن است سرعت تراکنش در یک شبکه مهم‌ترین مزیت آن باشد و طبیعتا این شبکه به افرادی پیشنهاد می‌شود که با تحلیل اتریوم از ترید آن درآمد کسب می‌کنند. در ادامه با ۵ شبکه انتقال اتریوم و ویژگی‌های آن‌ها آشنا می‌شویم.

شبکه اتریوم (Ethereum)

اتریوم بعد از بیت کوین، پرطرفدارترین بلاکچین جهان است و از نظر ارزش بازار در رده دوم کوین‌مارکت کپ ایستاده است. به‌علاوه شبکه اتریوم اولین میزبان قراردادهای هوشمند، محبوب‌ترین پلتفرم برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز و بستر بسیاری از کلکسیون‌های NFT است. اگرچه مین‌نت اتریوم امنیت بسیار بالایی دارد؛ اما کارمزد بالای شبکه موجب شده است تا کاربران برای تراکنش‌های خود دنبال شبکه‌های انتقال جایگزین‌ باشند.

سولانا (Solana)

بی‌شک سولانا (Solana) رقیب بزرگی برای اتریوم است. تمرکز این شبکه روی مقیاس‌پذیری و برنامه‌های کاربرپسند با استقبال بی‌نظیر توسعه‌دهندگان همراه بوده است. در حال حاضر بیش از ۴۰۰ برنامه دیفای، وب ۳ و NFT روی سولانا فعال هستند. سرعت پردازش سولانا ۶۵ هزار تراکنش در ثانیه است که ۴۰۰۰ برابر سریع‌تر از اتریوم است.

پالیگان (Polygon)

پالیگان یکی دیگر از زنجیره‌های پیشنهادی برای شبکه انتقال اتریوم است. مهم‌ترین ویژگی بلاکچین پالیگان فعال کردن اکوسیستم چندزنجیره‌ای اتریوم است. به‌عبارت دیگر پالیگان یک راهکار مقیاس‌پذیری زنجیره‌ جانبی یا لایه ۲ اتریوم است که باعث افزایش سرعت تراکنش‌ها و کاهش کارمزدها شده است. این شبکه به دلیل ارائه راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری متنوع مورد توجه توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. در شبکه پالیگان زمان تایید هر بلاک ۲ ثانیه است و در هر ثانیه ۶۵٬۰۰۰ تراکنش پردازش می‌شود. پالیگان نسبت به مین‌نت اتریوم کارمزدهای بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تری دارد.

بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain)

شبکه انتقال اتریوم نقد و بررسی کامل شبکه‌های آن

بایننس اسمارت چین یکی از شبکه‌های محبوب انتقال ارزهای دیجیتال است. سرعت بالاتر و هزینه کمتر تراکنش‌ها نسبت به مین‌نت اتریوم، بایننس اسمارت چین را به یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های انتقال اتریوم تبدیل کرده است. این شبکه توسط بزرگ‌ترین صرافی متمرکز ارز دیجیتال جهان، بایننس، راه‌اندازی شده است و بستری برای قراردادهای هوشمند و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز است.

آربیتروم (Arbitrum)

آربیتروم یک راهکار لایه ۲ برای افزایش مقیاس‌پذیری در شبکه اتریوم است. این شبکه لایه ۲ توانسته است با استفاده از فناوری رول‌آپ‌ (RollUp) سرعت تراکنش‌ها را افزایش و کارمزدها را کاهش دهد. در واقع آربیتروم با استفاده از رول‌آپ‌ها تراکنش‌ها را به‌صورت برون‌زنجیره‌ای جمع‌اوری می‌کند و سپس داده‌های تراکنش در لایه ۱ اتریوم ثبت می‌شوند. در حال حاضر آربیتروم ۴۰٬۰۰۰ تراکنش را در ثانیه پردازش می‌کند و کارمزدهای مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد.

آپتیمیزم (Optimism)

شبکه آپتیمیزم مانند آربیتروم یک راهکار لایه ۲ است که با هدف حل مشکل سرعت پایین تراکنش‌ها و کارمزد بالا راه‌اندازی شده است. آپتیمیزم توانسته کارمزد معاملات را تا حد زیادی نسبت به شبکه اتریوم کاهش دهد و به همین دلیل در فهرست بهترین شبکه انتقال اتریوم قرار گرفته است.

در جدول زیر می‌توانید مقایسه‌ شبکه‌های انتقال Ethereum را ببینید:

شبکه

امنیت

سرعت پردازش

متوسط کارمزد

ویژگی

مین‌نت اتریوم

+

۲۷ الی ۳۰ تراکنش

۲ تا ۲۰ دلار

کارمزد بالا

سولانا

+

۶۵۰۰۰ تراکنش

تراکنش‌های با سرعت بالا مانند ترید

پالیگان

+

۶۵۰۰۰ تراکنش

کمتر از ۰.۰۰۱ دلار

تراکنش‌های متعدد

بایننس اسمارت چین

+

۳۷۸ تراکنش

کمتر از ۱ دلار

تراکنش‌های روزمره

آربیتروم

+

۴۰۰۰۰ تراکنش

حدود ۰.۱ دلار

تراکنش‌های کوچک

آپتیمیزم

+

۲۰۰ تراکنش

۰.۰۱ تا ۰.۱ دلار

تراکنش‌های روزمره

شبکه‌های جایگزین انتقال اتریوم؛ کارمزد کمتر، سرعت بالاتر

شبکه‌های جایگزین انتقال اتریوم

در این مطلب به بررسی بهترین شبکه‌ها برای انتقال اتریوم پرداختیم. شبکه‌های مختلفی از ارز دیجیتال اتریوم پشتیبانی می‌کنند که هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. انتخاب بهترین شبکه انتقال اتریوم به هدف شما بستگی دارد. اگر دنبال یک شبکه انتقال کم‌هزینه هستید، پالیگان می‌تواند بهترین انتخاب باشد؛ چراکه کارمزدهای آن تقریبا نزدیک به صفر است. اما اگر حوزه فعالیت شما کسب درآمد از ترید اتر است و حتی صدم ثانیه برای شما اهمیت دارد، می‌توانید از سولانا به عنوان شبکه انتقال اتریوم استفاده کنید. به هر حال با درنظر گرفتن فاکتورهای کلیدی مانند کارمزد و سرعت پردازش تراکنش‌ها می‌توانید متناسب با هدف‌تان برترین شبکه انتقال اتریوم را انتخاب کنید.

  • بهترین شبکه‌های انتقال اتریوم کدامند؟

سولانا، پالیگان، بایننس اسمارت چین، آربیتروم و آپتیمیزم از بهترین شبکه‌های انتقال اتریوم قلمداد می‌شوند.

  • کدام شبکه انتقال اتر کارمزد کمتری دارد؟

پالیگان با کارمزدهای نزدیک به صفر شبکه انتقال مقرون‌به‌صرفه‌تری است و بعد از آن آربیتروم و آپتیمیزم کارمزدهای کمتری دارند.

  • کدام شبکه انتقال اتر سرعت بالاتری دارد؟

شبکه سولانا و پالیگان از نظر سرعت پردازش شبکه‌های مناسب‌تری برای انتقال اتر هستند.

  • از کدام شبکه‌ها انتقال اتر می‌توانیم برای ترید استفاده کنیم؟

با توجه به سرعت شبکه، سولانا و پالیگان گزینه‌های بهتری برای ترید و انجام تراکنش‌های متعدد هستند.

کد خبر: ۲۹۶٬۸۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha