۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴
سیاست دولت جدید ناجی بازار آهن

سیاست دولت جدید ناجی بازار آهن

رکود تورمی بازار آهن و فولاد به کاهش تقاضا و افت معاملات منجر شده و صادرات فولاد نیز به طور کامل متوقف شده است البته معاملات بورس کالا نیز گویای عمق رکود است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد داخلی حاکی از ثبات قیمت آهن آلات در غالب مبادی فروش است و شاهد کاهش معاملات در پیک مصرف فولاد هستیم. به عبارتی معاملات داخلی در حد و اندازه ناچیزی در حال انجام است و صادرات فولاد به طور کامل متوقف شده که این موضوع را می‌توان به وضوح در بورس کالا نیز مشاهده کرد.

در روز دوشنبه علیرغم کاهش قابل توجه حجم عرضه شمش فولاد در بورس کالا، تنها ۳۴ درصد از آن به فروش رفت. این موضوع نشان می‌دهد که تقاضا برای فولاد در قیمت‌های فعلی بازار اعتقادی ندارد و حتی کاهش ۵۰۰ تومانی قیمت پایه شمش نیز نتوانست کمکی به رونق بازار کند و تنها نیمی از حجم عرضه به فروش رفت.

عوامل محرک احتمالی بازار آهن

کارشناسان معتقدند که چند عامل می‌تواند به تحرک بازار آهن و فولاد کمک کند و چرخ معاملات را به حرک وادارد. این عوامل شامل چند پارامتر اصلی زیر است:

ارائه تسهیلات: اعطای وام‌های مضاربه‌ای و وام ساخت مسکن با نرخ واقعی می‌تواند به رونق تقاضا در بازار آهن کمک کند.

گشایش راه صادرات: رفع موانع صادراتی و تسهیل فرآیند صادرات فولاد می‌تواند راه نجات این بازار باشد.

واقعی شدن قیمت دلار: واقعی شدن قیمت دلار و حذف تعهد ارزی از دیگر عواملی است که می‌تواند به نفع بازار فولاد عمل کند.

اما متاسفانه به نظر می‌رسد تا زمان تثبیت دولت جدید، هیچ یک از این اقدامات انجام نخواهد شد و بازار آهن و فولاد باید منتظر بماند.

ریزش قیمت میلگرد و تیرآهن در بازار داخلی

همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز بیان شد بازار آهن و فولاد در رکودی نسبی به سر می‌برد و قیمت‌ها در حال کاهش هستند. نرخ پیشنهادی میلگرد آجدار در بازار داخلی به طور قابل توجهی کاهش یافته است. به عنوان مثال، قیمت میلگرد نیشابور که تا چند روز پیش کیلویی ۲۷۶۰۰ تا ۲۷۷۰۰ تومان به فروش می‌رسید، اکنون با قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان پایین‌تر قابل خریداری است.

قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان نیز در برخی از بنگاه‌های تهران ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان در هر شاخه کاهش یافته است. قیمت تیرآهن ۱۴، ۱۶تیرآهن و ۱۸ در محدوده ۲۸۳۰۰ تا ۲۸۴۰۰ تومان اعلام می‌شود.

برای اولین بار در تاریخ، قیمت تیرآهن ۱۴ با میلگرد ۱۴ برابر شده است و همانطور که در خبر «میلگرد و تیرآهن هم‌قیمت شد» نیز اشاره گردید این اتفاق بسیار کم سابقه است که نشان‌دهنده عمق رکود در بازار فولاد است.

قیمت روز قوطی، قیمت پروفیل مبلی و پروفیل در و پنجره و ... نیز به دلیل رقابت بین تولیدکنندگان و تقاضای ضعیف، شاهد کاهش قیمت هستیم. به عنوان مثال، قوطی و پروفیل تولیدی از ورق ضخامت ۲ میلیمتر مبارکه که تا چند روز گذشته زیر ۴۰ هزار تومان به فروش نمی‌رسید، اکنون با قیمت زیر ۳۹ هزار تومان نیز قابل خریداری است.

قیمت ورق روغنی، قیمت ورق شیروانی و گالوانیزه در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد؛ قیمت ورق آهن نیز در عمده شرکت‌ها ثابت بود اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشت.

کد خبر: ۲۹۶٬۷۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha