۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
درماندگی زارعان از تصمیمات آنی مافیای کشاورزی | شعار صنایع تبدیلی در گلستان بی عمل ماند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

درماندگی زارعان از تصمیمات آنی مافیای کشاورزی | شعار صنایع تبدیلی در گلستان بی عمل ماند

گرگان- لابی گری ها و مافیایی که در حوزه کشاورزی وجود دارد و منجر به تصمیمات بدون کارشناسی می شود سبب شده تا کشاورز به خاک سیاه بنشیند.

هنگامه خاندوزی؛ بازار: کشاورزان، تولیدکنندگان به ادعایی هستند که با سرمایه گذاری در این بخش به حداقل سود رضایت دادند اما متاسفانه این حداقل سود هم در طول سال دست خوش تورم، تغییرات آب و هوایی و از همه بدتر تصمیمات آنی و بدون پشتوانه مسئولان جهاد کشاورزی می شود.

متاسفانه امسال همه این عوامل دست به دست داد تا سیب زمینی کاران گلستان نه تنها به سودی نرسند بلکه ضرر و زیان بسیاری متحمل شوند که اصلی ترین عامل آن وضع عوارض ۶۰ درصدی صادرات آن هم در زمانی که انبارها پر از سیب زمینی کهنه و کشورهای همسایه نیز متقاضی آن بودند، بود.

همچنین نبود صنایع تبدیلی و فرآوری در گلستان و ارسال محصولات کشاورزی به استان های دیگر علاوه بر افزایش هزینه بار، سبب می شود که ارزش افزوده نیز به استان های دیگر سرازیر شده و گلستان هر سال فقیرتر شود.

با توجه به اینکه این مشکلات به نوعی هر ساله در حوزه کشاورزی مخصوصا کشت سیب زمینی در گلستان وجود دارد گفت و گویی با «رمضان عرب» فعال حوزه کشاورزی داشتیم تا علت چالش های پیش روی کشاورزان گلستانی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

* اصلی ترین چالش های بخش کشاورزی را درچه می دانید؟

اصلی ترین مشکل، نداشتن صنایع تبدیلی است. در طول سال های گذشته در این خصوص شعار زیاد دادند اما اقدامی انجام نشده است. اگر صنایع تبدیلی داشته باشیم نباید شاهد این همه هدر رفت سرمایه باشیم.

از آنجایی که گلستان فاقد صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی است به ناچار محصولات خود را به کارخانه های سایر استان ها می فروشیم که علاوه بر قیمت تمام شده محصول، هزینه حمل و نقل نیز به آن اضافه می شود

از آنجایی که گلستان فاقد صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی است، کشاورز به ناچار محصولات خود را به کارخانه های سایر استان ها می فروشد که علاوه بر قیمت تمام شده محصول، هزینه حمل و نقل نیز به آن اضافه می شود.

سیب زمینی کاران باید کیلویی هزار و ۶۰۰ تومان هزینه حمل و نقل پرداخت کنند که در هر بار، ۵۰ میلیون تومان برای کشاورز تمام می شود و به نوعی می توان گفت با فروش هر ماشین بار سیب زمینی به سایر استان ها، سود حاصل از مزرعه یک هکتاری گندم به آتش کشیده می شود.

این پول نه به جیب تولید کننده می رود نه کارخانه دار و صرفا به هزینه های تولید اضافه می شود که در نهایت سبب افزایش قیمت تمام شده محصول خواهد شد.

اگر صنایع تبدیلی در استان وجود داشته باشد هزینه حمل و نقل در هر کیلو ۲۰۰ تومان تمام می شود اما در حال حاضر این درآمد از استان خارج می شود و سودی برای گلستان ندارد.

مافیای تصمیمات آنی در کشاورزی زارعان را بیچاره کرد| شعار صنایع تبدیلی در گلستان بی عمل ماند

* در حمل و نقل محصولات کشاورزی چه مشکلاتی دارید؟ خواسته شما از مسئولان چیست؟

به دلیل نبود صنایع تبدیلی، در فصل برداشت اکثر محصولات کشاورزی به صورت خام به سایر استان ها صادر می شود که با توجه به همزمانی برداشت همیشه با کمبود وسایل حمل و نقل مواجه می شویم.

مسئولان تنها به شعار و حرف های عامه پسند بسنده نکنند، مردم در هر شرایطی پای نظام ایستاده اند اما متاسفانه یک سری مسئولان بی کفایت تصمیمات بدون کارشناسی و بدون نظر گرفتن شرایط تولید کننده اتخاذ می کنند که سالیان سال کشاورزان باید ضرر و خسران این تصمیمات را بپردازند.

اگر تعرفه ۶۰ درصدی و بعد از آن نامه تایید عدم کالا در زمان برداشت محصول سیب زمینی آن هم در زمانی که انبارها پر از سیب زمینی قدیمی بود، گذاشته نشده بود، این اتفاقات برای سیب زمینی کاران رخ نمی داد.

چنانچه دولت جلوی صادرات را نمی گرفت، نیازی نبود کشاورزان از تعاون روستایی خواهش کنند تا با هزار ماده و تبصره سیب زمینی را با حداقل قیمت تولید خریداری کند.

* هزینه کشت سیب زمینی امسال چگونه بود؟

کشاورز در هر هکتار بالای ۲۰۰ میلیون تومان برای تولید سیب زمینی هزینه کرده است و با توجه به آفت هایی که امسال در منطقه وجود داشت تنها هزینه های سم پاشی در هر هکتار ۲۰ میلیون تومان تمام شد در حالی که سال گذشته زارعان نهایتا در هر هکتار چهار الی پنج میلیون تومان برای سم پاشی هزینه کرد.

اگر چه تعاون روستایی قیمت خرید را هشت هزار تومان اعلام کرد اما متاسفانه بسیاری از کشاورزان محصول خود را سه الی چهار هزار تومان سیب زمینی فروختند و برخی نیز آن را در زمین رها کردند زیرا خریداری برای آن وجود نداشت.

متاسفانه تعاون روستایی تنها سیب زمینی های با کیفیت و تنها ۱۵ تن در هر هکتار را از کشاورز خریداری می کرد که همه اینها در نهایت به ضرر کشاورزان تمام شد.

امسال با توجه به هزینه های تولید باید سیب زمینی را از کشاورز کیلویی ۱۰ هزار تومان خریداری می کردند تا کشاورز بتواند به حداقل سود برسد.

کشاورزان بیرون از استان به خصوص همدانی ها در زمان فروش بذر سیب زمینی اگر مشتری کمی داشته باشند، اقدام به اجاره زمین در گلستان می کنند. این وضعیت باعث شده دست کشاورز گلستانی به سفره ای که پهن شده، نرسد

* با توجه به اتفاقاتی که افتاد، به نظر شما سال آینده شاهد کاهش کشت این محصول خواهیم بود؟

۵۰ درصد کشاورزان امسال نابود و با خاک یکسان شدند. سال آینده کشت سیب زمینی در گلستان با کاهش محسوسی مواجه خواهد شد اما یک معضل دیگری که وجود دارد این است که کشاورزان بیرون از استان به خصوص همدانی ها در زمان فروش بذر سیب زمینی اگر مشتری کمی داشته باشند، اقدام به اجاره زمین در گلستان می کنند. این وضعیت باعث شده دست کشاورز گلستانی به سفره ای که پهن شده، نرسد.

چند سال گذشته این اتفاق افتاد و با توجه به ضرری که کشاورزان در تولید سیب زمینی دیدند هزینه لازم برای کشت این محصول در استان وجود نداشت.

متاسفانه همه این اتفاقات سبب خواهد شد که گلستان با همه ظرفیت ها هر سال در حوزه تولید ضعیف تر از گذشته شود و متاسفانه همچنان کسی برنامه ای برای حمایت از کشاورزان ندارد.

مافیای تصمیمات آنی در کشاورزی زارعان را بیچاره کرد| شعار صنایع تبدیلی در گلستان بی عمل ماند

* دولت برای ثبات در این حوزه چه اقدامی باید انجام دهد؟

اگر مسئولان عاقل باشند و به موقع تصمیم درست بگیرند برای تولید کننده هیچ اتفاقی نخواهد افتاد اما فعلا همچنان خود کشاورز است که باید از این اداره به آن اداره دنبال حل مشکلات خود باشد.

در پشت پرده تصمیمات آنی در کشاورزی لابی و مافیایی نهفته است که در نهایت به نابودی کشاورز می رسد. گاهی رخ می دهد که کارخانه دارها برای کاهش قیمت محصول، بار کشاورز را خریداری نمی کنند تا قیمت کاهش یابد تا زمانی که قیمت پایین بیاید خرید خود را افزایش دهند. همه اینها دست های پشت پرده ای است که در نهایت سود کشاورز را نصیب عده ای دیگر می کند.

چنانچه کشاورز از کشت محصولی ناامید شود سال آینده با بحران و کمبود مواجه خواهیم شد و در نهایت کارخانه دار نیز دیگر نمی تواند تولید کند لذا باید مسئولان در کنار مردم قرار بگیرند و اجازه ندهند که سود زحمت یکساله کشاورزان به هدر رود.

کد خبر: ۲۹۶٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha