۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۳
وصول ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات از ۱۱۰۰ خانه خالی

وصول ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات از ۱۱۰۰ خانه خالی

مدیرکل حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: تاکنون از یک هزار و صد واحد مسکونی، مجموعا ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات وصول شده است.

به گزارش بازار، جهانگیر رحیمی، مدیرکل حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سال ۱۴۰۱ در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است. تعداد خانه‌هایی که در سال ۱۴۰۰ شناسایی شده، ۶۶ هزار و ۶۰۰ خانه است که مربوط به ۴۰ هزار و ۵۸۰ مالک است.

وی ادامه داد: همچنین تعداد خانه‌های خالی از سکنه که در سال ۱۴۰۱ مشمول مالیات شده اند، بالغ بر ۵۸ هزار و ۵۸۷ است.

مدیرکل حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: طبق قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه، تاکنون بالغ بر ۱۲۵ هزار خانه خالی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شناسایی شده است که از این میان تاکنون یک هزار و صد واحد مسکونی، مجموعاً ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات پرداخته اند.

رحیمی در پاسخ به این سوال که خانه‌های خالی از سکنه در سال ۱۴۰۲ چه تعداد است؟ پاسخ داد: هنوز فهرست این خانه‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی ارسال نشده است.

گفتنی است، شورای نگهبان ۲۶ آذر ۱۳۹۹ پس از دو بار رفت و برگشت با مجلس شورای اسلامی و رفع ایرادات به متن اصلاح قانون مالیات بر خانه خالی، آن را مورد تأیید قرار داد. مطابق این قانون از خانه‌های خالی در سال اول ۶ برابر مالیات بر درآمد اجاره اخذ خواهد شد و برای افراد دارای ۵ خانه و بیشتر، به ازای تمام واحدهای مسکونی این ضریب دو برابر می‌شود.

ماده ۵۴ مکرر- هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره (۷) ماده (۱۶۹ مکرر) این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره (۱۱) ماده (۵۳) این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب زیر می‌شود:

سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه

سال دوم- معادل دوازده برابر مالیات متعلقه

سال سوم به بعد- معادل هجده برابر مالیات متعلقه

کد خبر: ۲۹۶٬۷۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha