۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵
قیمت های جدید بلیت هواپیما؛ هر ساعت پرواز ۴۰ دلار| آقای بذرپاش؛ ایرلاین ها زیانده هستند
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به بازار:

قیمت های جدید بلیت هواپیما؛ هر ساعت پرواز ۴۰ دلار| آقای بذرپاش؛ ایرلاین ها زیانده هستند

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه قیمت های جدید بلیت هواپیما بر اساس هر ساعت پرواز ۴۰ دلار تصویب شده گفت: اظهارات وزیر راه را قبول ندارم چرا که ایرلاین ها به خصوص «ایران ایر» زیانده هستند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مقصود اسعدی سامانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری «بازار» مبنی بر اینکه روز گذشته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که ایرلاین ها زیانده نیستند وگرنه از ناوگان خارج شده و به سراغ سرمایه گذاری دیگری می رفتند گفت: در پاسخ به این اظهارات وزیر راه و شهرسازی باید عنوان کنم که شرکتهای داخلی بر خلاف این گفته ها با قیمت های دستوری زیانده شده اند. گواه این ادعا این است که «ایران ایر» که از شرکت های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است صورتهای مالی آن به خوبی نشان می دهد که زیانده است.

«ایران ایر» که از شرکت های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است صورتهای مالی آن به خوبی نشان می دهد که زیانده است

او در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری «بازار» که آیا با آزادسازی قیمت قول می دهید سال آینده در همین روز اعلام کنید ایرلاین ها زیانده نیستد؟ گفت: با آزادسازی قیمت ها قطعا ایرلاین های زیانده نیز سودآور می شوند و از این زیانده بودن خارج می شوند.

نرخ هر ساعت پرواز ۴۰ دلار در شورای عالی هواپیمایی تعیین و تصویب شده است اما متاسفانه وزارت راه و شهرسازی به آن تمکین نکرد

اسعدی سامانی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه قیمت بلیت هواپیما با آزاد سازی قیمت ها چند درصد افزایش می یابد؟ گفت: نرخ بلیت هواپیما بعد از آزادسازی قیمت ها اینطور نخواهد بود که بگوییم چند درصد رشد می کند و این نرخ ها متفاوت به لحاظ مسیر خواهد بود. اما آنچه که مشخص است این است که نرخ هر ساعت پرواز ۴۰ دلار در شورای عالی هواپیمایی تعیین و تصویب شده است اما متاسفانه وزارت راه و شهرسازی به آن تمکین نکرد.

وی با بیان اینکه اوایل تیرماه امسال با دریافت رای دیوان هماهنگی لازم برای آزادسازی نرخ ها با سازمان هواپیمایی کشوری انجام شد، تاکید کرد: بر اساس مصوبه اسفندماه سال گذشته شورای عالی هواپیمایی قیمت هر صندلی پروازی ۴۰ دلار تعیین شد. البته ما پیشنهاد نرخ هر صندلی پروازی را بر اساس هزینه های ایرباس ۳۲۰، بویینگ ام دی و بویینگ ۷۳۷ بالغ بر ۵۱ دلار داده بودیم که وزارت راه و شهرسازی در این زمینه همکاری نکرد. همانگونه که اشاره شد شرکت‌های هواپیمایی پس از رای دیوان عدالت اداری، قیمت بلیت پروازهای داخلی را با معادل ریالی ۴۰ دلار محاسبه و در سایت‌های خود بارگذاری کرده اند.

در ٢۵ روز گذشته ٣ آژانس هواپیمایی و سایت به دلیل عدم رعایت نرخ های تعیین شده تعلیق شده اند

او ادامه داد: در ٢۵ روز گذشته ٣ آژانس هواپیمایی و سایت به دلیل عدم رعایت نرخ های تعیین شده تعلیق شده اند. اما آنچه که مشخص است این است که اجرای قانون برنامه پنجم تکلیف است و در این برنامه مقرر شده که نرخ بلیت هواپیما آزاد شود که این قانون از سال ٩۴ تا سال ٩٧ به اجرا رسید.

وی ادامه داد: از آثار آزادسازی نرخ بلیت هواپیما افزایش دسترسی مردم به سفر هوایی بود بطوریکه در سال ٩۴ میزان جابه‌جایی ١٧ میلیون نفر بود که این عدد تا سال ٩٧ به ٢۴ میلیون مسافر رسید و در حالی که نرخ رشد جابه‌جایی مسافر در برنامه توسعه ٨ درصد بود این عدد به ٢٠ درصد رسید .

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به لغو اجرای قانون برنامه و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در سال ٩٧ گفت: در سال ٩٧ به دلیل نوسانات ارزی دوباره دولت در بازار مداخله کرد و قیمت مصوب برای بلیت هواپیما تعیین شد که از تبعات این تصمیمات زمینگیر شدن هواپیماها بود که چرا نقدینگی برای تعمیر و نگهداری ناوگان در اختیار نداشتند.

اسعدی سامانی افزود: در حالی امروز میزان تقاضا در بازار برای خرید بلیت هواپیما ٣۶ میلیون نفر است با کمبود ناوگان مواجه هستیم و امروز ١١٣ فروند هواپیما در ناوگان زمینگیر هستند که قابلیت برگشت به ناوگان را دارند و با ۵٠٠ میلیون دلار می‌توان این تعداد هواپیما را به ناوگان برگرداند که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به بازگشت هواپیماهای زمینگیر می‌توان کمک کرد.

هیچ عمدی از سوی ایرلاین ها برای زمین گیر کردن هواپیماها وجود ندارد. حال اینکه این موارد از کجا عنوان می شود و زمینگیر شدن عمدی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری «بازار» مبنی بر اینکه گفته می شود اکثر هواپیماهایی که زمین گیر هستند از سوی ایرلاین ها به عمد زمینگیر شده اند؟ گفت: هیچ عمدی از سوی ایرلاین ها برای زمین گیر کردن هواپیماها وجود ندارد. حال اینکه این موارد از کجا عنوان می شود و زمینگیر شدن عمدی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

تا پایان امسال از ۱۱۳ هواپیمای زمینگیر ۴۰ هواپیما وارد ناوگان هوایی خواهند شد

او در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری بازار ثیکه اگر عمدی در کار نیست آیا با آزادسازی قیمت های بلیت هواپیما می توان امیدوار بود که این ۱۱۳ هواپیما به ناوگان هوایی باز گردند؟ گفت: تا پایان امسال از ۱۱۳ هواپیمای زمینگیر ۴۰ هواپیما وارد ناوگان هوایی خواهند شد.

وی درباره اظهارات روز گذشته وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه آزادسازی نرخ بلیت ظلم به مردم است و باید نرخ‌ها اصلاح شوند و راهی جز این نیست، مدعی شد: دیوان عدالت اداری رای به آزادسازی بلیت هواپیما را داده و آقای بذرپاش حرمت قانون را نگه دارد. در حال حاضر مدافعان قیمت‌های دستوری دلالان و وزیر راه و شهرسازی است.

با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، قیمت‌های به روز شده در بازار را تا ۵٠ درصد کاهش داده است

اسعدی سامانی با تاکید بر اینکه با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، قیمت‌های به روز شده در بازار را تا ۵٠ درصد کاهش داده است گفت: در حال حاضر، هر ایرلاینی بر اساس همان هر ساعت پرواز ۴٠ دلار برای هر مسیری قیمت‌گذاری کرده‌است و قیمت‌ها در سایت شرکت‌های هواپیمایی بارگذاری شده و شاهد افزایش عرضه بلیت دربازار هستیم.

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این پرسش که چه نهادی بر این قیمت‌ها نظارت می‌کند و چگونه است که قیمت بلیت یک مسیر پروازی مشخص با یک تایپ مشابه هواپیما در هر ایرلاینی متفاوت از هم است؟ گفت: همانطور که گفته شد در حال حاضر قیمت هر پرواز در هر ایرلاینی مشخص است و بارگذاری شده و در این مدت شاهد ریزش ۵٠ درصدی قیمت‌ها بودیم چراکه دست دلالان از بازار کوتاه شده است.

وی افزود: از سوی دیگر شرکت‌ها نسبت به انجام پروازهای خارجی، بیشتر تمایل به انجام پروازهای داخلی دارند و با افزایش عرضه قیمت بلیت داخلی کاهش پیدا کرده است. به هر حال ممکن است قیمت بلیت یک پرواز مشابه با یک مدل هواپیمای مشابه در هر ساعت و روزی با تاریخ دیگری متفاوت باشد.اسعدی سامانی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که هیچ کدام یک از شرکتها و ایرلاین های داخلی به خصوص ایرلاین های کوچک زیانده نیستند؟ گفت:

پرواز ویژه اربعین از ٢۴ مرداد ماه شروع و تا ٩ شهریور ادامه پیدا می‌کند. البته در حال حاضر هم با نرخ آزاد و غیر مصوب پروازهای نجف و بغداد برای فروش وجود دارد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین درباره پروازهای اربعین و نرخ بلیت تصویب شده گفت: پرواز ویژه اربعین از ٢۴ مرداد ماه شروع و تا ٩ شهریور ادامه پیدا می‌کند. البته در حال حاضر هم با نرخ آزاد و غیر مصوب پروازهای نجف و بغداد برای فروش وجود دارد. قیمت بلیت اربعین رفت و برگشت از مبدا تهران ١٠ میلیون تومان و از مبدا مشهد و شرق کشور هم ١٢ میلیون تومان تعیین شده است.

کد خبر: ۲۹۶٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha