۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸
واردات خودرو انحصاری نیست؛ ضیغمی: به هر شرکتی مجوز می‌دهیم
رییس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد؛

واردات خودرو انحصاری نیست؛ ضیغمی: به هر شرکتی مجوز می‌دهیم

ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه امسال روند واردات خودرو متفاوت شده است، گفت: امسال واردات انحصاری نیست و به هر شرکتی با هر نشانی مجوز می‌دهیم.

به گزارش بازار، مهدی ضیغمی با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار خودرو هم اکنون در گمرکات وجود دارد، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۹ هزار خودرو ترخیص شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بیشتر خودروها از کشورهای آسیای جنوب شرقی وارد می‌شوند، افزود: علاوه بر ثبت سفارش و تولید، معمولا یک ماه و نیم حمل آن زمان می‌برد به همین دلیل هم اکنون تعداد قابل توجهی در گمرکات کشور خودرو داریم و ۱۰ تا ۱۵ هزار دستگاه خودرو به مقصد ایران در منطقه دپو شده است. همچنین تعدادی خودرو در کارخانه‌ها منتظر مجوز یا تامین ارز برای بارگیری به سمت کشور است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص مجوز واردات خودرو به شرکت‌های بزرگ خودروسازی، تصریح کرد: سال گذشته وزارت صمت به بیش از ۴۵ شرکت مجوز واردات داد و ثبت سفارش همه این شرکت‌ها تایید شد، اما بسیاری از شرکت‌ها از این مجوز استقبال نکردند و حدود ۵ شرکت از این مجوز استفاده کردند.

وی به روند کند این فرایند در سال گذشته اشاره کرد و گفت: به خودروسازان مجوز واردات دادیم، اما فقط یک شرکت استقبال کرد به همین دلیل از ۶ ماه گذشته قوانین به سمتی رفت که مردم هم بتوانند خودرو وارد کنند، اما قوانینی همچون انتقال فناوری و الزام خدمات که پیش از این (سال ۹۶) نبود، واردات را برای مردم و سایر شرکت‌ها سخت کرده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با توجه به زمانبر بودن این فرایند، از زمانی که سخنگوی دولت واردات خودروهای کارکرده را اعلام کردند آیا تغییری در روند واردات رخ می‌دهد گفت: بحث انتقال فناوری در واردات خودروهای کارکرده وجود ندارد و نکته مهم آن ارز است که برای ماده ۳ و ۵ آن باید تعیین تکلیف شود. اگر بخواهند از محل تخصیص ارز به وزارت صمت تامین شود عملا به چالش خودروهای نو مبتلا می‌شود یعنی ابتدا باید بحث ارز تعیین تکلیف شود که گفته از محل سپرده‌های خارجی وارد شود.

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه خودروها مستقیم از شرکت خارجی وارد نمی‌شود و انتقال فناوری برای شرکت‌های بازرگانی معنی خاصی ندارد، وزارت صمت برای تعیین تکلیف و تسهیل این امر لایحه‌ای را به مجلس می‌برد تا این موضوع به عنوان شرط ابتدایی، شرکت‌ها را با چالش قانونی مواجه نکند تا چرخه واردات شکل بگیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در ثبت نام جدید خودروهای وارداتی، ۱۳۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۷۰ هزار نفر ۳ خودروی خاص ثبت نام کرده اند که نشان دهنده نیاز بازار و متقاضیان به این نوع خودروهاست و برخی خودروها هنوز تکمیل ظرفیت نشده اند.

کد خبر: ۲۹۶٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha