۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
۴ نکته مهمی که باید درباره ETFهای اسپات اتریوم بدانید

۴ نکته مهمی که باید درباره ETFهای اسپات اتریوم بدانید

طبق اطلاعات موجود ETFهای اسپات اتریوم در ۲۳ جولای (۲ تیر) راه‌اندازی می‌شوند و نه تنها برای ETH مهم هستند؛ بلکه روی بازار آلت کوین‌ها هم احتمالاً تاثیر می‌گذارند.

به گزارش بازار، پس از ماه‌ها فشار نظارتی و اصلاحیه‌های بی‌شمار، سرانجام صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) اسپات اتریوم ⮝ ETH: $3498.19 قرار است وارد بازار شوند. حالا قرار است برای اولین بار سهام ETFهای اتریوم در کنار سهام شرکت‌های بزرگی مانند اپل در محبوب‌ترین بورس‌های آمریکایی فهرست شود.

این اتفاق، لحظه‌ سرنوشت‌سازی برای بازارهای ارزهای دیجیتال و میلیون‌ها سرمایه‌گذار نهادی و خرد آمریکایی محسوب می‌شود. در ادامه ۴ نکته مهم درباره صندوق‌های مذکور را بررسی خواهیم کرد.

ETFهای اسپات اتریوم چه زمانی لیست می‌شود؟

بازار بورس آپشن شیکاگو (CBOE) تاریخ ۲۳ جولای (۲ مرداد) را به عنوان تاریخ راه‌اندازی پنج ETF اسپات اتریوم مشخص کرده است. این ۵ صندوق عبارتند از:

ETF شرکت ۲۱ شیرز (21Shares Core Ethereum ETF)

ETF شرکت فیدلیتی (Fidelity Ethereum Fund)

ETF مشترک شرکت‌های اینوسکو و گلکسی (Invesco Galaxy Ethereum ETF)

ETF شرکت ون‌اک (VanEck Ethereum ETF)

ETF شرکت فرانکلین تمپلتون (Franklin Ethereum ETF)

چهار ETF دیگر اتریوم نیز در یکی از بورس‌های نزدک یا بورس NYSE لیست خواهند شد. با این حال هنوز هیچ اطلاعیه رسمی از سوی این بورس‌ها منتشر نشده؛ اما احتمالاً آن‌ها هم در تاریخ ۲۳ جولای (۲ مرداد) صندوق‌هایشان را لیست می‌کنند.

چه کسانی روی ETFهای اسپات اتریوم سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

هر ETF اسپات اتریوم‌ قبلاً مجوز کمیسیون بورس آمریکا (SEC) را دریافت کرده است. سرمایه‌گذاران عادی آمریکایی معمولاً مستقیماً در این بورس‌ها معامله نمی‌کنند. در عوض آن‌ها معمولاً از کارگزاری‌هایی مانند Fidelity و E*TRADE و Robinhood و Charles Schwab و TD Ameritrade استفاده می‌کنند.

با این حال پس از لیست شدن‌ ETFهای اسپات اتریوم در بورس‌های مذکور، همه کارگزاری‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران نهادی می‌توانند آن‌ها را معامله کنند.

کارمزدهای ETFهای اسپات اتریوم

به طور کلی قرار است ۹ ETF اسپات اتریوم در آمریکا راه‌اندازی شود. این صندوق‌ها تقریباً ساختار یکسانی دارند. به عبارت دقیق‌تر هر ETF توسط یک شرکت مدیریت سرمایه معتبر راه‌اندازی می‌شود، یک شرکت مشخص ذخایر آن را نگهداری می‌کند و بازارسازهای حرفه‌ای وظیفه ایجاد و بازخرید سهام آن را برعهده می‌گیرند.

علاوه بر این ۸ صندوق از ۹ ETF اسپات اتریوم، کارمزدهای مدیریتی خود را بین ۰.۱۵ درصد تا ۰.۲۵ درصد تعیین کرده‌اند. با این حال صندوق Grayscale Ethereum Trust شرکت گری‌اسکیل که با نماد ETHE فعالیت می‌کند، کارمزد خود را ۲.۵ درصد گذاشته‌ است. شایان ذکر است که این صندوق در سال ۲۰۱۷ با یک ساختار متفاوت فعالیت خود را آغاز کرده بود و کارمزد آن بیشتر از تمام ETFهای اسپات اتریوم است. ذخایر این صندوق به ۲.۹ میلیون اتریوم می‌رسد و این کارمزد بالا، ممکن است مثل ETF اسپات بیت کوین گری‌اسکیل به افزایش جریان خروج سرمایه آن کمک کند.

بسیاری از این صندوق‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران بیشتر، به طور موقت کارمزد خود را حذف یا کاهش داده‌اند. با این حال صندوق‌ ETHE گری‌اسکیل و صندوق مشترک شرکت‌های این‌وسکو و گلکسی (QETH) از چنین سیاست‌هایی استفاده نکرده‌اند.

البته شرکت گری‌اسگیل قصد دارد دو ETF اسپات اتریوم راه‌اندازی کند. اولی همان صندوق تراست ETHE است که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شده بود و حالا قرار است به ETF اسپات تبدیل شود. دومی یک ETF اسپات جدید به اسم مینی تراست اتریوم (Grayscale Ethereum Mini Trust) است که کارمزد آن به ۰.۱۵ درصد (کم‌ترین کارمزد بین ETFهای اسپات اتریوم) می‌رسد. این کارمزد برای شش ماه اول پس از لیست شدن یا تا زمانی که دارایی‌های تحت مدیریت آن به ۲ میلیارد دلار برسد، به طور کامل حذف می‌شوند.

علاوه بر این ETF اسپات اتریوم شرکت فرانکلین تمپلتون هم پایین (۱۹ درصد) است و تا اول ۲۰۲۵ یا تا زمانی که دارایی‌های تحت مدیریت آن به ۱۰ میلیارد دلار برسد، به طور کامل حذف می‌شود.

آیا ETFهای اتریوم وارد بخش استیکینگ می‌شوند؟

پاسخ کوتاه این سوال خیر است. در پاسخ بلندتر می‌توان گفت شاید، اما نه به این زودی‌ها. در اوایل سال جاری، چند شرکت (مثل بلاک راک و فیدلیتی و فرانکلین تمپلتون) قصد داشتند امکان استیکینگ را به ETFهای اسپات اتریوم خود اضافه کنند. با این حال SEC این درخواست‌ها را رد کرد.

طبق اطلاعات موجود، SEC به خاطر نقدینگی این تصمیم را گرفته‌ است. برداشت ETH استیک‌شده از زنجیره Beacon معمولاً چند روز طول می‌کشد. با این حال شرکت‌های مذکور موظف هستند در صورت نیاز سهام‌ ETFهای اسپات را به سرعت بازخرید کنند و استیکینگ برای این فرآیند مشکل ایجاد می‌کند.

با این حال شرکت‌های مذکور همچنان در حال بررسی راه‌هایی هستند که به آن‌ها اجازه دهد از استیکینگ استفاده کنند. مسئله این است اجرا کردن‌ هر برنامه‌ای معمولاً چند ماه طول می‌کشد. در نتیجه فعلاً به نظر می‌رسد گزینه استیکینگ برای ETFهای اسپات اتریوم منتفی شده‌ است.

کد خبر: ۲۹۶٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha