۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷
اختلاف نرخ واقعی و نرخ نیمایی؛  چالش روز صنعت فولاد
رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد مطرح کرد

اختلاف نرخ واقعی و نرخ نیمایی؛ چالش روز صنعت فولاد

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ مجموع ارزش تولید از دست رفته بواسطه محدودیت انرژی ۹۸همت بوده گفت: اختلاف نرخ واقعی و نرخ نیمایی چالش روز صنعت فولاد است.

بازار؛ گروه صنعت: در نشست خبری که امروز دوشنبه اول مردادماه با حضور اعضای انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد ایران برگزار شد، بهرام سبحانی رییس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان فولاد ایران گفت: در سه ماهه اول سال جاری تولید کاهشی بوده که بحث بحران انرژی عامل اصلی بوده است. ضمن اینکه صادرات نیز کاهش است که غالبا به سیاست های ارزی و سیاست های صادراتی برمیگردد.
سبحانی افزود: وقتی با ارز ۵۵تا ۶۰هزار تومان برای تولید تامین می شود و به اجبار به نرخ ۴۰هزار تومان ارز صادراتی ارایه بدهد قطعا صادرکننده ترجیح می دهد صادرات نکند یعنی هرچه بیشتر تولید کند بیشتر متضرر می شود.

حداقل ۱۳میلیون تن فولاد باید صادر شود
وی خاطرنشان کرد: اگر با ظرفیت ۳۲میلیون تن بخواهیم تولید داشته باشیم حداقل ۱۳میلیون تن مازاد تولید داریم که باید حتما صادر شود. اگر نتوانیم به لحاظ اقتصادی این توناژ مازاد را صادر کنیم باید کاهش تولید داشته باشیم.
سبحانی تصریح کرد: یکی از چالشهایی که صادرکنندگان و تولیدکننده های صادراتی امسال درگیر آن هستند اختلاف نرخ واقعی با نرخ نیمایی است. امیدواریم در دولت جدید فکری بحال ارز کنند که چرخه تولید و صادرات راه بیفتد.

ارزش ۹۸همتی تولید از دست رفته بواسطه محدودیت انرژی در سال ۱۴۰۲
وی با بیان اینکه قرار بود بزرگترین تولیدکننده در منطقه باشیم اما اگر به شکلهای مختلف مزیتها را از صنعت بگیرند قطعا روند تولید کاهشی می شثد، افزود: طبق امارها در سال ۱۴۰۰ارزش تولید از دست رفته به واسطه بحران برق ۵۲همت بوده و این رقم در سال ۱۴۰۱نیز ۳۲همت بوده است. در سال قبل ۱۴۰۲ هم حدود ۳۰همت شده و امسال هم با وضعیتی که داریم قطعا ارزش تولید از دست رفته بیشتر خواهد شد.
وی گفت: مجموع ارزش تولید از دست رفته به واسطه محدودیت برق و گاز در سال ۱۴۰۰، ۷۹ همت بوده، در سال ۱۴۰۱ نیز ۶۷همت و در سال ۱۴۰۲نیز بیش از ۹۸همت بوده است.

کد خبر: ۲۹۶٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha