۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
افزایش ۱۵ درصدی خرید تضمینی گندم| تامین نیاز گندم تمام خبازی‌ها، صنف و صنعت کشور
مجری طرح خودکفایی گندم اعلام کرد

افزایش ۱۵ درصدی خرید تضمینی گندم| تامین نیاز گندم تمام خبازی‌ها، صنف و صنعت کشور

مجری طرح خودکفایی گندم با اعلام این خبر که خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به حدود ۸میلیون هزار تن تا پایان تیر ماه رسید گفت:این میزان خرید تضمینی نسبت به سال زراعی گذشته ۱۵درصد رشد داشته است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهادکشاورزی، مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی ضمن بیان این مطلب افزود: بر اساس آخرین گزارش سامانه شرکت بازرگانی دولتی (سیفا) تا ساعت ۷ صبح امروز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳، هشت میلیون و ۵۴۷ هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش ۱۵۰.۵ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شده است.

سهراب سهرابی اظهار کرد: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱.۱۱۷ میلیون تن معادل ۱۵ درصد و در مقایسه با سال ۱۴۰۱ به میزان ۲.۸۲۱ میلیون تن معادل ۴۹ درصد و در مقایسه با سال ۱۴۰۰ به میزان ۴.۴۵۶ میلیون تن و معادل ۱۰۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی درباره پرداخت مطالبات گندمکاران نیز تصریح کرد: تاکنون ۵۳.۱ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، واریز شده و پرداخت مابقی وجوه نیز در حال پیگیری از سوی وزارت جهادکشاورزی است.

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم به ترتیب مربوط به استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۶۲۲ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۹۷ هزار تن، فارس ۸۰۰ هزار تن، کرمانشاه ۶۸۰ هزار تن، خراسان رضوی ۴۸۷ هزار تن و کردستان ۴۶۱ هزار تن می‌باشد.

وی گفت: عملیات برداشت گندم در استان‌ها با اقلیم سرد مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، قزوین، مرکزی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی و لرستان ادامه دارد.

سهرابی مهمترین دلایل افزایش تولید و خرید تضمینی گندم سال جاری را لطف و عنایت خداوند متعال، شرایط دمایی و بارندگی مناسب در فصل بهار، تلاش و کوشش کشاورزان، برنامه‌ریزی و سازماندهی مدیران، کارشناسان و محققان، مصرف متعادل کودهای شیمیایی، مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، توسعه کشت‌های مکانیزه، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، اجرای طرح جهش تولید دیمزارها و آموزش کشاورزان برشمرد.

وی گفت: با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم سال جاری تمامی نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور از محل تولید داخل تامین خواهد شد و نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.

مجری طرح خودکفایی گندم، بار دیگر بر تحویل گندم به مراکز رسمی خرید تضمینی تاکید و اظهار کرد: کشاورزان از تحویل گندم خود به دلالان خودداری و آن را به مراکز رسمی دولتی خرید تضمینی عرضه کنند.

کد خبر: ۲۹۶٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha