۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
فرصت محدود! خرید آهن در رکود

فرصت محدود! خرید آهن در رکود

ثبات نسبی بازار آهن که از ابتدای هفته مشاهده شد عمدتاً به دلیل عدم تناسب قیمت‌ها با قدرت خرید مصرف‌کنندگان، کاهش نرخ ساخت و ساز و تنش‌های برق در برخی مناطق است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس؛ بازار آهن در حال حاضر در رکودی عمیق به سر می‌برد و به نظر می‌رسد فعلا خبر جدیدی در راه نیست. بازار صادراتی فولاد که زمانی رونق زیادی داشت، به دلیل دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به نرخ مبادله‌ای و محدودیت‌های اعمال شده بر آن، عملاً تعطیل شده است.

در بازار داخلی نیز با وجود کاهش عرضه فولاد، تقاضا به شدت افت کرده و خبری از خرید و فروش‌های هیجانی نیست. به نظر می‌رسد برخی سرمایه‌گذاران در بازاری جز بازار آهن به سرمایه‌گذاری اقدام کرده‌اند و نقدینگی کافی در آن وجود ندارد. این در حالی است که بسیاری کارشناسان ایام کاهش و ثبات قیمت آهن امروز را فرصت مناسبی برای خرید آهن تلقی می‌کنند. در واقع با توجه به پارامترهایی که وجود دارد تداوم ثبات و کاهش قیمت‌ها در بازار آهن امری بعید به نظر می‌رسد و این یک فرصت محدود برای خرید مصرفی به شمار می‌رود.

نوسان قیمت دلار در یک روز

قیمت دلار که در ابتدای صبح دیروز به نیمه کانال ۵۸ هزار تومان افزایش یافته بود، در پایان روز با کاهشی نسبی مجددا به کانال ۵۷ هزار تومان برگشت و آخرین قیمت دلار امروز ۵۷ هزار و ۶۵۰ تومانمعامله شد؛ به عقیده برخی کناره‌گیری جو بایدن از رقابت ریاست جمهوری آمریکا به کاهش نرخ دلار منجر شد. اخبار سیاسی تأثیرات روانی آن بر بازار دلار و به تبع در نوسانات بازار آهن بی‌تأثیر نیست.

بازار مقاطع فولادی در سکوت تابستانی

اکثر مقاطع فولادی در اغلب کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت معامله شدند با این حال، شاهد نوسانات جزئی در برخی مقاطع فولادی و برندها بودیم.

قیمت میلگرد آجدار استاندارد پرفروش در بازار بین ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان متغیر است اما با این حال، برخی از کارخانه‌ها به دلایل مختلفی مانند جور بار، تعدد سایز و یا تولید میلگرد سبک‌تر، میلگرد خود را با قیمتی بالاتر از ۲۸ هزار تومان به فروش ‌رساندند.

به عنوان نمونه قیمت میلگرد میانه در برخی از مبادی فروش بین ۲۸ تا ۲۷.۵ هزار تومان است و قیمت میلگرد خراسان نیز در همین محدوده اعلام می‌شود؛ البته در برخی از مبادی فروش، تخفیف‌هایی نیز برای فروش میلگرد ارائه می‌شود.

قیمت قوطی و پروفیل تولید شده از ورق ضخامت ۲ میلیمتر مبارکه در برخی از کارخانجات اطراف تهران حدود ۴۰ هزار تومان است و ظاهراً قیمت این محصول در غالب مبادی فروش تغییری نداشته است و تنها در چند کارخانه کاهش ۱۰۰ تا هزار تومانی مشاهده شد. قیمت روز لوله داربستی، قیمت لوله مانیسمان، لوله جدار چاه و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز نیز در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

در این ایام که خرید مصرفی و سرمایه‌ای آهن آلات در بازار داخلی کاهش چشمگیری دارد، گزارش‌هایی مبنی بر صادرات غیرقانونی میلگرد برای دور زدن دستورالعمل ارزی و کسب سود بیشتر نیز به گوش می‌رسد.

قیمت روز تیرآهن در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان افزایش داشت. قیمت ورق سیاه عمدتا ثابت اعلام شد و انواع ورق‌های روکش‌دار مانند قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و ورق رنگی در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر بود.

طبق گزارش ماهانه بازار آهن بازار در تیرماه برخلاف انتظارها، روندی کم‌تحرک و با ثبات نسبی را تجربه کرد. ب این صورت که قیمت میلگرد بین کانال‌های ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان در نوسان بود، تیرآهن در محدوده ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان معامله می‌شد و ورق فولادی نیز قیمتی بین ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان داشت. پروفیل‌های سبک فولادی نیز با توجه به نوع ورق، بین ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسیدند. اتفاق کم‌سابقه‌ای که در ماه گذشته مشاهده شد هم قیمت شدن میگلرد و تیرآهن در هر کیلو بود که عمدتا در ۳-۴ سال یکبار ممکن است رخ دهد.

این ثبات قیمتی در حالی رخ داده که تقاضا برای آهن به طور معمول در دو ماه گرم سال و همزمان با پیک مصرف، افزایش می‌یابد. با این حال، به نظر می‌رسد عوامل متعددی از جمله تنش‌های برق و کمبود آن در برخی مناطق، کاهش نرخ ساخت و ساز و همچنین عدم تناسب قیمت‌ آهن آلات با قدرت خرید مصرف‌کنندگان، باعث شده تا بازار آهن و فولاد در این مقطع زمانی با رکود نسبی روبه‌رو شود.

کد خبر: ۲۹۶٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha